Di Weekend NYHETER

»En unik plats att hitta nya designers«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Alexandra Wahlqvist.

@imageAuthorName

6 frågor till Alexandra Wahlqvist, ny vd för inredningskedjan Designtorget. Hon har tidigare arbetat på företag som H&M och Odd Molly och kommer närmast från Interflora där hon var marknadschef.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Varför tackade du ja till att bli ny vd för Designtorget?
”För att Designtorget är ett fantastiskt varumärke med affärsidé att lyfta upp nya designers och ge dem en marknadsplats. Det tycker jag är väldigt spännande. Även som konsument är Designtorget en intressant destination eftersom man kan hitta spännande produkter och formgivare i butikerna som man inte hittar någon annanstans.”

Hur har anställningsprocessen sett ut?
”Jag blev headhuntad tidigare under hösten och haft samtal med både rekryterare och Johan Örengård, som är ordförande för Designtorget. Allting har gått fort.”

Silver i skattkistan

Hur gick tankarna?
”Min första tanke var att jag inte ville lämna Interflora eftersom jag inte varit där så länge och vi hade påbörjat ett stort förändringsarbete. Vi hade börjat en resa med att förstärka varumärket, rulla ut ett nytt butikskoncept och föryngra varumärket. Men jag kände att jobbet på Designtorget skulle passa mig väldigt bra med tanke på de erfarenheter jag har.”

Vad kommer du att bidra med?
”Jag har en bakgrund inom e-handeln och har ett stort digitalt fokus. För mig är det väldigt viktigt att finnas där kunden är vid varje given tidpunkt och hjälpa kunden på det sättet den vill. Att förstärka varumärket och utveckla sortimentet är också saker jag kommer att fokusera på.”

Arvegods

Vad ser du som Designtorgets framgångsrecept?
”Man har en unik plats i att hitta nya designers och att marknadsföra dem. Jag tycker det är fantastiskt att kunna vara den plattformen för studenter och nya formgivare.”

Har du några planer redan nu för företaget?
”Absolut, jag har många tankar och idéer. Bland annat att fortsätta arbeta med varumärket, att fokusera på det digitala och att förstärka syftet och kärnan med Designtorget. Vi ska vara det självklara valet för både formgivare och designintresserade konsumenter.”