Hoppa till innehållet

En konst för små bolag att lyckas med export

Startup-bolag siktar ofta på en global marknad. Men för många små och medelstora företag är tröskeln hög för att våga satsa på export.
Framför allt handlar det om mod.

VANN I LÄNGDEN. Löshårsföretaget Rapunzels grundare Ida Backlund hade en klar strategi för hur bolaget skulle bearbeta utlandsmarknaden.
VANN I LÄNGDEN. Löshårsföretaget Rapunzels grundare Ida Backlund hade en klar strategi för hur bolaget skulle bearbeta utlandsmarknaden.Foto: Jesper Frisk

Goda förebilder kan inspirera och fungera som katalysatorer för att locka fler svenska bolag att ta steget ut på den internationella arenan. Det är tanken bakom den nya boken ”Miljardvallen, tio svenska företag om hur man skapar framgång genom export”. Den har initierats av Karl-Adam Bonniers stiftelse och Forum for Global Business, och har Lars Nilsson som redaktör.

Intervjuer med vd:ar och grundare ger en inblick i hur flera svenska bolag har lyckats med sin internationella expansion.

Det är ett brett spektrum av bolag som är med, från Babybjörn och Linas Matkasse till Oatley och Rapunzel of Sweden. Även börsbolag som Mycronic och Pardox Interactive finns med som inspirerande förebilder.

En av Sveriges största exportsuccéer inom modebranschen är Gudrun Sjödén. Grundaren själv pekar på att företags framgång kommer från att kunna se vart man är på väg.

”Du måste följa marknaden, förstå och tolka trenderna. Det moderna ledarskapet handlar mer om rörlighet än att strukturera allt i alla lägen. Med den snabbhet som råder i modebranschen i dag så måste du följa med i flödet. Vara flexibel. Det funkar inte annars”, säger Gudrun Sjödén i boken.

Att sågverksföretaget Bergkvist-Insjön sprängt miljardvallen i omsättning handlar framför allt om export och att bolaget lyckats ta vara på tillfällen som dykt upp, till exempel att samarbeta med japanska Tomoku Hus.

”Mycket av företagande är just det. Tillfälligheter”, berättar Ulf Bergkvist, styrelseordförande i bolaget.

Första beställningen var på 44 containrar. Numera skeppas 6 000 containrar med trävaror från Insjön till Asien om året.

Enskilda samarbeten kan samtidigt vara en fälla. It- och medicinteknikföretaget Sectra var nära avgrunden när partnern Philips, som stod för 60 procent av omsättningen, köpte en konkurrent och började sälja deras system i stället.

”Vi kommer aldrig att låta en distributör eller kund bli större än cirka 5 procent av omsättningen igen. Det är för farligt”, säger Sectras vd Torbjörn Kronander i boken.

En av få saker han skulle göra annorlunda i dag är att ha börjat exportera tidigare till Holland.

”Vi har nästan samma kultur. De förstår oss och det är relativt lätt för svenskar att göra affärer där, även om de också är duktiga affärsmän och stenhårda förhandlare. Men en liknande affärskultur är underskattat och viktigt, speciellt för ett ungt företag”, säger han.

Di-Gasellen och e-handelsbolaget Rapunzel of Sweden, som säljer löshår och peruker, har lyckats tack vare en genomtänkt strategi för att ta sig in på utländska marknader.

”Vi tog hit unga medarbetare från utlandet och utbildade dem på plats i Umeå. De fick jobb, träning och en bostad här. Kontraktet byggde på tre månaders vistelse men de flesta blev kvar i ett eller flera år. Vi behövde deras kunskap om språket, kulturen och marknaden i det land där vi ville etablera oss”, berättar bolagets grundare Ida Backlund, som sålde bolaget 2015.

Ett par av bolagen som finns med i boken har varit nära att krascha. Att satsa på export är ett risktagande för små och medelstora företag.

”Vi vill vara en katalysator och inspirationskälla. Den röda tråden i boken är att det kan gå fel i början, men att det handlar om att inte ge upp. Misstag kan vara väldigt lärorika”, säger Tor Bonnier, ordförande i Forum för Global Business som är en del av Karl-Adam Bonniers stiftelse.

Planer finns redan på en uppföljare, men med omvänt perspektiv: Hur utländska företag ser på att göra affärer i Sverige.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera