Hoppa till innehållet

En grön höjdare på tillväxt

Färska grönsaker året runt – som har odlats mitt i stan. Det låter som science fiction, men nu dyker allt fler företag upp som satsar på hyperlokal odling på höjden. Ett av dem är Grönska, som i veckan har säljstart för sin källarodlade basilika.

ODLAR PÅ HÖJDEN. Natalie de Brun Skantz, Petter Olsson och Robin Lee är grundarna till Grönska, som är först ut i Sverige med vertikal odling.
ODLAR PÅ HÖJDEN. Natalie de Brun Skantz, Petter Olsson och Robin Lee är grundarna till Grönska, som är först ut i Sverige med vertikal odling.Foto: Foto: Jack Mikrut
ODLAR PÅ HÖJDEN. Natalie de Brun Skantz, Petter Olsson och Robin Lee är grundarna till Grönska, som är först ut i Sverige med vertikal odling.
ODLAR PÅ HÖJDEN. Natalie de Brun Skantz, Petter Olsson och Robin Lee är grundarna till Grönska, som är först ut i Sverige med vertikal odling.Foto: Jack Mikrut
Plantagon planerar att bygga en 60 meter hög byggnad för vertikal odling i Linköping.Foto: PLANTAGON
Sky Greens i Singapore var först med kommersiell vertikal odling.
Sky Greens i Singapore var först med kommersiell vertikal odling.Foto: SKY GREENS

Garageporten i Hammarbyhöjden, i Stockholm, glider sakta upp och blottar en bred nedförsramp och en kylig källarlokal. Hit ner finns det inte en chans för solljuset att nå. Det behövs inte heller. För bakom en växthusvägg av bubbelplast är cirka 600 basilikaplantor på stadig tillväxt ändå.

”De små ställde vi in här för ungefär en vecka sedan, medan de stora har stått i snart fyra veckor”, säger Petter Olsson, medgrundare och odlingsansvarig på Grönska.

Med en golvyta på endast tre kvadratmeter har i stället höjden i lokalen utnyttjats, och odlingen är i tre våningsplan. De blå och röda ledlamporna på varje våning har gett basilikan både det ljus och den värme som krävs för att få den att växa.

Dessutom helt utan jord. Här är det hydroponisk odling, enkelt uttryckt odling i ett slutet vattensystem, som gäller. En teknik som just nu undersöks som en möjlighet för att odla i rymden.

”Det låter komplicerat, men är egentligen ganska lätt. För med ett slutet system, som vi har, behöver vi i princip inte röra plantorna under de fyra veckor de växer”, säger Petter Olsson.

Att odla på höjden, som Grönska gör, kallas med ett annat namn för vertikal odling. I USA, Japan och Nederländerna finns redan flera företag som odlar och kommersialiserar grödor på detta sätt. Det är också via de utländska exemplen som Petter Olsson – som alltid haft balkongen full av växter – och arkitekten Robin Lee kom i kontakt med tekniken 2014, och bestämde sig för att prova på hemmaplan.

”Vi såg fördelar med att odla i kalla, mörka Sverige, där vi har en kort odlingssäsong och är starkt beroende av importerade grönsaker. Dessutom såg vi möjligheten att använda outnyttjade lokaler i staden”, säger Robin Lee.

Tillsammans byggde de en odlingsstation och lödde själva ihop ledlampor för att få det optimala ljuset. Finansierat genom egna investeringar och flera stipendier – bland dem 20 000 kronor från entreprenörstävlingen Venture cup – har företaget nu experimenterat i två år. Men vertikal odling är fortfarande ganska okänt i Sverige.

”Vi får ofta förklara vad vi gör för att folk inte har hört talas om den här odlingstekniken. Men det säger en del om den allmänna odlingskulturen här, att det inte är så vanligt med stadsbönder än”, säger Natalie de Brun Skantz.

Hon blev medgrundare till Grönska vid årsskiftet, efter att ha avslutat en mastersuppsats på Handelshögskolan i Stockholm, som handlade om stadsodling. Under arbetet med den besökte hon flera vertikala odlare i New York. Men även i Sverige finns flera liknande initiativ på gång.

I ett forskningsprojekt vid Umeå universitet förra året skapade man till exempel ett minijordbruk – utan jord – där fisk, svamp och grödor odlades på en dryg kvadratmeter.

Ett betydligt större projekt är det 60 meter höga odlingshus som företaget Plantagon planerar att bygga i Linköping, där grönsaker och kryddor ska odlas. Men redan nu odlar företaget pak choi, romansallad och basilika på sitt huvudkontor i Stockholm. Planen är att så småningom sälja grödorna som odlats vertikalt till närliggande restauranger och boende i kvarteret.

Och det vi ser är bara början, tror bedömare.

”Inom 30 år tror jag att 25 procent av vår mat kommer från sådana slutna kombinationssystem”, sa Anders Kiessling, professor i vattenbruk vid Sveriges lantbruksuniversitet, tidigare i år i en intervju med Di Weekend.

Att tekniken med ledlampor blivit både billigare och mer energieffektiv är en av anledningarna till att vertikal odling slår nu, tror grundarna till Grönska.

En annan faktor som skyndat på utvecklingen är frågan om framtida matförsörjning. Enligt en rapport från FN kommer världens i dag sju miljarder människor vara nio miljarder år 2050.

”Då kan vertikal odling bli ett komplement till annan odling, eftersom den är så oberoende av geografi. Man kan odla i öknen, lika väl som här. Att den är yteffektiv gör också att man kan odla i städer, och få lokalproducerad mat, vilket vi redan ser ett stort sug efter”, säger Robin Lee.

När företaget i veckan lanserar sin första basilika hos matbutiken Paradiset i Stockholm, är det också en basilika som krävt hälften så mycket energi som en odlad i ett konventionellt växthus. Men blir det då ingen smakskillnad?

”Efter att ha ätit enorma mängder basilika på alla vis – som pesto, i lasagne och på pizza – under vårt experimenterande kan jag garantera att smaken är minst lika bra”, säger Natalie de Brun Skantz.

I och med lanseringen planerar Grönska också för att bygga ut verksamheten. I början av året kommer odlingsyta för 6 400 plantor i månaden att adderas. Om tre år hoppas Grönska ha odlingar på 400 kvadratmeter, och även ha drivit upp andra grödor som koriander och sallad.

”Vi kan odla nästan vad som helst. Till fördel sådant vi annars importerar till Sverige, som rucola och sockerärtor. Ett tag hade vi också planer på att ta fram jordgubbar till jul, men det får nog bli nästa år”, säger Petter Olsson.

Innehåll från EKNAnnons

Vändningen: Rekordhög framtidstro bland många exportföretag

Carl-Johan Karlsson, chef för affärsområdet SME & Midcorp på EKN.
Carl-Johan Karlsson, chef för affärsområdet SME & Midcorp på EKN.

Så sent som i november i fjol visade en undersökning från EKN på rekordlåga exportförväntningar bland små och medelstora företag. Nu är det precis tvärtom.

– De här företagen är viktiga för ekonomin, så det är goda nyheter för Sverige, säger Carl-Johan Karlsson på EKN.

EKN:s garantier kan vara det som behövs för att en satsning ska bli av 

Optimismen har återvänt bland Sveriges små och medelstora bolag, SME – åtminstone om man ser till en ny undersökning från Exportkreditnämnden, EKN.

Vid sex tillfällen med start i november 2021 har EKN ställt samma frågor till exporterande små och medelstora företag.

I november 2023 låg exportörernas förväntningar i botten. Bara 43 procent av företagarna trodde då på ökad export det kommande året medan 23 procent i stället väntade sig att exporten skulle minska. I den senaste undersökningen är läget ett helt annat: Nu tror 68 procent på ökad export – och bara 7 procent på en minskad sådan.

– Det är inte så ofta man kan säga att siffrorna talar sitt tydliga språk, men så är det nu: Framtidstron är tillbaka. Sedan bottennoteringen under senhösten har vi fått lägre inflation och signaler om en ny räntebana från Riksbanken – och SME reagerar direkt, säger Carl-Johan Karlsson, chef för affärsområdet SME på EKN.

40 procent av exporten

Enligt SCB fanns det i Sverige vid årsskiftet drygt 45 000 exporterande SME, det vill säga företag med 1 till 249 anställda. Det kan jämföras med de drygt 1 000 exporterande företag som har 250 anställda eller fler.

– SME är så många att de står för hela 40 procent av Sveriges totala export. Det gör den här sektorn mycket viktig för ekonomin och sysselsättningen i landet. Alla orter har inte storföretag, men de har små eller medelstora företag. Därför betyder det något när SME tror på ökad export, säger Carl-Johan Karlsson och fortsätter:

– Förenklat kan man säga att när större företag ökar sin produktion kan det innebära en rad saker, som att de flyttar sin produktion utomlands eller köper in fler robotar. När små företag ökar sin produktion så anställer de lokalt.

Röda havet påverkar kortsiktigt

Ser man till förväntningarna som enbart rör det kommande kvartalet och inte helåret visar EKN:s senaste undersökning också på stärkt optimism. Här ligger exportförväntningarna nära toppnoteringen i slutet av 2021. Då hade effekterna av pandemin klingat av och Ryssland hade inte ännu invaderat Ukraina.

– Vi hade nog sett ännu högre förväntningar för det kommande kvartalet om det inte varit för situationen i Röda havet. På kort sikt påverkar det företagens transporter i och med att de nu måste gå runt Afrikas horn, vilket innebär minst tolv dagar längre färd till och från Asien. Men på lite längre sikt ser det ut som om företagen räknar med att det är löst, säger Carl-Johan Karlsson.

Exporten avgörande

I EKN:s undersökning säger 42 procent av de tillfrågade företagen att de troligen eller absolut inte skulle överleva utan sin export.

– Vår undersökning visar hur avgörande exporten är för de här bolagen. Därför är det av största vikt att de får den finansiering de behöver för att fortsätta växa, oavsett om de exporterar lingonsylt eller enormt avancerade styrsystem till gruvindustrin. Och där har vi på EKN en viktig roll att spela, säger Carl-Johan Karlsson.

EKN kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera