Hoppa till innehållet

En bubblare i läskhyllorna

Det bubblar av planer inne i Sveriges kanske mest initierade läskbutik Soda Nation.

På mindre än två år har den 24-åriga grundaren David Gray öppnat två butiker och är nu redo att expandera ytterligare, lansera en egen läskedryck och har siktet inställt på att bli Europas sodakung.

ÄLSKAR ROOTBEER. Läskfantasten David Gray har i dag två butiker. Nu finns planer på att växa vidare ut i Europa.
ÄLSKAR ROOTBEER. Läskfantasten David Gray har i dag två butiker. Nu finns planer på att växa vidare ut i Europa.Foto: Foto: Joey Abrait

I den lilla butiken på Renstiernas gata trängs flaskor från golv till tak, fyllda med tonic, gurksoda och cola. Det är bara någon timme kvar till stängning för läskspecialisten Soda Nation och grundaren David Gray klistrar fast svenska innehållsförteckningar på nyinkomna flaskor.

”Hit kommer alla oavsett ålder och känner sig hemma. Det är som en egen, nördig värld som bara handlar om läsk”, säger David Gray inne på det minimala lagret bakom butiken.

Med drycker från så skilda håll som Italien och Tyskland till USA och Thailand har Sodanation blivit Sveriges kanske mest omtalade läskbutik. Sedan starten för ungefär 1,5 år sedan har läskspecialisten öppnat ytterligare en butik på Södermalm i Stockholm, tagit in sex stycken timanställda och har under hösten haft en försäljning på runt 18 000 flaskor i månaden. David Gray plockar ner några av sina favoriter, däribland en klassisk, syrlig selleriläsk från New York och en svensk hjortronsoda som vi smakar på.

”Man måste nog ha en viss personlighet för att starta något sådant här. Jag kan sitta i timmar och läsa på om olika läsk och producenter. Men självklart har min bakgrund varit avgörande för att jag sitter här i dag. På min mors sida, som kommer från USA, har vi varit entreprenörer i generationer”, säger han.

Maten har alltid spelat en central roll hos familjen Gray, som är en av de stora skandinaviska importörerna av amerikanskt livsmedel. Hans föräldrar startade grossisten Gray’s American Stories på 90-talet och de märkte snart att utländska drycker var storsäljare.

”Just nu finns det en växande trend i bland annat USA med specialbutiker för dryck. Innan jag öppnade här i Sverige åkte jag runt i Los Angeles under några veckor för att hitta de bästa producenterna”, säger han.

Men det är inte lätt att bygga upp en kedja från grunden. David Gray arbetar varje dag från morgon till kväll och han berättar att det ständigt kommer upp nya utmaningar.

”Som i dag, när etikettmaskinen gick sönder. Nu måste vi fixa med flaskorna manuellt ett tag framöver. Men den största utmaningen är att expandera utan att få växtvärk. Vi är fortfarande i en process för att lägga alla stenar till grunden och det är klart att det tar både mycket tid och energi”, säger han.

Att David Gray satsar på söta sodor under en spirande hälsovåg är inget som oroar honom. I stället tror han att svenskarnas livsstil och trendkänslighet är anledningar till varför det har gått så bra för Soda Nation.

”I Sverige har vi flexibla arbetsscheman och då vill man kunna dricka något festligt tillsammans med andra utan att få några sidoeffekter dagen efter. Det handlar inte om att sluta dricka alkohol, utan snarare om att läsken nu får ta samma nördiga dimension som ölen har gjort under de senaste åren”, säger han.

Själv dricker David Grey en liten läskedryck varannan dag och den stora favoriten är root beer, läsken som smakar av roten sassafras, men som många förknippar med tuggummit Jenka. Medan vi står och tittar på de färggranna etiketterna berättar David Gray att nästa steg blir att börja tillverka en egen läsk i exklusiv upplaga. Planen är att de första flaskorna ska finnas i butik redan i början av nästa år.

”Vi har också flera samarbeten på gång med bland annat Coop och butikskedjan Hemmakväll. Men det stora steget som kommer härnäst blir att öppna en tredje butik. Jag är just nu i gång och letar lokal”, säger han.

Men han har också betydligt större ambitioner för Soda Nation.

”Planen är att det ska bli en franchise och att det ska vara lika lätt att öppna en Soda Nation som att bygga ihop en Ikea-möbel. Fördelen med det är att vi kan växa och nå högre volymer. Dessutom får vi potentiella konkurrenter på vår sida”, säger David Gray och fortsätter:

”I dag har vi blivit Sveriges läskcentrum, men målet är att bli det för hela Europa. Världens bästa läsk ska finnas hos oss”.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera