Di Weekend NYHETER

Emaljgryta ska bli kokhet igen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jonas Eng

Kockums klassiska emaljgryta blev en storsäljare i Sverige i början på 1900-talet, men när plasten gjorde sitt intåg lade produktionen ned. Nu lanseras grytan på nytt.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Den gula, emaljerade grytan med den gröna kanten fanns i många hem på 1930-talet. Under sin storhetstid exporterade Kockums emaljeringsverk i Ronneby emaljerade bruksföremål till stora delar av världen. Familjen Kockum drev företaget i fyra generationer och hade som mest drygt 2 000 anställda. Den emaljerade plåten var lättskött och lämpade sig bra i både hushållet och inom sjukvården.

Men i mitten av 1950-talet kom plasten och flera länder införde importrestriktioner för att skydda sin egen produktion av emalj. Omsättningen minskade och Kockums Jernverk anställde bland annat designern Arne Erkers och formgivaren Sigurd Persson för att uppdatera formspråket och färgerna. Konkurrensen från plasten och rostfritt blev dock för stor och det sista som lämnade fabriken i Blekinge var en stekgryta i början av 1970-talet.

Trots att emaljprylarna blev otrendiga har de levt kvar i de svenska hemmen. En av alla svenskar som ärvt en gryta är entreprenören Rickard Andersson. I dag, nästan 50 år efter produktionen på Kockums stannade, vill han göra emaljgrytan trendig igen.

”Tanken var att sälja identiska produkter, men vi har uppdaterat formspråket och färgerna. Vi har skruvat en aning på det nordiska i paletten, finjusterat färger. Jag är övertygad om att vi ligger rätt i tiden”, säger Rickard Andersson.

”Det är många som kommer förbi och blir väldigt nostalgiska när de ser grytan”, säger marknadschefen Robert Turanji.

FAKTA
Emalj

Emalj är en glasmassa i form av pulver som upphettas tills det smälter och sedan stelnar. Från början var det en dyrbar metod som användes i smycketillverkning och i konstverk. Senare kom man på ett billigare sätt att emaljera och kunde tillverka kärl som blev vardagsvaror.

VISA MER
FAKTA
Kockums

Kockums Emaljverk grundades 1893 och från början var planen att tillverka kannor, hinkar och sjukhusredskap. Två år efter det att Kockums Emaljverk i Ronneby, KER, börjat tillverka emaljerad plåt anställdes tysken Albert Vollmar som emaljmästare och var den som fick Kockums att storsatsa på tillverkningsmetoden.

VISA MER

Under design- och inredningsmässan Formex i Stockholm i slutet av augusti visade Rickard Andersson och hans kompanjon Robert Turanji upp emaljerade grytor, ugnsformar och tillbringare under namnet Kockums Jernverk. I dagarna lanseras produkterna under parollen ”ett kärt återseende”.

För två år sedan ansökte Rickard Andersson om att få ta över varumärket och i dag är Kockums Jernverk bland annat registrerat i Europa, USA, Kina och Japan. Grunden i produkterna är stål och produktionen sker i Serbien vid ett gammalt emaljverk. I veckan rullade fyra långtradare med 25 000 artiklar in till lagret i Anderstorp i Småland.

”Det finns väldigt få emaljverk kvar. Ambitionen var att de skulle tillverkas i Sverige, men tyvärr finns inte kunskapen kvar här längre”, säger Rickard Andersson.

Rickard Andersson kommer ursprungligen från bygg- och golvbranschen, men sålde sin del i familjeföretaget Golvabia för att starta eget. Idén att börja sälja grytor fick han efter att ha börjat undersöka utbudet och efterfrågan av emaljerade grytor på auktions- och andrahandssajter.

På auktionssajten Tradera har försäljningen av emaljprylar ökat med 14 procent de senaste tre åren och snittpriset ligger på 157 kronor. Det dyraste föremålet som sålts är en gul hink med grön kant från Kockums, för 7 238 kronor.

”Jag såg helt klart en trend. Jag tror att det finns en jättepotential och Kockums är ett starkt varumärke som nästan alla känner igen”, säger Rickard Andersson.

”Fördelen med emalj är att det är väldigt hygieniskt, leder värme effektivt och det är hållbart. Det är många som plastbantar i dag och vill ha produkter som håller”, säger Robert Turanji.

För Kockums Jernverk är målet att omsätta 50 miljoner om fem år, sedan är planen en internationell expansion. Produkterna kommer att säljas via den egna webshopen och i utvalda butiker. Den andra ordern kom något otippat från Norge, där lansering inte var planerad förrän nästa år. Än så länge består företaget bara av vd och marknadschef, men grundarna räknar med att börja anställa en handfull personer inom kort.

”Vi siktar på att ta snabbt ta marknadsandelar från våra konkurrenter. Målet är att bli en ledande global aktör precis som Kockums var innan plasten tog över”, säger Rickard Andersson.