Hoppa till innehållet

Elmoped är rätt i tiden

Drömmen om att hinna hem till middag med familjen har i Rickard Bröms fall resulterat i ett eget elmopedmärke.

På mindre än ett år har han skapat Vessla och redan sålt över 200 mopeder till lika stressade storstadsbor.

PÅ TVÅ HJUL. Rickard Bröms startade sitt eget elmopedmärke för stressade storstadsbor.
PÅ TVÅ HJUL. Rickard Bröms startade sitt eget elmopedmärke för stressade storstadsbor.Foto: Foto: Jesper Frisk

Trafikkaoset vid Slussen blev droppen. Trebarnspappan Rickard Bröms hade redan svårt att hinna hem i tid med kollektivtrafiken, men när ombyggnaden av Slussen påbörjades förra året insåg han att han behövde kunna förflytta sig själv på två hjul i stället.

”Bensin var inte ett alternativ, det känns helt fel, och jag förutsatte att elmopedmarknaden var lika välutvecklad som elcykelmarknaden, men jag hittade inget varumärke med en tydlig position och som utstrålade någon personlighet.”

Det fanns redan en önskan om att starta något eget, men eftersom han inte kunde någonting om mopeder inledde Rickard Bröms ett samarbete med Peter Klangsell och Mikael Klingberg, som grundat Köpenscooter.nu och Elcykelvaruhuset.se. De har bidragit med teknisk expertis och organisation, så att Rickard Bröms har kunnat fokusera på att bygga varumärket.

”Det har alltid varit min dröm att bygga ett varumärke där man gör ett emotionellt köp i stället för ett rationellt, att folk köper produkten utan att riktigt veta varför, på magkänsla”, säger Rickard Bröms.

Den första Vessla-mopeden såldes i början av augusti. Då släpptes förbokningar på de 100 första exemplaren för 20 000 kronor styck, och de gick åt på tre veckor. Trots att ingen hade hunnit provköra den – det enda demoexemplaret som levererades på försommaren blev stulet i juli under en filminspelning.

Redan nu finns möjlighet att beställa en Vessla ur andra leveransen, som väntas till Sverige i februari/mars, efter vintersäsongen. De flesta är redan bokade.

”Jag är överväldigad. Jag visste att det var en bra idé, men sedan vet man aldrig hur tajmningen är”, säger Rickard Bröms.

Men tajmningen har visat sig vara näst intill perfekt. Vid årsskiftet införs nya EU-regler som skärper utsläppskraven på bensinmopeder, vilket gör nya modeller dyrare på grund av utvecklingskostnader, och 2021 skärps kraven ytterligare. Sedan september får de som köper elcykel eller elmoped dessutom 25 procent av priset – eller max 10 000 kronor – i bidrag av Naturvårdsverket.

Varför köpte du inte bara en elcykel?

”Elcyklar ligger 7–8 år före i utvecklingen och det finns redan mängder av varumärken, så det är lite trångt. Och personligen har jag uppfyllt min cyklingskvot i livet eftersom jag är uppvuxen på en ö, jag gillar verkligen inte att cykla. Den enda lösningen på pendlingsproblemen är att flytta folk från fyra till två hjul och elcyklar kommer att göra mycket gott för världen, men det är inte för alla.”

Att gå från idé till leverans av hundratals mopeder på bara några månader innebär givetvis att Vessla inte produktutvecklats från scratch. De Vessla-mopeder som säljs i dag är tillverkade i Kina och är baserad på en modell som redan fanns när Vessla skapades. Skillnaden är att många komponenter bytts ut för att mopeden ska klara svenska förhållanden.

”Att de tillverkas i Kina är inget vi skäms över. Den fabrik vi använder tillverkar 1,5 miljoner elmopeder per år, den volymen vill man ha för då har man redan gjort de flesta misstagen. Det finns ingen fabrik i Europa som har den kapaciteten eller det kunnandet.”

Med det sagt är ändå arbetet redan i gång med en helt egendesignad modell, men det är en kostsam process som ligger ett par år framåt i tiden.

Finansieringen har hittills bestått av privat kapital, men Vessla tog nyligen in 2,5 miljoner kronor av fyra olika investerare som såddfinansiering.

”Folk har hört av sig och vill investera. Det gör att vi kan öka takten och det är praktiskt med pengar på banken”, säger Rickard Bröms.

Närmast väntar expansion till flera andra europeiska storstäder, som till exempel Berlin.

”Sverige är en liten marknad och säsongen varar bara ett halvår, så vi måste söderut där klimatet är jämnare. Vi expanderar stad för stad snarare än land för land.”

Eftersom han satte sig själv som målgrupp – stressad stockholmare i 40-årsåldern – har Rickard Bröms förvånats över att mopederna hittills är ganska spridda över landet.

”Det finns en gemensam nämnare och det är elen. Våra köpare är inte mopedåkare i vanliga fall, bensin hade inte varit ett alternativ. Men de vill komma hem i tid och äta middag med sina barn.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera