Hoppa till innehållet

Ekotrenden märks på vinhyllan

Försäljningen av ekologiska viner har exploderat de senaste åren. Bakom tillväxten ligger medvetna satsningar, nordisk trendkänslighet och ett ökat hälso- och hållbarhetstänk. Men experter efterlyser bredare tänk än enbart ekologisk märkning.

Det finns odlare över hela världen som ser över sin verksamhet för att möta denna efterfrågan, säger Ida Ingerö, biträdande presschef på Systembolaget.
Det finns odlare över hela världen som ser över sin verksamhet för att möta denna efterfrågan, säger Ida Ingerö, biträdande presschef på Systembolaget.Foto: Grafik: Helena Fahleson

Det är inte bara när det kommer till kött, bröd och grönsaker som svenskarna blir mer miljö- och hälsomedvetna. Även vinet ska drickas med gott samvete och helst med så få tillsatser och så lite bekämpningsmedel som möjligt.

Mellan 2013 och 2015 ökade försäljningen i liter av ekologiska viner på Systembolaget med över 200 procent.

”Den stora efterfrågan på ekologisk mat och dryck har lett till ett större intresse även för ekologiska viner. Nordiska konsumenter ligger särskilt långt fram och är extra trendkänsliga, så det har gått väldigt snabbt. Vi gör vad vi kan för att möta efterfrågan”, säger Ida Ingerö, biträdande presschef på Systembolaget.

I dag finns det drygt 1 000 ekologiska vinartiklar på Systembolaget, vilket motsvarar cirka 18 procent av det totala vinsortimentet.

Ambitionen är att bredda sortimentet ytterligare för att representera fler smaker, stilar och regioner. På hyllorna är de ekologiska produkterna tydligt markerade, och på Systembolagets sajt finns mer information.

Något försäljningsmål för ekologiska viner på Systembolaget finns inte utsatt, men andelen sålda ekologiska produkter totalt ska 2020 uppgå till 10 procent (i liter). 2015 var andelen 9,6 procent, så målet kommer sannolikt att överträffas redan i år. Detta gör Systembolaget till den näst största försäljningskanalen för ekologiska livsmedel, enligt sajten Ekowebs årsrapport för 2015.

Giertz vinimport, som är en del av koncernen Viva-gruppen, är den största importören av ekologiska och etiskt märkta viner på Systembolaget. Vd:n Emil Sallnäs menar att efterfrågan har gått i vågor sedan 2007, men ser nu ut att ha stabiliserats.

”Fram tills för några år sedan så var det en långsam men ganska stadig tillväxt, men sedan dess har Systembolaget intensifierat sitt arbete för att få in mer ekoviner och därigenom har försäljningen ökat kraftigt”, säger han.

Det första ekologiska vinet Giertz sålde in på Systembolaget var argentinska Ecologica, 2004.

”Det stora skälet till att folk inte drack ekologiskt vin tidigare var att det var betydligt sämre i kvalitet. Producenterna fokuserade mest på att det skulle vara ekologiskt och inte så mycket på smak”, säger Emil Sallnäs.

Efter 2005 började fler konventionella producenter ställa om, och de som redan var ekologiska började odla i större skala och fokusera mer på kvalitet i alla led. I dag finns ekologiska viner i alla prisklasser och som smakar precis som ett ”vanligt” vin.

Emil Sallnäs tror på fortsatt stark och långsiktig utveckling för ekologiskt vin, främst i det yngre, medvetna kundsegmentet, som enligt honom går direkt på ekologiskt när de väljer vin.

På Systembolaget finns ingen statistik på vilka kundgrupper som köper mest ekologiskt, men även här tror man på en fortsatt tillväxt. Den bromsas ännu av att det tar tid för producenter att ställa om sin odling av druvor och spannmål.

”Det finns odlare över hela världen som ser över sin verksamhet för att möta denna efterfrågan, men det tar tre år att ställa om. När man som konsument väljer ekologiskt så bidrar man till att fler väljer att ställa om, och givet de svenska kundernas efterfrågan kommer vi att fortsätta att utöka vårt sortiment”, säger Ida Ingerö.

Di Weekends vinexpert Per Styregård tycker dock inte att Systembolagets satsning på ekologiskt är särskilt ambitiös.

”Eftersom målet för 2020 i princip redan är uppnått med nästan tio procent ekologisk försäljning i år, är det ingen vidare hård satsning.”

Han påpekar också att ekologisk märkning bara är en del av helheten och att Systembolaget bör ta ett ännu bredare grepp kring hållbart sortiment, exempelvis genom de ekonomiska och sociala frågorna.  

Även importföretaget Vin & Natur, som drivs av sommelierna Ulf Ringius och Emil Broomé, vill gärna bidra till att en mer utvecklad svensk vinkultur genom att lyfta fram fler hållbara alternativ än enbart ekologisk märkning. Ett exempel är den etiska aspekten, något även Systembolaget vill framhäva, bland annat med etiska märkningar. I ett reportage i SVT:s Uppdrag Granskning den 19 oktober uppmärksammades emellertid brister hos Systembolagets leverantörer i Sydafrika (se faktaruta).

”Jag tror på mindre producenter där man vet att de som arbetat med vinerna har det okej, och att saker görs på ett riktigt sätt. Det är superbra att ekologiskt ökar, men många är ändå ganska industriellt framställda, där det enda syftet med eko är det kommersiella”, säger Emil Broomé.

Vin & Natur säljer till restauranger och privatkunder via Systembolagets beställningssortiment. Emil Broomé tycker även att hela restaurangbranschen har varit snabb med att ta till sig den ökade efterfrågan på ekologiskt och naturligt producerat vin.

”När vi började 2009 var det mest små exklusiva krogar med naturligt och ekologiskt fokus även på maten, men i dag hittar du denna typ av viner även på kvarterskrogar. Det är ett tydligt tecken på att detta har spridit sig i de breda lagren och kommer att hålla i sig.”

Innehåll från EKNAnnons

Blekingebryggeri ska erövra Asien – med trippel hjälp från exportfrämjare

Även små svenska företag har stora möjligheter att sälja utomlands.

Ett exempel: Brygghus 19, som är ett mikrobryggeri med globala ambitioner.

Med på resan har de EKN, Almi och Business Sweden – samt en helt ny möjlighet att tappa öl på burk.

Kolla om EKN kan hjälpa er få JA från banken

Året är 2011 och en gång i månaden blockeras köket hemma hos Dan-Magnus Svensson i Karlskrona. Orsaken? Det ska bryggas öl. Tillsammans med Magnus Karlsson och Mikael Lundell experimenterar han med humle, malt och den tillhörande bryggeriprocessen. Och det går vägen: två år senare lanserar det nygrundade mikrobryggeriet Brygghus 19 sin första hantverksöl.

– Det började som en hobby, men steget till att starta bryggeriet och senare satsa på heltid kändes naturligt, och när vi sedan fick se vår första produkt hos Systembolaget gav det ytterligare mersmak, säger Dan-Magnus Svensson.

Där och då kändes Sverige stort nog, och exportplanerna långt borta. Men alla exportresor börjar inte med en uttänkt strategi, ibland räcker det med sociala medier.

– En dag fick vi ett samtal från en holländsk ölfestival som läst om oss. Och sedan satte det igång. Nästa beställning kom från Italien och efter det Hongkong. De hade också upptäckt oss via sociala medier.

Beställningarna gav energi och självförtroende.

– Numera söker vi aktivt exportmöjligheter och har sålt till flera europeiska länder. I dag står exporten för knappt 10 procent av vår omsättning, och vi ser en mycket stor potential.

Öl väger och vikt kostar

En utmaning vid export av drycker är naturligtvis vikten, som gör transporter dyra. Det i sin tur påverkar marginaler och försäljningsmöjligheter.

– Det innebär att våra produkter antingen blir dyra i utlandet eller att vi tvingas kompromissa med våra marginaler. Vi rör oss i premium- och superpremiumsegmenten, men likväl är det här en utmaning som vi måste hantera om vi vill öka våra exportvolymer.

En del av lösningen ligger i valet av förpackningsmaterial. Aluminiumburkar väger som bekant mycket mindre än glasflaskor. Men för att kunna tappa på burk krävs rätt utrustning. Med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor fanns inte kapitalet för Brygghus 19 att investera i en paketeringsmaskin för burk.

Statliga garantin blev en smörjkanna

Som tur är fanns det hjälp att få.

– Sedan starten hade vi lån hos Almi och SEB. Almi rekommenderade att vi också skulle ta kontakt med EKN, Exportkreditnämnden. Ganska snart satt vi i ett möte med både Almi, EKN och vår bank SEB och fick ihop en riktigt bra finansieringslösning, säger Dan-Magnus Svensson.

Så här ser lösningen ut:

• Ett banklån från SEB

• En garanti från EKN som innebär att EKN delar kreditrisken med banken

• Ett statligt lån från Almi

• Riskkapital från nya och befintliga delägare

– Garantin från EKN minskade bankens risk och jag upplevde att de enklare kunde säga ja. Det känns som EKN:s deltagande gjorde att alla inblandade parter blev tryggare. EKN blev en slags smörjkanna som gjorde att allt flöt på smidigt.

2,5 miljoner öppnar upp världen

Det kan låta som att den här typen av lösningar är något som bara stora företag kan få till. Men både EKN och Almi vänder sig till bolag i alla storlekar. Det totala kapitalet i Brygghus 19:s fall uppgick till 2,5 miljoner kronor. För bryggeriet i Blekinge gör det all skillnad.

– Nu har vi kunnat köpa in en paketeringsmaskin för burkar och det sänker våra rörliga kostnader och transportvikter. Kostnaden för frakten blir mer rimlig. Maskinen har gått varm. Sedan driftsättningen i slutet av november har vi tappat över 130 000 burkar.

Framåt riktar Brygghus 19 blickarna mot Norge, Holland, Island, Italien – och österut. Just nu sitter de nämligen i möten med en annan svensk exportfrämjare, Business Sweden, om att delta i deras koncept Try Swedish och export till Singapore.

– Med stödet från EKN och de andra exportfrämjarna får vi helt nya möjligheter att nå ut med våra produkter, med bra marginaler. Stöden blir uppenbara möjliggörare av långväga export som till den stora asiatiska marknaden, säger Dan-Magnus Svensson.

Vi kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera