Hoppa till innehållet

Duo ska ge pizzan ny position

Pizzan ska gå från bakismat till finrätt. Det är planen när Vapiano Sveriges förre vd lanserar en ny restaurangkedja.
Han tror nämligen att snabb finmat är en växande trend i Restaurangsverige.

Benjamin Westling och Christian Lagerlöf har fått smaka sig fram till sin nya restaurang. ”När vi utvecklade konceptet var vi i USA på en pizzaresa där vi under fem dagar åt på 24 olika pizzakedjor”, säger Christian Lagerlöf.
Benjamin Westling och Christian Lagerlöf har fått smaka sig fram till sin nya restaurang. ”När vi utvecklade konceptet var vi i USA på en pizzaresa där vi under fem dagar åt på 24 olika pizzakedjor”, säger Christian Lagerlöf.Foto: Foto: Jesper Frisk

Man ser ingenting bakom fönsterrutorna till lokalen i Mood-gallerian i centrala Stockholm. De är täckta av en svart plastfilm med de kryptiska siffrorna 1889. Bara den som kan sin pizzahistoria kan gissa vilken verksamhet som växer fram här.

”Ryktet säger att det är året då drottning Margherita av Italien åkte till Neapel och ville äta den lokala maten”, berättar Christian Lagerlöf när han har släpper in Di i restaurangen som håller på att ta form.

”Då fick hon en pizza med tomatsås, mozzarella och basilika som skulle representera Italiens färger.”

Sedan dess har Margherita blivit en av världens vanligaste pizzor, och även på restaurang 1889 kommer en variant av den att serveras.

För det är just enkla, närproducerade råvaror och avskalade, men bättre, pizzor som är planen när mannen som tog den tyska restaurangkedjan Vapiano till Sverige lanserar ett nytt restaurangkoncept.

”Det finns en bild av att pizza är sunkig bakismat. Men det behöver det inte vara. Byter man ut den feta osten mot bra mozzarella och har mycket färska grönsaker kan den till och med vara hälsosam.”

Efter att ha arbetat på Vapiano i tio år, och byggt upp åtta restauranger i Sverige med cirka 700 anställda, kände Christian Lagerlöf för att göra någonting annat. Idén till restaurangen har han utvecklat tillsammans med Benjamin Westling som driver företaget Livit, specialiserat på kundupplevelser inom hotell- och restaurangbranschen.

”När vi lärde känna varandra för två år sedan insåg vi snabbt att vi hade erfarenheter som kompletterade varandra väl. Han kan den kreativa designbiten och hur man ska göra en restaurang lockande. Min erfarenhet ligger mer i hur man ska driftsätta en verksamhet för att den ska fungera på bästa sätt för kunden”, säger Christian Lagerlöf.

Att det var just pizzor de skulle satsa på var en tanke de fick från USA. Där har pizzan de senaste åren påbörjat en klassresa, från renodlad snabbmat till finare mat, en utveckling driven av kedjor som Pieology Pizza och MOD pizza.

Men även i Sverige, och särskilt i Stockholm, har det skett en utveckling på pizzafronten de senaste åren. Först ut var Ciao Ciao-restaurangerna som kom på 1990-talet, men i dag finns betydligt mer avancerade varianter. Den kanske lyxigaste, och dyraste, hittar man på Stureplanskrogen Taverna Brillo, där en pizza med löjrom kostar 350 kronor.

I Vasastan finns också hål i väggen-finpizzeriorna Meno Male och 800 grader. Där kostar en pizza cirka 150 kronor, hos 1889 ska pizzorna kosta från cirka hundralappen och uppåt.

”Det är där vi måste ligga prismässigt för att få ett bra gästflöde, för det vi vill är att kunna erbjuda bra pizza till fler.”

Men priset är inte det enda som skiljer restaurangen från andra pizzerior. För att effektivisera driften har man också satsat på modern teknik. Pizzorna kommer att kunna beställas via en app, och avgörande för att få snurr på verksamheten är den specialbyggda ugnen från Italien som drivs med ved, gas och el, där pizzorna roterar under gräddningen. Med den tar det drygt tre minuter från beställning till färdig pizza.

När restaurangen öppnar i månadsskiftet mars–april hoppas grundarna att den ska bli en startpunkt för det ett nytt begrepp i restaurangvärlden som de kallar för ”fast fine”, det vill säga kontrasten mellan en elegant restaurangmiljö men där maten kommer fort och inte kostar så mycket. Majoritetsägare är Christian Lagerlöf och Benjamin Westling och delägare är Vapiano Sverige och Lili Assefa, som driver pr-byrå i eget namn och även är en av storägarna i modeföretaget Whyred via bolaget Brandsmart.

Varför ville du vara med på det här?

”Jag har tidigare suttit i Vapianos styrelse, så jag kände Christian sedan tidigare. När han frågade om jag ville vara med sa jag ja direkt, jag tror på konceptet och har från början varit med och byggt 1889:s varumärke och all pr runtomkring”, säger Lili Assefa.

I satsningen har de investerar ”någonstans under 10 miljoner kronor”, och redan nu har de fått propåer från investerare, men tackat nej.

Varför då?
”Vi vill inte lägga fokus på att sälja, utan vårt mål nu är att slå an en ny ton i restaurangbranschen med ”fast fine” ett koncept vi tror enormt mycket på de kommande tio år. Men det är så klart roligt att investerare intresserar sig för den här branschen, så var det inte för tio år sedan. Men det har kedjor som Espressohouse och Joe & the juice ändrat på.”

Innehåll från E.ONAnnons

Ladda hela vägen med E.ON Drive

Oavsett om det är för enstaka bilar eller för en hel fordonsflotta så erbjuder E.ON Drive kompletta, kundanpassade laddlösningar. Med ett helhetserbjudande inom elektrifierade transporter är de med som en möjliggörare i den hållbara omställningen.

Antalet laddbara fordon i Sverige har ökat med 30 procent bara det senaste året. I takt med att den elektrifierade fordonsflottan växer så ökar även behovet av laddning. E.ON Drive erbjuder kompletta och kundanpassade laddlösningar till företag och privatpersoner. Erbjudandet är brett; det inkluderar såväl arbetsplats- och fastighetsladdning som hemmaladdning för privatpersoner, men även ett omfattande nät av publika laddstationer längs våra vägar. Med laddinfrastruktur för eldrivna tunga fordon blir det möjligt för företag att skapa fossilfria värdekedjor.

– Vi har ett helhetserbjudande inom elektrifierade transporter och det växer och utvecklas löpande med nya, flexibla och skalbara lösningar. För företag är vi en partner i deras omställning till en fossilfri fordonsflotta. Vi ansvarar för laddprojekten från början till slut och vid sidan av hårdvara och installation innehåller vårt företagserbjudande bland annat tjänster för betalflöden och fakturering, ersättning för laddning av förmånsbil, uppföljning och statistik, kundtjänst, service och underhåll säger Nikolett Sipöcz, Head of Sales E.ON Drive Sweden.

Helhetsansvar och hållbarhet

Elbilsladdning är komplext. För den som planerar en investering är det viktigt att se bortom den enskilda laddstolpen och ta hänsyn till hela energisystemet kopplat till laddinfrastruktur. I en fastighet handlar det till exempel om att reducera energibehov och effekttoppar, att fördela energianvändningen så att laddningen inte påverkar övrig verksamhet. För hållbar tillväxt och ett minskat klimatavtryck är det viktigt att få samspelet mellan alla komponenter att fungera.

– Elektrifierade transporter är en förutsättning för ett hållbart samhälle, och elbilsladdning är en större fråga än bara laddinfrastrukturen i sig. På E.ON Drive vill vi vara med och möjliggöra den omställning som krävs. Därför tar vi ett helhetsansvar och kan till exempel leverera laddlösningar kombinerat med solceller, batterilagring och energioptimering. Med en sådan helhetslösning kan kunderna använda lagrad el när de behöver, eller sälja tillbaka överskottet till oss, säger Nikolett Sipöcz. 

 

Läs mer på eon.se/laddlosningar 

 

Mer från E.ON

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med E.ON och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera