Hoppa till innehållet

Duktig flicka slår hål på myterna

Hon kallar sig själv för en ”duktig flicka” och tycker att det ska vara något positivt.
Nu är riksdagsledamoten Birgitta Ohlsson aktuell med en bok om det omdiskuterade begreppet där hon slår hål på myter och kräver revansch.

KRÄVER REVANSCH. ”Duktiga flickor bör söka sig till företag där det råder meritokrati, och att göra noga research av kulturen”, säger Liberalernas riksdagsledamot Birgitta Ohlsson.
KRÄVER REVANSCH. ”Duktiga flickor bör söka sig till företag där det råder meritokrati, och att göra noga research av kulturen”, säger Liberalernas riksdagsledamot Birgitta Ohlsson.Foto: Amanda Lindgren (Di)

Under uppväxten var Birgitta Ohlsson, enligt egen utsago, tyst, blyg och duktig i skolan. Därför fick hon ofta sitta mellan klassens bråkigaste pojkar på lektionerna.

”Jag var en typisk duktig flicka som användes som ”kuddflicka”, vilket är någonting jag har irriterat mig på hela mitt liv”, säger Birgitta Ohlsson.

I dag beskriver hon sig som ”fortfarande väldigt duktig, men inte lika tyst och blyg längre”. Till vardags är hon riksdagsledamot för Liberalerna, och hon har tidigare bland annat varit EU-minister i regeringen Reinfeldt. Hon är också känd för att vara feminist och jämställdhetsdebattör. Och i dagarna är hon aktuell med den nyutgivna boken ”Duktiga flickors revansch”.

”Men som duktig flicka har jag varit lite oduktig när jag skrivit den, eftersom den skulle ha blivit klar förra året. Det gjorde dock att jag hann få med det amerikanska presidentvalet i slutordet, och min politiska depression när den ultimata duktiga flickan krossas av den ultimata skolgårdsmobbaren.”

Är det en politisk bok du har skrivit?

”Inte partipolitisk. Men det är en feministisk bok som beskriver fenomen, strukturer och myter kring den duktiga flickan med hjälp av nedslag i mitt liv.”

I boken går hon noggrant igenom hur begreppet ”duktig flicka” använts på olika sätt genom historien. Från att länge ha varit någonting positivt, svängde det till att bli negativt laddat ungefär vid millennieskiftet. En anledning, tror Birgitta Ohlsson, är det flertal böcker som kom ungefär då och som beskrev den växande problematiken med kvinnor som blev utbrända och sjukskrivna på arbetsplatsen.

”Flera av böckerna var välskrivna. Men de gav nästan begreppet diagnos-status, vilket sedan användes för att attackera den duktiga karriärkvinnan. Man pratade om ”prestationsprinsessor”, men aldrig ”prestationsprinsar”, vilket jag upplevde som djupt orättvist.”

Det spädde, enligt henne, på intressen som vill hålla flickor tillbaka. En värld där flickor uppmuntras till att vara duktiga, men inte för duktiga.

”Många oroar sig till exempel för att duktiga flickor ska få anorexi, men ser man till forskningen finns inga sådana kopplingar.”

Hur kan man ändra på den attityden?

”Genom att sluta skuldbelägga duktiga flickor som jobbar hårt och har bra betyg i skolan, och stötta deras självförtroende i stället.”

Just skolan menar Birgitta Ohlsson bär ett stort ansvar för hur flickor och pojkar uppfostras till olika roller. Hon berättar om femåriga flickor som brer mackor och knyter skorna åt pojkarna i skolan.

”De är som minimammor och hjälper de vuxna att skapa lugn. Men hur ska man kunna kräva jämställdhet som vuxen när man redan från låg ålder får en sådan roll?”

Rollerna cementeras, menar hon, när killar i högre utsträckning än tjejer får komplimanger kopplat till prestation.

”Att en kille plockar ut ur diskmaskinen är en bedrift, men det är helt normalt om en tjej gör det. Det gör tjejerna sämre rustade i samhället sedan.”

Men det är inte bara skolan som bär skulden, även poulärkulturen är en bov i sammanhanget.

”Den dissar den duktiga flickan hela tiden. Ta tv-serien ”Desperate housewifes”, där kallas karaktärerna för hemmafruar trots att de är företagare. Det säger oss att det är dåligt att vara ambitiös och tävlingsinriktad. Men det är att lura tjejer. För hur ska man klara sig på ett börsbolag eller i politiken om man inte är tävlingsinriktad?”

Att hon särskilt lyfter karriärkvinnan beror på att det, enligt henne, är just i näringslivet man hittar den största koncentrationen av duktiga flickor.

”Duktiga flickor är arbetsgivarens bästa medarbetare för de är ambitiösa, jobbar hårt och är drivna. Men man måste också ta hand om dem på rätt sätt så att de inte blir utbrända.”

Hur gör man det?

”Genom att bekräfta dem och ge dem uppmärksamhet. Det handlar inte bara om högre lön, men man måste ge dem makt över sin situation så att de kan påverka den.”

Och vad bör duktiga flickor tänka på i arbetslivet?

”Att söka sig till företag där det råder meritokrati, och att göra noga research av kulturen. För om chefen uttrycker en tarvlig kvinnosyn på fredagsölen spelar det ingen roll hur många jämställdhetspolicys ett företag har.”

Har boken gett dig några politiska insikter?

”Tidigare har jag varit skeptisk till betyg i ordning och reda men nu börjar jag tänka att det kanske är det bästa sättet att komma åt skojbråken och de sexistiska kommentarerna på lektionerna.”

Vilket är det bästa ”duktig flicka”-råd du själv har fått?

”När jag som 20-åring träffade Anne Wibble, som var Sveriges första kvinnliga finansminister, sa hon: ’mitt bästa feministråd är gift dig med en jämställd person’.”

Har du lyckats med det?

”Ja, och eftersom min man heter Mark brukar skämtet vara att jag har bra Mark-service. Men jämställdhet handlar inte bara om att dela lika på vardagssysslor. Lika viktigt är att få respekt hemma och att mina åsikter har samma värde.”

Du har själv två döttrar, på 2 och 6 år. Hur pratar du om duktighet med dem?

”Jag använder ordet duktig hela tiden. ’Duktig, duktig, duktig’ när de gör saker bra. Då brukar jag få höra att ordet duktig är komplicerat för tjejers självkänsla, men nu vet jag att det inte behöver vara så.”

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera