Hoppa till innehållet

Dukat för en kulinarisk 3D-show

Restaurangbesök handlar i allt större utsträckning om mer än maten – det får gärna vara en upplevelse i fler bemärkelser.

Just nu har Stockholm besök av pop up-restaurangen Dinner Time Stories, med sin tredimensionella lilla kock.

HÄNDER MYCKET. Tack vare projektionerna av allt från mat och en liten kock till visuella menyer och fysiska ting blir det aldrig tråkigt för Annika Hellner vid bordet hos Dinner Time Stories.
HÄNDER MYCKET. Tack vare projektionerna av allt från mat och en liten kock till visuella menyer och fysiska ting blir det aldrig tråkigt för Annika Hellner vid bordet hos Dinner Time Stories.Foto: Amanda Lindgren

Vi ska äta middag, men får börja med att slå upp var sin bok på bordet. På det vita mittuppslaget dyker plötsligt en halv decimeter stor figur i kockmössa upp och börjar prata med oss på engelska med stark fransk brytning.

Ganska snart seglar han runt i en pappersbåt på öppet hav – framför våra näsor. Medan han seglar i väg dyker en likadan pappersbåt upp vid varje plats och listar de tre aptitretare som snart ställs framför oss.

Konceptet heter Dinner Time Stories och uppfanns av den kanadensisk-egyptiska matentreprenören Nadine Beshir. 2015 såg hon ett klipp på Youtube där en liten animerad kock klev ut på ett bord och stekte en biff. Hon letade upp upphovsmännen och de gick samman och skapade en kommersiell restaurangupplevelse.

Resultatet är Le Petit Chef – den lille kocken – som tar gästen med på en visuell såväl som gastronomisk resa i Marco Polos fotspår, från Asien till Europa.

”Det är ganska enkel teknik och innehåll. En film projiceras på bordet vid varje gäst, men vi använder en optisk illusion så att den ser tredimensionell ut”, säger Nadine Beshir.

Den lille kocken dyker upp mellan samtliga sex rätter, men under själva ätandet är han frånvarande.

”Vi upptäckte att om han är med hela tiden så pratar inte gästerna med varandra och vi vill att det ska vara en social upplevelse också. Många av våra gäster känner inte varandra, men är vänner när middagen är slut”, säger Nadine Beshir.

Stockholm är fjärde staden i världen där konceptet lanseras, efter Dubai, London och Berlin. Valet av restaurang föll på Dining Room på hotellet At Six, med kocken Andreas Askling.

”Vi letar efter restauranger som är coola och annorlunda, som håller hög kvalitet i mat och service och som kan bli en långsiktig partner”, säger Nadine Beshir.

Den som bokar och väntar sig att få sitta i Dining Rooms ombonade restaurangmiljö blir dock besviken. Dinner Time Stories i Stockholm är inhyst i ett stort och lite ödsligt konferensrum, avskärmat med svarta draperier, långt bort från det vanliga krogsorlet.

Kockarna i respektive stad får hyfsat fria händer att skapa unika maträtter som ackompanjerar 3D-showen på bordet. Men vissa riktlinjer finns, till exempel vilken rekvisita som ska användas vid serveringen och typiska ingredienser för olika nedslag under resan.

”Alla platser har haft helt olika menyer, för maten måste hänga ihop med kockens egen filosofi och kunskap.”

Menyn kostar 895 kronor och dryckespaketet 500 kronor. Marknadsföringen har skett via sociala medier och här välkomnas också gästernas mobiltelefoner vid borden. Det finns små ställ för telefonerna för att de inte ska förstöra projiceringarna på bordsduken. När fjärde rätten ska serveras – en citrussorbet – uppmanas alla att ha sina telefoner redo för att filma en kommande överraskning.

Planen är att köra konceptet i två månader, men enligt Nadine Beshir har efterfrågan i tidigare städer varit så stor att pop up-restaurangens närvaro har förlängts överallt.

Eftersom tekniken är enkel och programmet går att duplicera i oändlighet, är konceptet Dinner Time Stories skalbart till i stort sett varje hörn av världen där det finns kockar på en viss nivå.

Näst på tur är bland annat USA, Bryssel, Hongkong, Shanghai, Kairo, och Genève.

Samtidigt pågår redan det kreativa arbetet för att ta fram uppföljaren till Le Petit Chefs resa i Marco Polos spår. Enligt Nadine Beshir blir det en show som handlar mer om känslor och helt annorlunda.

”Vårt mål är att bli ett Cirque du Soleil för middagsupplevelser, ett produktionsbolag med egen stil som hela tiden skapar nya wow-effekter”, säger Nadine Beshir.

Innehåll från ProstaLundAnnons

Effektiv behandling för män med godartad prostataförstoring

Från vänster: Anders Kristensson, vd ProstaLund. CoreTherm-katetern - Värmebehandling för godartad prostataförstoring. Behandlingsplattformen CoreTherm Eagle.
Från vänster: Anders Kristensson, vd ProstaLund. CoreTherm-katetern - Värmebehandling för godartad prostataförstoring. Behandlingsplattformen CoreTherm Eagle.

I Sverige finns cirka 400 000 män som lider av godartad prostataförstoring, Benign Prostate Enlargement, BPE. Medicintekniska bolaget ProstaLund har utvecklat behandlingsmetoden CoreTherm Concept, vilket möjliggör att fler patienter kan erbjudas behandling i tid. 

Förstorad prostata uppkommer ofta i åldrarna 40–50, och innebär att prostatan växer och trycker mot urinröret, vilket leder till täta toalettbesök dag och natt samt akuta trängningar och brådska till toaletten. Problemen förvärras ofta över tid och kan övergå i allvarliga komplikationer såsom totalt urinstopp. Behandling finns men påverkas ofta av långa väntetider och tidskrävande operationer.

– Med anledning av att många drabbas av BPE ställs höga krav på vården för att alla ska få hjälp i tid. Med hjälp av CoreTherm Concept ges läkare möjligheten till att på ett snabbt, säkert och effektivt sätt kunna erbjuda fler patienter behandling i ett tidigt stadie, säger Anders Kristensson, vd på ProstaLund.

Säker och kostnadseffektiv behandling

Behandlingsmetoden CoreTherm Concept är en individanpassad värmebehandling som genomförs i lokalbedövning och tar mindre än 15 minuter. Med hjälp av mikrovågor värms celler i prostatan upp med celldöd som följd. Prostatans storlek minskar och vattenkastningsbesvären försvinner tack vare minskat tryck på urinröret. CoreTherm Concept innefattas av vårdgarantin och kostar som ett vanligt läkarbesök. Hela besöket på mottagningen är över på en timme, vilket bidrar till förkortade vårdköer och mer kostnadseffektiv behandling.

– Under 2023 behandlades närmare 1500 män med vattenkastningsbesvär i Skandinavien med hjälp av ProstaLunds behandlingsmetod, så hjälp finns att få. Med CoreTherm Concept kan vi bidra till en bättre vardag och framtid för män med prostatabesvär, så sök hjälp, avslutar Anders Kristensson.

Om ProstaLund

ProstaLund är ett svenskt medicintekniskt bolag. Företaget utvecklar innovativa produkter och behandlingar inom urologi. Bolaget har en patenterad metod för individanpassad värmebehandling för godartad prostataförstoring (BPE) som heter CoreTherm. CoreTherm används idag på såväl offentliga sjukhus som privata kliniker i Skandinavien. 

www.prostalund.se 

Läs mer på:

www.coretherm.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ProstaLund och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera