Di Weekend NYHETER

Dukat för en kulinarisk 3D-show

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

HÄNDER MYCKET. Tack vare projektionerna av allt från mat och en liten kock till visuella menyer och fysiska ting blir det aldrig tråkigt för Annika Hellner vid bordet hos Dinner Time Stories.

Amanda Lindgren

Restaurangbesök handlar i allt större utsträckning om mer än maten – det får gärna vara en upplevelse i fler bemärkelser.

Just nu har Stockholm besök av pop up-restaurangen Dinner Time Stories, med sin tredimensionella lilla kock.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Vi ska äta middag, men får börja med att slå upp var sin bok på bordet. På det vita mittuppslaget dyker plötsligt en halv decimeter stor figur i kockmössa upp och börjar prata med oss på engelska med stark fransk brytning.

Ganska snart seglar han runt i en pappersbåt på öppet hav – framför våra näsor. Medan han seglar i väg dyker en likadan pappersbåt upp vid varje plats och listar de tre aptitretare som snart ställs framför oss.

Konceptet heter Dinner Time Stories och uppfanns av den kanadensisk-egyptiska matentreprenören Nadine Beshir. 2015 såg hon ett klipp på Youtube där en liten animerad kock klev ut på ett bord och stekte en biff. Hon letade upp upphovsmännen och de gick samman och skapade en kommersiell restaurangupplevelse.

Resultatet är Le Petit Chef – den lille kocken – som tar gästen med på en visuell såväl som gastronomisk resa i Marco Polos fotspår, från Asien till Europa.

”Det är ganska enkel teknik och innehåll. En film projiceras på bordet vid varje gäst, men vi använder en optisk illusion så att den ser tredimensionell ut”, säger Nadine Beshir.

Den lille kocken dyker upp mellan samtliga sex rätter, men under själva ätandet är han frånvarande.

”Vi upptäckte att om han är med hela tiden så pratar inte gästerna med varandra och vi vill att det ska vara en social upplevelse också. Många av våra gäster känner inte varandra, men är vänner när middagen är slut”, säger Nadine Beshir.

Stockholm är fjärde staden i världen där konceptet lanseras, efter Dubai, London och Berlin. Valet av restaurang föll på Dining Room på hotellet At Six, med kocken Andreas Askling.

Vill få köttätare att äta grönt

”Vi letar efter restauranger som är coola och annorlunda, som håller hög kvalitet i mat och service och som kan bli en långsiktig partner”, säger Nadine Beshir.

Den som bokar och väntar sig att få sitta i Dining Rooms ombonade restaurangmiljö blir dock besviken. Dinner Time Stories i Stockholm är inhyst i ett stort och lite ödsligt konferensrum, avskärmat med svarta draperier, långt bort från det vanliga krogsorlet.

Kockarna i respektive stad får hyfsat fria händer att skapa unika maträtter som ackompanjerar 3D-showen på bordet. Men vissa riktlinjer finns, till exempel vilken rekvisita som ska användas vid serveringen och typiska ingredienser för olika nedslag under resan.

”Alla platser har haft helt olika menyer, för maten måste hänga ihop med kockens egen filosofi och kunskap.”

Menyn kostar 895 kronor och dryckespaketet 500 kronor. Marknadsföringen har skett via sociala medier och här välkomnas också gästernas mobiltelefoner vid borden. Det finns små ställ för telefonerna för att de inte ska förstöra projiceringarna på bordsduken. När fjärde rätten ska serveras – en citrussorbet – uppmanas alla att ha sina telefoner redo för att filma en kommande överraskning.

Planen är att köra konceptet i två månader, men enligt Nadine Beshir har efterfrågan i tidigare städer varit så stor att pop up-restaurangens närvaro har förlängts överallt.

Prinsen säljer svensk design i Asien

Eftersom tekniken är enkel och programmet går att duplicera i oändlighet, är konceptet Dinner Time Stories skalbart till i stort sett varje hörn av världen där det finns kockar på en viss nivå.

Näst på tur är bland annat USA, Bryssel, Hongkong, Shanghai, Kairo, och Genève.

Samtidigt pågår redan det kreativa arbetet för att ta fram uppföljaren till Le Petit Chefs resa i Marco Polos spår. Enligt Nadine Beshir blir det en show som handlar mer om känslor och helt annorlunda.

”Vårt mål är att bli ett Cirque du Soleil för middagsupplevelser, ett produktionsbolag med egen stil som hela tiden skapar nya wow-effekter”, säger Nadine Beshir.