Di Weekend NYHETER

Drottningen av ögonbryn

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jonas Eng

Skönhetsdrottningen Anastasia Soare har blivit dollarmiljardär genom att ta hand om kvinnors ögonbryn. Men det var först när hon började använda sociala medier som tillväxten i hennes företag tog fart på allvar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Anastasia Soare har kallats både ”the eyebrow guru” och ”the queen of eyebrows”. Tidningen Forbes har värderat hennes tillgångar till 1,2 miljarder dollar, vilket motsvarar runt 11 miljarder kronor.

Historien tar sin början 1989 när hon anlände till USA som ensamstående 32-årig mor till en liten dotter. Hon hade flytt Ceausescus Rumänien, hon talade mycket lite engelska och hon hade knappt ett öre på fickan.

”Det var tufft att emigrera och lämna sin familj, men allt var bättre än Rumänien vid den tiden. Ceausescu stängde av elektriciteten på kvällarna och värmen räckte inte till på vintern. Det var ont om basvaror som mjöl och mjölk och all handel skedde svarta marknaden”, säger Anastasia Soare, som är i Stockholm på ett kort besök för att träffa återförsäljare och influencers. 

När hon kom till Hollywood fick hon jobb på en skönhetssalong. Till sin förvåning upptäckte hon att amerikanskorna inte verkade bry sig om sina ögonbryn.

”Jag hade en utbildning i konst och arkitektur med mig i bagaget, och jag erinrade mig att en av mina lärare i porträttmålning brukade säga att formen på ögonbrynen kan ändra hela uttrycket i ett ansikte. Han var också den som introducerade mig till det gyllene snittet, som är ett sätt att dela in en yta i harmoniska proportioner som bland annat Leonardo Da Vinci använde när han målade”, säger hon.

FAKTA
Anastasia Soare

Föddes: I Rumänien.

Ålder: 61 år.

Bor: I Beverly Hills.

VISA MER

Anastasia Soare utvecklade en egen teknik för att forma brynen efter varje individs benstruktur och ansiktsform. När hon formade brynet använde hon sig av det gyllene snittet, en metod som hon också har patenterat.

Kunderna gillade vad hon gjorde och dåtidens supermodeller som Cindy Crawford, Naomi Campbell och Stephanie Seymour fick nys om henne.

Det gjorde även Hollywoodstjärnor som Michelle Pfeiffer och Jennifer Lopez och 1997 kunde Anastasia Soare öppna sin egen första egna salong i Beverly Hills. 

”I början spreds budskapet om min salong genom mun till mun-metoden. 1998 började jag göra Oprah Winfreys ögonbryn, och när jag fick vara med på hennes show tog företaget sitt första stora kliv framåt”, säger hon.

År 2000 lanserade hon också sitt eget makeup-märke, som till en början enbart innefattade produkter för ögonbrynen. I dag är Anastasia Beverly Hills ett fullsortimentsmärke som omsätter 3,5 miljarder kronor.

Magnus Hedman tillbaka med nya mål

Det andra stora klivet i tillväxten kom när bolaget började använda sociala medier.

”Min dotter Claudia, som är vd för bolaget, introducerade mig till Instagram 2012. Vi började lägga ut instruktioner och demonstrationer för hur man målar sina ögonbryn, och det blev en succé. I dag har vi över 19 miljoner följare”, säger Anastasia Soare.

”När vi började med sociala medier blev jag verkligen tagen av kraften i dem. Fram tills dess hade jag enbart nått vår målgrupp genom att resa runt i världen och demonstrera och promota märket, men helt plötsligt kunde vi nå så oerhört många fler på en gång. Instagram är utan tvekan vårt viktigaste marknadsföringsverktyg.”

I dag får varumärket draghjälp av influencers som familjerna Jenners och Kardashian och kändisar som Amal Clooney, Victoria Beckham och Michelle Obama.

Finns det någon kvinna du inte har gjort men som du drömmer om att göra brynen på? 

”Angelina Jolie har jag ännu inte gjort. Det vore väldigt kul att få henne som kund.” 

USA står för ungefär tre fjärdedelar av omsättningen i bolaget, och nu är nästa delmål att öka försäljningen i andra länder. Därför sålde Anastasia Soare 35 procent av företaget till det amerikanska riskkapitalbolaget TPG Capital förra året. 

L'Oréals toppchef om den nya konkurrensen

”Pengarna ska gå till vår internationella expansion. Jag siktar på att få ned den amerikanska delen av omsättningen till 50 procent”, säger Anastasia Soare, som alltså fortfarande är majoritetsägare med 65 procent av bolaget.

Varumärket finns på nätet, men huvuddelen av försäljningen sker i fysiska butiker via kedjor som Nordstrom, Macy’s och Sephora.

”Makeup är en produkt man vill se på och röra vid när man handlar. Nätet lämpar sig bäst när man behöver fylla på lagret av en produkt man redan använder”, säger Anastasia Soare.