Di Weekend NYHETER

Drar upp klockor med Kickstarter

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

FORMGER UR. ”Kina är en av de ledande nationerna inom klocktillverkning, och jag är stolt över min kinesiska tillverkare”, säger Simon Heins, som designar klockor tillverkade i Kina.

Joey Abrait

Simon Heins är 26 år och har alltid älskat klockor. Snart släpper han sin andra kollektion med hjälp av crowdfundingtjänsten Kickstarter och den kinesiska tillverkaren Seagull: ”Kina är en av de ledande nationerna inom klocktillverkning”
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

När Simon Heins var sju år tog hans farfar med honom för att köpa hans alldeles första klocka, en Casio i titan. Sedan dess har klocksamlingen utökats till 15 klockor och den första finns fortfarande kvar.

”Jag har alltid haft en klocka på mig. Det var i gymnasiet som jag började samla, som kille är ju klockor ett av de få smycken vi har. Det är fascinerande med urverk och hela maskineriet bakom en klocka”, säger han.

Förra året grundade Simon Heins varumärket Raconteur och släppte den första modellen ”Hemingway”. Lanseringen av den första klockan finansierades med hjälp av crowdfunding, genom sajten Kickstarter.

”Att ta in riskkapital har aldrig varit ett alternativ för mig. Jag driver det här helt själv och driver därmed alla bitar på egen hand. Då vill jag också ha koll på ekonomin i så stor utsträckning som möjligt, med crowdfunding slipper jag låna upp pengar.”

Han tycker att crowdfunding dessutom har inneburit en effektiv typ av marknadsföring.

”Det är på ett sätt ganska riskfritt och jag kan nå ut till en internationell målgrupp. Det är inte gratis, Kickstarter tar en viss kommission, men jag skulle säga att det är en förhållandevis billig marknadsföring. Man når ut till otroligt många människor för plattformen är så stor.”

FAKTA
Simon Heins

Ålder: 26.

Familj: Sambo, mamma, pappa och en äldre bror.

Gör: Grundare av klockmärket Raconteur.

VISA MER
FAKTA
Vad är crowdfunding?

Crowdfunding är en metod för att finansiera projekt eller idéer. Det sker genom att söka förskottsbetalning från intressenter, ofta via internetbaserade system, och är en insamling av pengar.

VISA MER

Crowdfunding fungerar så att ett projekt, i det här fallet tillverkningen av en klocka, läggs ut på en sajt som Kickstarter eller Funded by me, där olika privatpersoner sedan kan gå in och ekonomiskt stötta genomförandet av projektet.

”När man stöttar ett projekt får man ofta något i utbyte, i mitt fall så är det en klocka till ett väldigt förmånligt förköpspris.”

Hög tid för exklusiv auktion av klockor

I den första kampanjen för den första klockan låg målet på 100 000 kronor, ett mål Simon Heins nådde på ett dygn. Summan landade till slut på nästan det dubbla. Den andra kampanjen drog igång i mitten av november och pågår en månad. Den här gången är målet högre och klockorna fler.

”Målet ligger på en halv miljon. Nu är det tre modeller i nio olika utföranden”, säger Simon Heins. 

Trots att Seagull, den kinesiska klocktillverkaren som idag producerar Raconteurs klockor, funnits i över 60 år lever enligt Simon Heins många fördomar kvar om att kinesisk tillverkning skulle innebära sämre kvalitet.

”Kvaliteten hos kinesiska tillverkare har utvecklats oerhört under de senaste decennierna, Kina är en av de ledande nationerna inom klocktillverkning. Det är dags att vi ser det och uppskattar deras hårda arbete. Det vill jag visa, jag är stolt över min kinesiska tillverkare”, säger han.

Raconteur är dyrare än till exempel det storsäljande märket Daniel Wellington, men riktar sig enligt Simon Heins till en mer nischad grupp av klocknördar.

”Ska man lyckas i den här branschen, så måste man erbjuda något som skiljer sig från massan. Där har jag alltid försökt att gå på min magkänsla med designen, det kommer verkligen från mig och ingen annan”, säger Simon Heins.

Urläckert i Basel

I många år försökte han hitta rätt yrkesväg i livet, genom att följa i sin storebror Hannes fotspår som läkare.

”Han har alltid varit en förebild. Utan att veta vad jag själv ville försökte jag ta efter honom. Jag sökte till läkarutbildningen på KI säkert tre, fyra år i rad och kom inte in. Det är jag tacksam för idag, det var inte det jag ville göra. Jag vill designa, jag vill göra det jag är duktig på. Och få vara kreativ.”

Medan han sökte till läkarlinjen läste han en termin vid KTH, men hoppade av. Efter att ha åkt till Uppsala för uppropet till en kandidat i ekonomi som aldrig påbörjades, valde Simon Heins att lägga all sin tid och energi på Raconteur. Målet med klockmärket är att kunna leva på sin passion.

”Än har jag valt att inte ta ut lön utan att återinvestera de pengarna i företaget. Men så länge jag håller på med det som jag är passionerad för, så känns inte arbetet på samma sätt och det är helt okej för mig att leva lite enklare. Men jag kommer garanterat fira när jag plockar ut min första riktiga lön.”