Hoppa till innehållet

Doldisen siktar på ny spelsuccé

Ett av höstens största och mest hajpade dataspel har knackats ihop mitt inne i Uppsala.

Det är del två i den rätt våldsamma spelserien Wolfenstein. Att spelet går ut på att bekämpa nazister gör det sällsynt brännande och lär skapa debatt.

DEL TVÅ. ”Vi är lite vildare den här gången och har pumpat historien maximalt”, säger Jerk Gustafsson, grundare av Machine Games, om del två i spelserien Wolfenstein.
DEL TVÅ. ”Vi är lite vildare den här gången och har pumpat historien maximalt”, säger Jerk Gustafsson, grundare av Machine Games, om del två i spelserien Wolfenstein.Foto: Foto: Jack Mikrut
DEL TVÅ. ”Vi är lite vildare den här gången och har pumpat historien maximalt”, säger Jerk Gustafsson, grundare av Machine Games, om del två i spelserien Wolfenstein.
DEL TVÅ. ”Vi är lite vildare den här gången och har pumpat historien maximalt”, säger Jerk Gustafsson, grundare av Machine Games, om del två i spelserien Wolfenstein.Foto: Jack Mikrut
NUMMER TVÅ. Wolfenstein II: The New Colossus är det andra spelet i serien som Machine Games har gjort efter Wolfenstein: The New Order, som släpptes våren 2014, och dess expansion Wolfenstein: The Old Blood.
NAZISTER I USA. Bakgrundshistorien till det nya Wolfensteinspelet är att Tyskland vann Andra världskriget och efter detta har ockuperat USA.
GAMMAL FÖREBILD. Det första spelet i serien Wolfenstein kom redan 1981 för Apple II-datorn, men spelet Wolfenstein 3D från 1992 är kanske mest känt då det var ett av de första spelen i FPS-genren. Bilden är från det nya spelet.
UPPSALAARV. Grundarna av Machine Games kommer från den börsnoterade konkurrenten Starbreeze, som har titlar som The Chronicles of Riddick och The Darkness i sin katalog.
UPPSALAARV. Grundarna av Machine Games kommer från den börsnoterade konkurrenten Starbreeze, som har titlar som The Chronicles of Riddick och The Darkness i sin katalog.

Machine Games är ett av Sveriges större dataspelsbolag som gärna flyger under radarn och sällan gör något stort väsen av sig. Undantaget är när man kommer med en ny titel var tredje år.

”Nej, vi är inte så mycket ute och visar upp oss annat än när vi försöker rekrytera folk”, säger Jerk Gustafsson som är en av grundarna och exekutiv producent.

I fjol omsatte företaget 113 Mkr och visade ett resultat på nära 8 Mkr. Räknat i antal anställda kvalar det in bland Sveriges tio största, efter börsnoterade bolag som Paradox Interactive och Starbreeze, men före THQ Nordic och Stillfront.

Machine Games håller till på tre våningsplan i en fastighet på S:t Persgatan i universitetsstadens centrum. Bakom husets anonyma väggar kodas och skapas så kallade förstapersonskjutarspel (FPS), som lockar miljontals spelare världen över. När spelet förhandsvisades i somras vann det ett stort antal priser vid den stora spelmässan E3 i Los Angeles.

Grundarna kommer ursprungligen från Starbreeze. När Machine Games bildades 2009 var man sju personer. 2010 köptes bolaget upp av amerikanska Zeni Max Media, mest känt för att ha Bethesda Softworks i sin portfölj, och som ligger bakom spelsuccéer som The Elder Scrolls och andra rollspel.

”Det var ett drömscenario för oss. Vi var tre veckor i Dallas 2010 – jag kommer ihåg att det var över midsommar – och skissade upp på en whiteboard hur det första Wolfensteinspelet skulle se ut. Det fanns en trilogi i planen redan då”, säger Jerk Gustafsson.

Att ha en stark ägare som Zeni Max Media ryggen ger trygghet, men det finns förstås en baksida.

”Den kreativa friheten har ett pris, vi måste leverera. Men om man börjar slappna av som spelutvecklare fungerar det ändå inte.”

När Di besöker Machine Games är det en vecka tills det nya spelet släpps. Lokalerna är märkbart stilla.

”De som kan har passat på att ta semester, nu när spelet är klart. Men vi är i gång med att göra DLC (fortsättningsepisoder, Di:s anm.).”

”Klart man är nervös, men vi är våra egna värsta kritiker. Det finns alltid saker man skulle vilja ha gjort annorlunda. I min position som exekutiv producent får man bara höra om problemen vilket gör en nojig till slut”, säger Jerk Gustafsson.

Han vill inte berätta om spelets budget eller hur många exemplar de förväntas sälja med hänvisning till affärshemligheter. Bolagets ägare håller hårt i den informationen.

När spelet började utvecklas för tre år sedan fanns inget Charlottesville eller våldsamma demonstrationer med vitmaktföreträdare som skakar USA i dag. Det släpps i en politiskt minst sagt turbulent tid.

”Överlag är det där väldigt obehagligt, men ingenting som vi tänker på.”

Är ni avtrubbade?
”Det vet jag inte, för mig är det här ett spel som hämtat inspiration från filmer som Quentin Tarantinos film Inglourious Basterds. Storyn är kontroversiell med en person som försöker starta en revolution mot nazistiska ockupationsstyrkor i USA. Vi är lite vildare den här gången och har pumpat historien maximalt. Det ska bli intressant att se hur det tas emot. Berättelsen att befria USA från nazister är det folk kommer att prata om.”

Vilka trender ser du i spelbranschen nu?
”Fokus ligger alltmer på att hålla spelarna engagerade i längre perioder. Det gäller att släppa expansionspaket och ge mer till spelarna över tid.”

Att spela sig igenom det nya ”Wolfenstein II: The New Colossus” uppdrag tar cirka tolv till fjorton timmar.

När andra stora spelstudior försöker skaffa sig fler intäktsben i till exempel mobilspel sitter Machine Games stilla i båten.

”Vi vill jobba med och göra AAA-titlar (högbudgetspel, Di:s anm.). Det är en utmanande och komplex bransch, men samtidigt inte lika hård konkurrens som i mobilspelvärlden där det strömmar ut spel oavbrutet.”

Hur ser framtiden ut för er?
”Det vet man aldrig. Vi var väldigt nöjda med det förra spelet, både försäljnings- och betygsmässigt. Det här tycker vi själva är bättre. Men det är marknaden som avgör.”

Innehåll från EncareAnnons

Så kan patientresultaten inom kirurgi förbättras – till en lägre kostnad

Från vänster: Rasmus Waller, vd. Olle Ljungqvist, grundare.
Från vänster: Rasmus Waller, vd. Olle Ljungqvist, grundare.

Genom att införa evidensbaserade best practice-lösningar inom kirurgi förbättras resultat och återhämtning för patienter efter operation. Svenska Encare har en SaaS-baserad lösning för detta.
– Det höjer kvaliteten på vården radikalt samtidigt som det sänker kostnaden, säger Rasmus Waller, vd på bolaget.

Kirurgi är den vanligaste livräddande behandlingen i världen. Av alla de som dör av sjukdom globalt skulle runt en tredjedel behöva kirurgisk behandling för att överleva. Samtidigt står kirurgi för cirka 30 procent av sjukvårdens samlade kostnader. Att effektivisera kirurgivård är således av största vikt.

Encare har ett unikt samarbete med den medicinska organisation ERAS Society, som har utvecklat riktlinjer för kirurgi baserade på tillgänglig litteratur och insamlat data från en mängd kirurgiska ingrepp, från operation till eftervård. Riktlinjerna är tillgängliga genom ett interaktivt och SaaS-baserat informationssystem – EIAS - ERAS Interactive Audit System – som Encare har utvecklat.

– Dessa riktlinjer är den oomtvistliga guldstandarden för hur kirurgi ska bedrivas. Med dem blir patientresultaten mycket bättre, säger Olle Ljungqvist, grundare av såväl ERAS Society som Encare och tillika professor emeritus kirurgi vid Örebro Universitet och Karolinska Institutet.

Lösning från Encare förbättrar vården

En mängd publicerade vetenskapliga artiklar visar att följsamhet till dessa riktlinjer leder till en rad mätbara förbättringar. Antalet komplikationer i samband med operationer minskar med upp till 50 procent samtidigt som vårdtiden reduceras med i snitt 30-50 procent. Bara i Sverige leder det till en besparing per operation på cirka 20 000 kronor.*

– För till exempel en tarmoperation minskar tiden en patient behöver vistas på sjukhus från åtta dygn till fyra dygn, vilket i snitt sänker kostnaderna med 30 procent. Samtidigt mår patienten mycket bättre efter operationen, säger Olle Ljungqvist.

I världen utförs cirka 300 miljoner större operationer per år och i Sverige cirka en halv miljon.

– Här finns en enorm besparingspotential samtidigt som vården blir bättre, avslutar Olle Ljungqvist.

Om Encare 

Encare är ett svensk healthtech-bolag som erbjuder en SaaS-tjänst för att kontinuerligt förbättra vårdgivares processer och därmed kirurgiska patientresultat.

I dag använder runt 150 sjukhus i 30 länder lösningen från Encare. 

Encare grundades 2009 och har i dag ett 30-tal anställda.

Läs mer på: www.encare.net

*https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28097305/

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Encare och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera