Di Weekend NYHETER

Doktorerna som blev te-tillverkare

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

VÄXER SAKTA. ”Det blev en romans”, säger mikrobiologen Matthias Lehner och ekonomen Nick Rosenstock, som gör kombuchan Roots of Malmö.

Bengt Arvidson

En mikrobiolog och en ekonom visade sig vara en bra kombination för att dra igång produktionen av ett annorlunda te. Nu ska Roots of Malmö, som uppmärksammats av White Guide, ta in kapital, börja växa på riktigt och samtidigt behålla rötterna i Malmö.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

De bodde tillsammans i ett kollektiv på Möllevången i Malmö och delade ett gemensamt intresse för fermentering. De började, som många andra, att brygga öl, men ägnade sig också åt surkål, kimchi och surdegsbröd. Det var en hobby, utan tankar på att ta intresset vidare.

Då fanns kombucha, som är ett fermenterat te, inte i Sverige, men hade varit stort i USA länge.

”Det blev en romans. Vi lekte mycket i början. Vänner och familj som kom förbi vårt kollektiv berömde oss och sa att vår kombucha var något helt annat än den de smakat tidigare”, säger Mathias Lehner, en av grundarna till Roots of Malmö.

Beröm som gav råg i ryggen.

Matthias Lehner och Nick Rosenstock gjorde kommersiell debut på lokala marknader efter ett års experimenterande. De lånade köket i Folkets hus på Sofielund för att brygga i större skala. De köpte in en lådcykel för att kunna köra ut leveranser till sina fasta kunder.

FAKTA
Kombucha

Är ett fermenterat te med gamla anor.

Jäsningen sker med hjälp av bakteriekulturer.

Kombuchans ursprung är delvis höljt i dunkel, men tros komma från Asien.

VISA MER
FAKTA
Roots of Malmö

Säte: Malmö

Grundat: 2014

Omsättning (2018): 3,5 miljoner kronor

Resultat efter finansnetto (2018): 350 000 kronor

Anställda: Fem anställda

VISA MER

”Allt gick väldigt bra, men det var fortfarande på en väldigt liten skala. Det var en hobby, det var så vi såg på det”, säger Matthias Lehner.

Båda två hade tidigare heltidsjobb på universitetet i Lund: Mathias som doktor i ekonomi och Nick som dito i mikrobiologi, inte en dum kombination så här med facit i hand.

”Vi hamnade i ett läge där vi var tvungna att bestämma oss; ta nästa steg eller avveckla.”

Sedan början av 2015 håller de till i gallerian Mitt Möllan på Möllevången i centrala Malmö. Mathias tog ett uppehåll på sitt jobb på Lunds universitet och arbetade heltid ett år med Roots of Malmö. Duon investerade i mer och större utrustning.

”Vi gjorde som man gjorde för hundra år sedan och tog inte in något riskkapital, vi vågade inte, vi hade fortfarande inte bestämt oss om det här var mer än en hobbyverksamhet. Och tanken på att flera bra innovativa företag snabbt går i konkurs har hela tiden präglat oss”, säger Nick Rosenstock.

De drevs av att ta fram en bra produkt, av att leka med ingredienser och idéer.

”Vi var säkra på vår produkt. Vi investerade tid och energi men inget finansiellt kapital. Vi hade intresse men inget ekonomiskt intresse”

”För mig tog det långt tid att inse att det var en ekonomisk verksamhet i det vi gjorde, som faktiskt bar sig”, säger Matthias Lehner.

Det blev mer tydligt för honom under 2016 när företaget anställde tre personer.

Datorstyrda spellistor kokar ihop musiksmaken

”Då kände vi att vi hade ett annat ansvar.”

Både Nick och Matthias har en akademisk bakgrund och är intresserade av vetenskap. De har aldrig velat fly den världen – det har snarare handlat om att hitta en balans så att de kan kombinera två världar. De har utvecklat företaget i takt med efterfrågan och tillväxten.

”Vi har aldrig sagt att ’nu ska vi producera fyra gånger så mycket’. Vi har inte tagit någon finansiell risk. Men vi har expanderat produktionen hela tiden – långsamt – och har gjort det under fem år”, säger Matthias.

”Det har gjort oss skuldfria och oberoende”, fyller Nick i.

Idag maxar Roots of Malmö kapaciteten i de nuvarande produktionslokalerna och har kommit fram till företagets strategi måste uppdateras.

”Vi vågar satsa nu, vi har mer erfarenhet själva, och kan marknaden. Vi har utan tvekan nått ’proof of concept’”, säger Nick.

”Men hade du frågat oss för ett år sedan hade jag sagt samma sak, men vi har varit experter på att utnyttja utrymmet till max för att öka produktionen”, säger Matthias.

Bolagets grundare menar att det i dagens läge är logiskt att ta in kapital, för tre år sedan hade de inte vetat vad de skulle använda pengarna till.

Fler tillverkare finns på den svenska marknaden ökar Malmö-kombuchans försäljning snarare än omvänt, menar Nick och Matthias.

”Hade det varit flaskor som tryckte bort oss från hyllorna hade de varit konkurrenter, men det gör de inte.”

Så lockar techbolagen de bästa

Matthias Lehner och Nick Rosenstock har valt att fokusera på kvalitet framför kvantitet, vilket påverkar hur snabbt företaget kan växa. De säger att de har undvikit att ta genvägar, till exempel genom att mikrofiltrera eller pastörisera kombuchan. Det gör den färsk – och som kylvara svårare att hantera.

”Vi måste ha bra koll på vår produkt, därför tar det tid för oss att öka i volym.”

Även om Lehner och Rosenstock inte drivs av pengar är de uppenbart medvetna om pengarnas betydelse.

”Vår strategi är inte byggd på att så snabbt som möjligt tjäna så mycket som möjligt, det känner jag mig trygg med att säga. Att vi använder hela botaniska ingredienser, framställer en levande kombucha och satsar på nya smaker som vi har utvecklat från grunden gör det omöjligt för oss att dubbla produktionen snabbt.”

Senaste årets omsättning landade på 3,5 miljoner kronor. Idag finns de i Sverige från norr till söder. Mer på urbana platser än på landsbygd, undantaget matkluster som exempelvis Österlen.

Och om fem år?

”Då finns vi kvar i Malmö. Vi utnyttjar utrymmet väl i den nya lokalen och vi tillverkar fler produkter. Omsättningen ligger mellan 10-20 miljoner. Vi har en stabil bas att stå på, för att fortsätta experimentera mera.”