Hoppa till innehållet

Digitala utvägar i en ny bok

Många svenska företag saknar en digital strategi. Men det finns verktyg för att nå så kallad digital transformation. Det senaste är en bok som riktar sig till styrelser och ledningar.
Bakom står den digitala rådgivningsduon Marie Andervin och Joakim Jansson på Digjourney.

VÄGVISARE. Joakim Jansson och Marie Andervin har skrivit en bok för att försöka hjälpa företag på deras digitala resa.
VÄGVISARE. Joakim Jansson och Marie Andervin har skrivit en bok för att försöka hjälpa företag på deras digitala resa.Foto: Amanda Lindgren

Digitaliseringen påverkar de flesta företags konkurrenskraft. Bolag som ena dagen är vinnare riskerar att hamna på efterkälken nästa.

Efter att ha plöjt aktuell forskning, genomfört en lång rad intervjuer och gjort djupdykningar i ett antal bolag vill de digitala rådgivarna Marie Andervin och Joakim Jansson hjälpa företag på traven med boken ”Att leda digital transformation” (Hoi förlag). De vänder sig till traditionella bolag som är på väg att ta klivit in i den digitala världen och tycks redan ha hittat en publik.

”Vi är jättenöjda. På mindre än en vecka har vi sålt närmare 1 000 exemplar”, säger Marie Andervin.

De har jobbat i tre och ett halvt år med boken och bakgrunden är väldigt enkel:

”Vi möter många vd:ar som tycker att de sitter i baksätet i en skenande bil utan att veta vem som kör, och styrelser och ledningsgrupper som duckar för digitala frågeställningar eftersom de inte vet hur de på bästa sätt bör ta sig an uppgiften”, säger Marie Andervin.

En vd behöver inte vara expert på alla digitala frågor men behöver vara digitalt mogen för att kunna leda sin organisation genom transformationsprocessens olika faser.

”Det är en utmaning som kräver förståelse för digitaliseringens möjligheter samt mod och stark vilja till förändring”, säger Marie Andervin.

Att digitalisera ett företag handlar inte om ettor och nollor utan mer om människor och ledarskap för att lyckas med förändringen, enligt författarna.

”I det här sammanhanget är ordet transformation viktigare än ordet digital. Bokens uppgift är att hjälpa chefer att bli digitala ledare och att ge dem kontroll – utan att vara kontrollerande”, säger Joakim Jansson.

Han har lång digital bakgrund från Aller och MTG, var med i ledningen för Spray under dot.com-eran och har upplevt branschens upp- och nedsidor.

”Jag hade världens kortaste anställning som expansionschef för Sumo. Jag blev uppsagd första minuten på jobbet. Men det blev en ganska välbetald minut eftersom jag hade tre månaders uppsägning. Jag brukar säga att det är den enda minuten i mitt liv som jag har tjänat lika mycket som Zlatan”, säger han.

Marie Andervin har ett förflutet inom mobila tjänster och har varit marknadschef och är expert på att bygga och förädla relationer i en digitaliserad värld.

Båda säger sig drivas av att förmedla den metodik de skapat, hur man med digitala verktyg som stöd kan skapa förändring i företaget. De jämför förändringsarbetet med att vågsurfa. Det handlar om att ta position, välja rätt vågor och göra det mesta av vågorna. I boken listar de även tio budord för det digitala ledarskapet (se faktaruta).

Kopplat till boken finns verktyg samlade på digitaltransformation.net där man kan göra ett digitalt mognadstest.

”Det omfattar 100 frågeställningar om hur långt företaget har kommit och ger rekommendationer beroende på var det befinner sig i utvecklingen”, säger Joakim Jansson.

Att det finns ett behov på marknaden är tydligt.

Di kunde förra veckan presentera en undersökning från Ipsos som visar att fyra av tio svenska företag saknar en digital strategi. Mer än hälften, 53 procent, är dessutom tveksamma till om en sådan strategi behövs.

Digjourney har de senaste två veckorna träffat ett sextiotiotal små och medelstora bolag från alla möjliga branscher för att diskuterat digitalisering och hur den kan påverka företagen.

”De är inte på bollen just nu, men är intresserade av att förändra sig. 90 procent av dem tror att de kommer att påverkas i grunden inom tre år”, säger Marie Andervin.

Exemplen i boken är främst mediebolag som Schibsted och TV4 och MTGx. Men djupdykningar görs även i industrikoncernen Trelleborg, resejätten Ving, designbyrån Doberman, spelbolaget King och det lite annorlunda inslaget kockentreprenören Leila Lindholm.

”Mediebranschen har kommit långt i sin digitala transformation, därför finns det mycket att lära av dem. Men vi har fler case på nätet och lägger in nya bolag varje månad”, säger Joakim Jansson.

Duon funderar på att ta in pengar för att kunna skala upp verksamheten i Digjourney kopplat till den nya boken.

”På sikt kan det bli fler verktyg och kanske ska vi skapa en abonnemangstjänst. Det ligger längre fram, men vi har globala ambitioner”, säger Joakim Jansson.

Innehåll från L5 NavigationAnnons

Skogen förtjänar högre noggrannhet

Skogsnäringen ligger långt fram kontra många andra branscher när det gäller användning av geografiska informationssystem som verktyg för att göra prognoser, ta fram beslutsunderlag och följa upp verksamheten. Det svenska företaget L5 Navigation erbjuder flexibla positioneringslösningar för att öka värdet ytterligare på denna geodata.

Hela L5 Navigation’s vision bygger på att alla yrkesverksamma med behov av hög positioneringsnoggrannhet ska ha tillgång till det. Vilket i sin tur utgör grunden i att kunna upprätta och underhålla GIS-databaser med högsta möjliga kvalitet.

— Att kunna hitta och dokumentera saker - noggrant - är värdefullt för alla, särskilt för företag och organisationer som äger eller förvaltar fysiska tillgångar. Vi är helt övertygade om att vägen dit är att låta fler hjälpa till med insamling och ajourhållning av geografisk information. Det ska vara en naturlig del i vardagen för alla som är ute i fält och arbetar, säger Fredrik Nordin, marknadschef på L5 Navigation.

Användarvänliga arbetsflöden

I takt med att fler yrkesgrupper fått upp ögonen för tekniken, och även börjat investera i GNSS-utrustning, så har utvecklingen de senaste åren svängt mot att prioritera användarvänlighet i större utsträckning.

Nu används i princip uteslutande standardiserade filformat, som rent konkret innebär minimal handpåläggning, samtidigt som det förenklar flödet och ökar effektiviteten när data ska skickas från fält till kontor eller vice versa. Ett annat exempel är att samtliga fält-/mätappar som L5 Navigation erbjuder körs på antingen Android eller iOS, vilket gör att användarna känner igen miljön redan vid första uppstart.

Priset en avgörande faktor

— Vi har hela tiden jobbat aktivt för att kunna erbjuda en komplett portfölj inom GNSS-mätning; med allt från Emlid’s prisvärda instegsmodeller för sällananvändare till våra egna prestandamottagare L5 M-Lite II, L5 M-Max och L5 M-Pro för renodlade mättekniker. Men just för att nå ut till en bredare användargrupp har priset varit helt avgörande, särskilt sedan den tekniska instegströskeln inte längre utgör ett hinder. Nu kan vi faktiskt erbjuda RTK-lösningar till samma pengar som en bättre rotationslaser, förklarar Fredrik.

Dagens GNSS-teknik

GNSS-positionering har använts under relativt lång tid inom alla möjliga applikationer och slog igenom på riktigt bred front med smarta telefoner. Men en väsentlig skillnad mellan tekniken som används i enklare mottagare och RTK (Real-Time Kinematic) är hur positionsberäkningen görs. Sett till noggrannhet innebär det exempelvis att en telefon ligger i spannet 5–20 m medan RTK-mätning med en mer avancerad GNSS-mottagare ger ned till 1–2 cm i mätosäkerhet.

— Tack vare den höga noggrannheten och de kraftfulla men enkla fält-/mätapparna kan till exempel exakta längd- eller areaberäkningar göras direkt i fält. Många använder sina utrustningar för att kontrollera fastighetsgränser och andra typer av gränser. Vi menar att det här verkligen ökar värdet på den geografiska data som oftast finns inom olika organisationer, avslutar Fredrik.

Om L5 Navigation

L5 Navigation Systems AB är ett företag som utvecklar och återförsäljer positioneringslösningar, främst inom GNSS-mätning och maskinstyrning, för alla typer av uppdrag och branscher. Sedan hösten 2023 är Geofix Aktiebolag, en av Nordens största leverantörer av utrustning och tillbehör inom mätning, samt Rockma System AB, specialiserade på lösningar för analys av bergegenskaper i realtid, en del av L5-koncernen.

Läs mer på www.l5navigation.se

Köp din utrustning direkt på www.geofix.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med L5 Navigation och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera