Di Weekend NYHETER

Digitala utvägar i en ny bok

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

VÄGVISARE. Joakim Jansson och Marie Andervin har skrivit en bok för att försöka hjälpa företag på deras digitala resa.

Amanda Lindgren

Många svenska företag saknar en digital strategi. Men det finns verktyg för att nå så kallad digital transformation. Det senaste är en bok som riktar sig till styrelser och ledningar.
Bakom står den digitala rådgivningsduon Marie Andervin och Joakim Jansson på Digjourney.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Digitaliseringen påverkar de flesta företags konkurrenskraft. Bolag som ena dagen är vinnare riskerar att hamna på efterkälken nästa.

Efter att ha plöjt aktuell forskning, genomfört en lång rad intervjuer och gjort djupdykningar i ett antal bolag vill de digitala rådgivarna Marie Andervin och Joakim Jansson hjälpa företag på traven med boken ”Att leda digital transformation” (Hoi förlag). De vänder sig till traditionella bolag som är på väg att ta klivit in i den digitala världen och tycks redan ha hittat en publik.

”Vi är jättenöjda. På mindre än en vecka har vi sålt närmare 1 000 exemplar”, säger Marie Andervin.

De har jobbat i tre och ett halvt år med boken och bakgrunden är väldigt enkel:

”Vi möter många vd:ar som tycker att de sitter i baksätet i en skenande bil utan att veta vem som kör, och styrelser och ledningsgrupper som duckar för digitala frågeställningar eftersom de inte vet hur de på bästa sätt bör ta sig an uppgiften”, säger Marie Andervin.

FAKTA
Marie Andervin och Joakim Jansson

Namn: Marie Andervin.

Ålder: 44 år.

Bor: Holmen i Sigtuna.

Familj: Gift, ett barn på 13 år, kanin och katt.

Bakgrund: Entreprenör och managementkonsult. Utbildare inom digital marknadskommunikation och digital transformation. Grundare till Digjourney samt grundare till kunskapsföretaget Digital Intelligence Scandinavia AB.


Namn:
Joakim Jansson

Ålder: 43 år (44 år den 30 mars).

Bor: Södermalm i Stockholm.

Familj: Gift, ett barn på 4 år.

Bakgrund: Ekonom från Uppsala, MTG, Aller samt vd för Spray. Entreprenör och rådgivare inom digitalisering sedan 2008. Grundare till Digjourney som hjälper företag med förändringsarbete och att öka konkurrenskraften genom digitalisering.

 

Förändringsprocessen fungerar som surfning
Den digitala mognadsmatrisen kan jämföras med att surfa:

Ta position. Ett företag måste känna till sina styrkor och svagheter och ta sig till en position där vågor som passar är möjliga att ta.

Välj rätt vågor. Position och styrkor avgör vilka vågor som ska tas och vilka som ska undvikas.

Gör det mesta av vågorna. Ju närmare vågen kommer och växer sig större måste företaget förbereda sig på att ta sig an den. Därefter gäller att läsa av var den är på väg och med snabbhet och smidighet få ut det mesta av den innan det är dags att hoppa på nästa våg.

Källa: ”Att leda digital transformation” (Hoi förlag)

Det digitala ledarskapets budord
Du ska ta ansvar.

Du ska ha marknads- och omvärldsinsikt – på riktigt.

Du ska skapa en snabb och flexibel verksamhet.

Du ska inte bara bygga nytt. Utveckla befintlig och lägg ned misslyckade satsningar.

Du ska tro på fakta och intuition.

Du ska öka organisationens digitala mognad på alla nivåer.

Du ska riva ned stuprören i organisationen.

Du ska balansera på kort och lång sikt.

Du ska få med alla på resan.

Du ska leva som du lär.

Källa: ”Att leda digital transformation” (Hoi förlag)

VISA MER

En vd behöver inte vara expert på alla digitala frågor men behöver vara digitalt mogen för att kunna leda sin organisation genom transformationsprocessens olika faser.

”Det är en utmaning som kräver förståelse för digitaliseringens möjligheter samt mod och stark vilja till förändring”, säger Marie Andervin.

Att digitalisera ett företag handlar inte om ettor och nollor utan mer om människor och ledarskap för att lyckas med förändringen, enligt författarna.

”I det här sammanhanget är ordet transformation viktigare än ordet digital. Bokens uppgift är att hjälpa chefer att bli digitala ledare och att ge dem kontroll – utan att vara kontrollerande”, säger Joakim Jansson.

Han har lång digital bakgrund från Aller och MTG, var med i ledningen för Spray under dot.com-eran och har upplevt branschens upp- och nedsidor.

”Jag hade världens kortaste anställning som expansionschef för Sumo. Jag blev uppsagd första minuten på jobbet. Men det blev en ganska välbetald minut eftersom jag hade tre månaders uppsägning. Jag brukar säga att det är den enda minuten i mitt liv som jag har tjänat lika mycket som Zlatan”, säger han.

Marie Andervin har ett förflutet inom mobila tjänster och har varit marknadschef och är expert på att bygga och förädla relationer i en digitaliserad värld.

Båda säger sig drivas av att förmedla den metodik de skapat, hur man med digitala verktyg som stöd kan skapa förändring i företaget. De jämför förändringsarbetet med att vågsurfa. Det handlar om att ta position, välja rätt vågor och göra det mesta av vågorna. I boken listar de även tio budord för det digitala ledarskapet (se faktaruta).

Kopplat till boken finns verktyg samlade på digitaltransformation.net där man kan göra ett digitalt mognadstest.

”Det omfattar 100 frågeställningar om hur långt företaget har kommit och ger rekommendationer beroende på var det befinner sig i utvecklingen”, säger Joakim Jansson.

Att det finns ett behov på marknaden är tydligt.

Di kunde förra veckan presentera en undersökning från Ipsos som visar att fyra av tio svenska företag saknar en digital strategi. Mer än hälften, 53 procent, är dessutom tveksamma till om en sådan strategi behövs.

Digjourney har de senaste två veckorna träffat ett sextiotiotal små och medelstora bolag från alla möjliga branscher för att diskuterat digitalisering och hur den kan påverka företagen.

”De är inte på bollen just nu, men är intresserade av att förändra sig. 90 procent av dem tror att de kommer att påverkas i grunden inom tre år”, säger Marie Andervin.

Exemplen i boken är främst mediebolag som Schibsted och TV4 och MTGx. Men djupdykningar görs även i industrikoncernen Trelleborg, resejätten Ving, designbyrån Doberman, spelbolaget King och det lite annorlunda inslaget kockentreprenören Leila Lindholm.

”Mediebranschen har kommit långt i sin digitala transformation, därför finns det mycket att lära av dem. Men vi har fler case på nätet och lägger in nya bolag varje månad”, säger Joakim Jansson.

Duon funderar på att ta in pengar för att kunna skala upp verksamheten i Digjourney kopplat till den nya boken.

”På sikt kan det bli fler verktyg och kanske ska vi skapa en abonnemangstjänst. Det ligger längre fram, men vi har globala ambitioner”, säger Joakim Jansson.