Hoppa till innehållet

Digital konst gav boken liv

Under stort hemlighetsmakeri har utställningen The minefield girl förberetts på Fotografiska i Stockholm.
Den digitala och experimentella utställningen med rörliga motiv är ett samarbete med Spotify och visas bara under drygt två veckor.

VIDEOPIONJÄR. Journalisten och författaren Sofia Ek.
VIDEOPIONJÄR. Journalisten och författaren Sofia Ek.Foto: Foto: Pontus Höök
VIDEOPIONJÄR. Journalisten och författaren Sofia Ek.
VIDEOPIONJÄR. Journalisten och författaren Sofia Ek.Foto: Pontus Höök
18 konstnärer har skapa rörliga illustrationer till Sofia Eks skildring från Gaddafitidens Libyen.
18 konstnärer har skapa rörliga illustrationer till Sofia Eks skildring från Gaddafitidens Libyen.Foto: Di

En uppenbar koppling till strömningstjänsten Spotify är utställaren Sofia Ek, gift med företagets grundare Daniel Ek. Därtill lanseras projektet på Spotify i New York kvällen innan utställningen öppnar i Stockholm på torsdagen.

”The minefield girl” finns som vanlig textbok. Den handlar om Sofia Eks vistelse i Libyen 2006 när hon var 25 år och landet ännu styrdes av Muammar Gaddafi. Hon var där för att skriva en rapport om landet för Wall Street Journals Smart Money, en bilaga som lades ned 2012.

Sofia Ek upptäckte snart att landet var som ett minfält, där varje steg övervakades av regimen. Om detta skrev hon boken ”The minefield girl”, som nu kommer som ljudbok på Spotify. Men det är inte vilken ljudbok som helst.

”Jag tror att framtiden definitivt tillhör ljudboken, men jag känner också att jag skulle vilja förhöja den upplevelsen. När jag lyssnar på ljudböcker tycker jag ibland att det är något som saknas, jag kommer på mig själv med att hålla på med andra saker”, berättar Sofia Ek på telefon från New York där hon bor.

Under ett museibesök i Los Angeles fick hon idén att böcker skulle kunna illustreras med konst, som samtidigt visas på till exempel mobilens skärm.

”Jag har alltid tänkt på att man skulle kunna addera något visuellt, men man kan ju inte gör en film som är lika lång som en bok.”

Lösningen blev att Sofia Ek anlitade 18 konstnärer för att illustrera var sitt kapitel, 16 stycken, plus omslag och epilog.

”Det är en väldigt intressant grupp av konstnärer. För mig har det varit viktigt att ha konstnärer med olika stilar och med olika bakgrund, men också att de befinner sig i olika stadier av sina karriärer”, säger hon.

”De har gjort var sin två minuter lång tolkning av varje kapitel. Alla fick fullständig kreativ frihet. Jag har över huvudtaget inte lagt mig i hur de har tolkat textkapitlen.”

”Varje video går i en loop på skärmen medan du lyssnar. I början kanske du inte alls förstår kopplingen mellan kapitlet och konstverket. Men när du kommer en bit in i berättelsen och börjar bli bekant med konstverket, börjar du se kopplingen. När kapitlet är slut kommer du att se konstverket med helt andra ögon. Vissa är mer abstrakta, andra mer uppenbara.”

Hur reagerade du själv när du såg resultatet, någon annans tolkning av en text du skrivit?

”Ibland tittade jag på konstverket och kunde för mitt liv inte förstå vad det var jag tittade på.”

Det hände till och med att Sofia Ek hade svårt att para ihop rätt konstverk med rätt kapitel i boken.

Det är alltså dessa konstverk som projiceras på bildskärmar på Fotografiska.

”Alla bilder på alla väggar kommer att vara ur samma kapitel. Till det har jag valt ut två minuter text ur ljudboken som jag tycker samstämmer bäst med ett visst konstverk och som hörs i lokalen.”

”Ljudeffekter och musik förhöjer känslan ännu mer – och det kommer att rulla på genom hela boken.”

Som besökare kan jag alltså komma in i utställningen mitt i, låt säga kapitel åtta?

”Ja, men du kan även gå in på Spotify och lyssna på boken direkt efter du har varit på Fotografiska.”

”The minefield girl” är både en nyhet i Spotifys utbud – och inte.

”Det finns ljudböcker på Spotify och de tittar på väldigt mycket annat innehåll än musik. Utvecklingen går mot det. Men att blanda ljudbok och konst på det här sättet har inte gjorts tidigare”, säger Sofia Ek

Utställningen på Fotografiska pågår kort tid, sista dagen är den 18 februari.

”Anledningen är att det här är något som jag presenterade väldigt nyligen för dem. De tryckte in mig i programmet helt enkelt.”

Innehåll från EKNAnnons

Blekingebryggeri ska erövra Asien – med trippel hjälp från exportfrämjare

Även små svenska företag har stora möjligheter att sälja utomlands.

Ett exempel: Brygghus 19, som är ett mikrobryggeri med globala ambitioner.

Med på resan har de EKN, Almi och Business Sweden – samt en helt ny möjlighet att tappa öl på burk.

Kolla om EKN kan hjälpa er få JA från banken

Året är 2011 och en gång i månaden blockeras köket hemma hos Dan-Magnus Svensson i Karlskrona. Orsaken? Det ska bryggas öl. Tillsammans med Magnus Karlsson och Mikael Lundell experimenterar han med humle, malt och den tillhörande bryggeriprocessen. Och det går vägen: två år senare lanserar det nygrundade mikrobryggeriet Brygghus 19 sin första hantverksöl.

– Det började som en hobby, men steget till att starta bryggeriet och senare satsa på heltid kändes naturligt, och när vi sedan fick se vår första produkt hos Systembolaget gav det ytterligare mersmak, säger Dan-Magnus Svensson.

Där och då kändes Sverige stort nog, och exportplanerna långt borta. Men alla exportresor börjar inte med en uttänkt strategi, ibland räcker det med sociala medier.

– En dag fick vi ett samtal från en holländsk ölfestival som läst om oss. Och sedan satte det igång. Nästa beställning kom från Italien och efter det Hongkong. De hade också upptäckt oss via sociala medier.

Beställningarna gav energi och självförtroende.

– Numera söker vi aktivt exportmöjligheter och har sålt till flera europeiska länder. I dag står exporten för knappt 10 procent av vår omsättning, och vi ser en mycket stor potential.

Öl väger och vikt kostar

En utmaning vid export av drycker är naturligtvis vikten, som gör transporter dyra. Det i sin tur påverkar marginaler och försäljningsmöjligheter.

– Det innebär att våra produkter antingen blir dyra i utlandet eller att vi tvingas kompromissa med våra marginaler. Vi rör oss i premium- och superpremiumsegmenten, men likväl är det här en utmaning som vi måste hantera om vi vill öka våra exportvolymer.

En del av lösningen ligger i valet av förpackningsmaterial. Aluminiumburkar väger som bekant mycket mindre än glasflaskor. Men för att kunna tappa på burk krävs rätt utrustning. Med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor fanns inte kapitalet för Brygghus 19 att investera i en paketeringsmaskin för burk.

Statliga garantin blev en smörjkanna

Som tur är fanns det hjälp att få.

– Sedan starten hade vi lån hos Almi och SEB. Almi rekommenderade att vi också skulle ta kontakt med EKN, Exportkreditnämnden. Ganska snart satt vi i ett möte med både Almi, EKN och vår bank SEB och fick ihop en riktigt bra finansieringslösning, säger Dan-Magnus Svensson.

Så här ser lösningen ut:

• Ett banklån från SEB

• En garanti från EKN som innebär att EKN delar kreditrisken med banken

• Ett statligt lån från Almi

• Riskkapital från nya och befintliga delägare

– Garantin från EKN minskade bankens risk och jag upplevde att de enklare kunde säga ja. Det känns som EKN:s deltagande gjorde att alla inblandade parter blev tryggare. EKN blev en slags smörjkanna som gjorde att allt flöt på smidigt.

2,5 miljoner öppnar upp världen

Det kan låta som att den här typen av lösningar är något som bara stora företag kan få till. Men både EKN och Almi vänder sig till bolag i alla storlekar. Det totala kapitalet i Brygghus 19:s fall uppgick till 2,5 miljoner kronor. För bryggeriet i Blekinge gör det all skillnad.

– Nu har vi kunnat köpa in en paketeringsmaskin för burkar och det sänker våra rörliga kostnader och transportvikter. Kostnaden för frakten blir mer rimlig. Maskinen har gått varm. Sedan driftsättningen i slutet av november har vi tappat över 130 000 burkar.

Framåt riktar Brygghus 19 blickarna mot Norge, Holland, Island, Italien – och österut. Just nu sitter de nämligen i möten med en annan svensk exportfrämjare, Business Sweden, om att delta i deras koncept Try Swedish och export till Singapore.

– Med stödet från EKN och de andra exportfrämjarna får vi helt nya möjligheter att nå ut med våra produkter, med bra marginaler. Stöden blir uppenbara möjliggörare av långväga export som till den stora asiatiska marknaden, säger Dan-Magnus Svensson.

Vi kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera