Hoppa till innehållet

DIF fyller kassen

Djurgården Hockey vänder sig till gräsrötterna i en nyemission som ska ge upp till 23 miljoner kronor. En lång rad finanskändisar går in med kapital.

ÄGARSPRIDNING ÄR MÅLET. Carl Johan Högbom, tidigare börschef, Jenny Silfverstrand och Ulf Grunander, vd respektive styrelseledamot i Djurgården Hockey letar efter nya aktieägare.
ÄGARSPRIDNING ÄR MÅLET. Carl Johan Högbom, tidigare börschef, Jenny Silfverstrand och Ulf Grunander, vd respektive styrelseledamot i Djurgården Hockey letar efter nya aktieägare.Foto: Jesper Frisk

”Vi behöver inte pengar just nu för att täcka några skulder. Vi gör det här för att vi vill kunna växa snabbare och satsa framåt”, säger Jenny Silfverstrand, vd i Djurgården Hockey.

Nedsläpp för emissionskampanjen är nästa vecka. Den sköts av finansieringsplattformen Pepins med förre börschefen Carl Johan Högbom i spetsen. En fjärdedel är redan garanterad.

”Vi har 6,3 Mkr klara från personer som sagt att de ska teckna. Det ser vi som ett styrkebesked”, säger Ulf Grunander, styrelseledamot i Djurgården Hockey.

Ordförande i det nya holdingbolaget DIF Hockey Partners Sweden blir Peter Lindell. Han är sedan tidigare känd för investeringar ibland annat i Paradox Interactive, Mathem och Lauritz.com.

Störste enskilde ägare blir Göran Tidström, före detta styrelseordförande i PWC, med 20 000 aktier för totalt 1 Mkr.

Bland övriga investerare finns tillräckligt med näringslivsprofiler för att fylla ett avbytarbås.

Oriflames styrelseordförande Alexander af Jochnick samt miljardären Karl Perlhagen, grundare till investeringsbolaget Volati, går in med en halv miljon kronor vardera.

Sören Mellstig, ordförande i Trelleborg, skjuter in 200 000 kronor.

Enligt vad Di erfar har även tidigare moderatledaren och statsministern Fredrik Reinfeldt visat intresse liksom riskkapitalisten Tommy Jacobsson.

Bolidens styrelseordförande Anders Ullberg ska finnas med bland dem som önskar mindre poster liksom Per Bouveng, styrelseledamot i investerarbolaget Spiltan.

Emissionen sätter värdet på Djurgården Hockey AB till nära 93,3 Mkr.

Vid fullteckning äger det nya holdingbolaget motsvarande 19,8 procent av kapitalet och 2,5 procent av rösterna i Djurgården Hockey AB.

”Djurgårdens IF Ishockeyförening behåller med bred marginal majoriteten med en röstandel på 56,5 procent efter fulltecknad emission”, säger Ulf Grunander, som har en bakgrund som finanschef i Getinge och köper aktier för 500 000 kronor.

Som lägst går det att teckna sig för tio aktier, det vill säga totalt 500 kronor. I priset ingår en halsduk i lagets färger.

Det låter som en ganska dyr halsduk?

”Halsduken är unik och kommer ha text där det står ’Delägare’. Och om Djurgården fortsätter att gå med vinst och publiksnittet på matcherna når över 7 000 personer kan holdingbolaget besluta om aktieutdelning”, säger Ulf Grunander.

Suget uppges vara rekordstort. Enligt Carl Johan Högbom har närmare 2 000 personer har anmält intresse vilket slår några av bolagets tidigare emissioner, till exempel Alvestaglass och Kronfönster.

”Misslyckas emissionen är det Pepins som tar den ekonomiska smällen”, säger Carl Johan Högbom, vars eget idrottsliga hjärta klappar för Södertälje.

Aktierna ska gå att handla kvartalsvis på Pepins handelsplats från och med våren 2018.

”På sikt är en börsnotering av holdingbolaget möjlig”, säger Carl Johan Högbom.

Andra hockeyklubbar, bland annat AIK, tittar med stort intresse på vad Djurgården gör.

”Vi har fått många frågor och jag tror att det blir flera som följer efter och kommer att göra samma sak”, säger Jenny Silfverstrand.

Tidigare i somras spikade Hockeyförbundet tuffare ekonomiska krav på toppklubbarna. Lagen i Svenska Hockeyligan, SHL, måste redan nästan år visa att de har 4 Mkr i eget kapital.

Siffran ökar successivt till 2022 då klubbarna ska kunna redovisa 10 Mkr i eget kapital för att behålla elitlicensen.

Djurgården Hockey klarar enligt vd Jenny Silfverstrand redan nu det kravet.

”Vi har visat överskott de senaste tre åren. Det var ett stålbad när vi åkte ur SHL. Men det var nyttigt. Sedan dess har vi blivit mycket mer kostnadsmedvetna.”

Djurgården har de senaste säsongerna landat i mitten eller nedre delen av tabellen. Sjunkande publiksiffror gav lägre intäkter i fjol, men vinsten skrevs till 1,8 Mkr. Pengarna som nu dras in är tänkta som raketbränsle för att slåss om totalsegern.

I prospektet sägs att pengarna ska gå till breddverksamhet, damhockeyn och ungdomsspelarna, inte enbart till herrlaget. Hur kan investerarna vara säkra på att det sker?

”Det är en lojalitetsfråga. Om vi inte satsar på damerna och ungdomarna bränner vi oss rejält.”

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera