Hoppa till innehållet

Det våras för skärmjägare

När jägarna går i sommaride startar jaktsäsongen för dataspelsutvecklaren Avalanche Studios.
Bolagets nya pc-spel ”The Hunter – Call of the wild” är en trofé i kassaflödet – och överraskande nog lockar det kinesiska skärmjägare.

SIKTAR HÖGT. Avalanche Studios jaktspel, inklusive nya ”The Hunter – Call of the wild”, har hundratusentals spelare i månaden. Pim Holfve, vd och Anna Bouveng, exekutiv producent, siktar ännu högre och återinvesterar vinsten i nya, egna spelkoncept.
SIKTAR HÖGT. Avalanche Studios jaktspel, inklusive nya ”The Hunter – Call of the wild”, har hundratusentals spelare i månaden. Pim Holfve, vd och Anna Bouveng, exekutiv producent, siktar ännu högre och återinvesterar vinsten i nya, egna spelkoncept.Foto: Amanda Lindgren (Di)

Stockholmsbaserade Avalanche Studios går från klarhet till klarhet med sina egenfinansierade spel som utvecklas i dotterbolaget Expansive Worlds.

”Första månadens försäljning av spelet var betydligt större än vad jag hoppats på”, säger Pim Holfve, vd för Avalanche Studios, som själv är utbildad skjutledare.

Bolagets första jaktspel släpptes redan 2009. Det stora lyftet har kommit de senaste fem åren och man har nu sju miljoner registrerade spelare.

Skärmjägarnas ålder varierar från 16 till 60 år.

”Antalet varierar men månatligen räknar vi hundratusentals spelare. Den stora massan är mellan 25 år och 30 plus. Men en är en väldigt aktiv 90-årig amerikan, som vi får många bra tips från om hur spelet kan förbättras”, säger Pim Holfve.

Lejonparten av spelarna finns i USA, Tyskland och Sverige. Men på senare tid har en oväntad skara spelare smugit fram.

”Kina har kommit från ingenstans det är vår femte största marknad räknat i antalet spelare. Det är väldigt otippat särskilt som det mig veterligen finns få, om ens några, som jagar bland gemene man i Kina”, säger han.

Föregångaren ”The Hunter classic” är ett så kallat free-to-play med mikrobetalningar. Det nya Call of the wild är ett betalspel som kostar 30 dollar från start och ska även släppas på spelkonsolerna Xbox One och Playstation 4 i år.

Mottagandet bland spelintresserade har varit övervägande positivt, beröm ges särskilt för grafiken.

”Vi har svart bälte i spelproduktion och efter att ha jobbat 13 år med utvecklingen av spelmotorn tycker vi nu att den spöar allt annat. Inte bara hur det ser utan även ljudupplevelsen gör att man dras in i spelet, det en realistisk och trovärdig värld.”

Föregående år omsatte Expansive Worlds 40 miljoner kronor och visade ett resultat efter finansnetto på strax över 15 Mkr.

”Marginalen gick ner en aning jämfört med 2014/2015, men nästan 40 procent är inte så tokigt i mina ögon för ett spel som varit ute så pass länge. Vi räknar med att ”Call of the wild” stärker årets omsättning”, säger Pim Holfve.

För Avalanche Studios är jaktspelen ett stort steg bort från att vara beroende av licenskontrakt och stora produktioner åt spelförläggare, som actionspelet Mad Max.

”I dag har vi 80 procent av intäkterna från licensproduktion och 20 procent från egna spel. Målet är att det ganska snart ska vara 60–40. Jag vill att det ska gå fort som ögat”, säger Pim Holfve.

Framgångarna med jaktspelen gör att man får friare tyglar att satsa på mindre projekt, till skillnad från de stora så kallade AAA-spelen vars utvecklingstid ofta ligger på tre till fyra år.

Fjolåret var ett mellanår, tyngt av investeringar och rekryteringar.

”Vi återinvesterar vinsten från The Hunter Classic i nya egna spel. 2018 blir ett skördeår. Vi är rätt aggressiva nu. Bara förra året anställde vi 60 personer”, säger Pim Holfve.

För att lyfta Avalanche till en ny nivå har Anna Bouveng rekryterats som exekutiv producent. Hon har tidigare jobbat på Electronic Arts och bland annat varit inblandad i spelserien Battlefield.

I strategin ingår att släppa ett nytt spelkoncept kryddat med ”action och explosioner”, vilket Avalanche gjort sig känt för. Det testas för närvarande på fokusgrupper, bland annat i London.

”Vi har lagt ned vår själ i det här och jobbat med det i många månader. Vi tycker själva att spelidén är spännande, och har hittills fått kvitto på att vi är på rätt väg”, säger Anna Bouveng.

Avalanche Studios har valt bort ett av de snabbast växande segmenten på dataspelsmarknaden, mobilspel. Man ställer sig också avvaktande till spel med den nya tekniken för virtuell verklighet, vr.

”Vi har testat att göra mobilspel men kommit fram till att det inte är vår kopp te. Och visst är vi intresserade av vr och ar, men det är inte vårt huvudspår. Jag har själv vr-set hemma men spelar inte jättemycket”, säger Pim Holfve.

Huvudfokus för spelutvecklaren är de stora – ännu hemliga – projekt de håller på med, ett i studion i Stockholm och ett annat i studion i New York.

”Jag kan tyvärr inte avslöja vad vi håller på med, men att vi kan göra de här stora AAA-projekten gör att vi pushar oss själva och får ny kunskap som vi sedan kan använda i våra egenfinansierade spel”, säger Pim Holfve.

Innehåll från RiksbyggenAnnons

Stambytet väckte oro i BRF:en – men blev ekonomisk lyckträff

Christer Johansson, styrelseledamot i Brf Kärraterrassen, berättar att de boende generellt är mycket nöjda och att stambytet har varit förvånansvärt smärtfritt.
Christer Johansson, styrelseledamot i Brf Kärraterrassen, berättar att de boende generellt är mycket nöjda och att stambytet har varit förvånansvärt smärtfritt.

Trasiga avloppsrör och flera läckor tvingade bostadsrättsföreningen Kärraterrassen i Göteborg att genomföra ett stambyte mitt under en lågkonjunktur. Men kostnadsmässigt var tajmingen helt rätt, skulle det visa sig.

– Vi hade aldrig löst ett så här stort projekt utan hjälp från Riksbyggen, säger styrelseledamoten Christer Johansson.

EXTERN LÄNK: Läs mer om hur Riksbyggen kan hjälpa till med underhåll eller renovering i er BRF 

Oväsen, byggdamm, avstängt vatten och toalettbesök i bodar ute på gården. Ett stambyte kan minst minst sagt vara en prövning för de boende.

– Det är väldigt stökigt och det är klart att det är jobbigt att leva utan avlopp och vatten i lägenheten i åtta veckor, säger Malicka Jeremejeff som är Riksbyggens projektledare för stambytet i Brf Kärraterrassens sex hus.

– Men här har det varit en del läckor och försäkringsskador, och eftersom husen är över 50 år gamla så var det hög tid att åtgärda problemen.

Så här såg det ut när Annelie Hilléns badrum renoverades under stambytet. De boende kunde mot en engångskostnad köpa till olika tillval, som till exempel golvvärme och takdusch.
Så här såg det ut när Annelie Hilléns badrum renoverades under stambytet. De boende kunde mot en engångskostnad köpa till olika tillval, som till exempel golvvärme och takdusch.

Lägre kostnad än väntat

Att de 167 lägenheterna skulle åtgärdas mitt under lågkonjunkturen väckte till en början en hel del oro, både hos styrelsen och föreningens medlemmar. Men det visade sig att tajmingen blev lyckosam.

– Vi upplevde att vi fick in fler anbud än vad vi brukar få under upphandlingar. Även om räntan är hög så kunde vi handla upp en betydligt lägre entreprenadkostnad än vad vi hade väntat oss. Tack vare detta kunde föreningen spara många miljoner, säger Malicka Jeremejeff.

”Mest jobbigt att sakna vatten”

Stambytet inleddes under 2023 och förutom att alla rörstammar ska bytas ut, renoveras även samtliga badrum från grunden. Hittills är ungefär hälften av bostäderna klara.

– Det som var mest jobbigt var det här med vattnet. På varje våning fanns en tillfälligt monterad diskho där man fick hämta vatten i dunk. Allt i lägenheten blev väldigt dammigt. Men oron man kände minskade efterhand, för hantverkarna var engagerade och hjälpsamma hela vägen och så hörde jag hur nöjda grannarna blev, säger Annelie Hillén som sitter i bostadsrättsföreningens styrelse och bor i det första huset som renoverades.

Riksbyggen sköter allting

Under stambytet har Riksbyggen, som sköter förvaltningen av Brf Kärraterrassen, hand om all kommunikation med de boende. De har även löst evakueringsbodar för boende med särskilda behov och i vissa fall har Riksbyggen tagit kontakt med korttidsboenden inom Göteborgs Stad, där exempelvis ensamstående äldre människor fått bo tillfälligt.

– Ett kontrakt och en kontakt, sedan sköter vi allting. Det kan vara allt från dialogen med entreprenörer, banken och myndigheter till logistiken och svara på frågor från de boende, förklarar Malicka Jeremejeff.

”Varit förvånansvärt smärtfritt”

Brf Kärraterrassens ordförande Anita Trogrlic och ledamoten Christer Johansson berättar att starten på projektet upplevdes som rörig och att kommunikationen var bristfällig, men att allt blivit mycket bättre efterhand.

– Vi hade ju aldrig löst det här utan Riksbyggen. Den tiden det tar och all deras kunskap och erfarenhet är ovärderlig. Det märks tydligt att de kan sin sak och att de vet precis vad ett stambyte handlar om. De flesta boende upplever att allt varit förvånansvärt smärtfritt, säger Christer Johansson.

På grund av stambytet kommer bostadsrättsavgiften att höjas. Riksbyggen har hjälpt föreningen att ta fram en budget för avgiftshöjningar under kommande år baserat på projektets kostnader.

– Men bostädernas värde ökar och på sikt är det såklart mycket positivt att kunna säga att ett stambyte är genomfört. I slutet av året när allt är klart står vi bra rustade för framtiden, då kommer allt vara perfekt, säger Anita Trogrlic.

EXTERN LÄNK: Allt du behöver veta om stambyte i bostadsrättsföreningen  

Se videon, så går ett stambyte till:

EXTERN LÄNK: Här finns Riksbyggens fastighetsförvaltning – hitta din ort 

Här finns Riksbyggens fastighetsförvaltning

Avesta, Borlänge, Borås, Eskilstuna, Eslöv, Falkenberg, Falköping, Falun, Filipstad, Finspång, Gällivare, Gävle, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Hällefors, Hässleholm, Jönköping, Kalmar, Karlshamn, Karlskoga, Karlskrona, Karlstad, Köping, Lidköping, Linköping, Ludvika, Luleå, Lund, Malmö, Mariestad, Motala, Norrköping, Nyköping, Nässjö, Orsa, Sala, Sandviken, Simrishamn, Skellefteå, Skövde, Stockholm, Sundsvall, Trelleborg, Uddevalla, Umeå, Uppsala, Varberg, Visby, Vänersborg, Värnamo, Västervik, Västerås, Växjö, Ystad, Ängelholm, Örebro, Örnsköldsvik, Östersund.

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera