Di Weekend NYHETER

»Det var häftigare att skriva om it-killarna«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

PÅ PRÄNT. Ekonomijournalisten Ronald Fagerfjäll utkommer med ny bok ...

Martina Huber

Han ligger bakom flera börsraketer och har byggt ett av Sveriges mest snabbväxande familjeimperium. Ändå vet få vem han är. Ekonomijournalisten Ronald Fagerfjäll berättar om doldisföretagaren Anders Börjesson och Tisenhult-gruppen vars historia han skildrar i en ny bok.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Tisenhult-gruppen, som är ägare i bland annat Addtech, Addlife, Boomerang och Futuraskolan, och grundaren Anders Börjesson är relativt okända, trots att företagsgruppen på många sätt liknar dem som Rune Andersson, Carl Bennet, Melker Schörling eller Ulf Lindén byggt upp. Hur kommer det sig?

”De som är börsintresserade känner till honom eftersom hans bolag varit vinnare sedan 1990-talet, men eftersom han slog igenom som vd för Bergman & Beving just när it-företagen var så dominerande hamnade han lite i skuggan, när de nya it- killarna var mycket häftigare att skriva om.”

I boken skriver du att Anders Börjesson med familj representerar en ny sorts entreprenörer som dök upp under tidigt 1980-tal. På vilket sätt?

”Det som gör honom typisk för sin generation är att han under Handelsstudierna blev uppfylld av det nya sättet att mäta företag på genom att räkna på marginaler, kapitalomsättning och annat. De gamla ledarna hade varit ganska okunniga kring ekonomi, men efter 1970-talet är det civilekonomer som Anders Börjesson som blir företagsledare och det är det som avlöser det halvsocialistiska folkhemmet, och så småningom blir det nya svenska näringslivet.”

Han utvecklar tidigt en egen företagsfilosofi – vad går den ut på?

”Att knyta ihop marknad och lönsamhet. Kring 1980 började man se att det gällde att bli en stor spelare på en stor marknad eller söka nischer och bli stor den vägen, om man skulle klara sig. Tillsammans med sin chef på Bergman & Beving satte Anders Börjesson därför upp olika egenskaper hos bolagen de sökte och utvecklade, och gjorde det på ett väldigt målmedvetet sätt. Det var lite som ett riskkapitalbolag, med skillnaden att det var en evighetsmaskin, där man sedan delade upp bolagen när det var dags att driva dem ännu mer renodlat och effektivt.”

Aston Martin redo för börsracet Ur det kom bland annat Addtech, som Anders Börjesson är röstmässigt störste ägare och styrelseordförande för i dag. Även Addlife har kommit till på det sättet. Hur ser framtiden ut för familjesfären?

”I dag är barnen Malin, Fredrik och Victor aktiva i företaget. Lyckas de hålla en hög tillväxttakt kan de fördubbla företaget på 40-50 år och då vara riktigt stora, men det kan man inte avgöra i förväg. Företagande är en oförutsägbar och dynamisk tävlingsgren.”