Hoppa till innehållet

»Det blir nog ingen ledighet i jul«

Sex frågor till Christina Watkinson, försäljnings- och marknadsföringschef för Sala Silvergruva, som ska starta en festival för silver.

Christina Watkinson.
Christina Watkinson.

Vad är det du ska göra?
”Sala Silvergruva vill tillsammans med hela Sala kommun skapa ett centrum för silver med utställningar av både historisk och modern silverkonst och seminarier och utbildning för silversmeder. Tanken är att väcka uppmärksamhet både regionalt, nationellt och internationellt. Det ska bli en festival som sträcker sig över en månad. Vi har valt augusti, vädret brukar vara bäst då och man kan göra mycket både utomhus och inomhus.”

Var kommer pengarna ifrån?
”Initiativet är från början ett medborgarförslag och Sala kommun står bakom. Givetvis är det inte gratis, men som med alla festivaler genererar besökare intäkter när de handlar, äter och bor.”

Du var tidigare försäljningsdirektör för Tupperware i Norden, med en budget på 900 Mkr. Hur gick det till när du gick från plast till silver?
”Min bakgrund är inom sjukvården och lärarhögskolan. Jag halkade in som försäljare i Tupperware under min mammaledighet och lyckades bra – till slut var vi 750 säljare i Mälardalen och Stockholm. Ingen annan har lyckats med tidigare. Jag blev ansvarig för nio länder i Norden. Men jag ville inte missa mina barnbarns uppväxt och flyttade till vårt hus i Sala. När erbjudandet kom att jobba med silvergruvan föll jag pladask. Jag är förälskad i stället.”

I fjol omsatte kommunalägda Sala Silvergruva 10,4 Mkr, men gjorde en förlust på 1,5 Mkr. Hur ser det ut nu?
”Vi har fått allt fler besökare, men utgifterna stiger eftersom vi börjat restaurera byggnader som det inte investerats i tidigare. Det kostar pengar. Antalet besökare i gruvan ökar sakta och tittar man på andra evenemang vi ordnat ökar vi ganska kraftigt. Bara i oktober steg vi intäkterna med 1,4 Mkr jämfört med förra året.”

Vad händer nu?
”Vi har dragit i gång möten med föreningar, företag, handlare. Det har varit väldigt positivt. Nu väntar vi på anmälningar vad folk bidra med under den här månaden i form av publika evenemang, utställningar och annat. I december ska vi lägga pussel, hur det ska se ut och börja planlägga festivalen. Det börjar se galet ut tidsmässigt och det blir nog ingen julledighet för min del.”

När blir första festivalen?
”I augusti 2018. Men det är väldigt ont om tid. Om man ska ordna stora utställningar krävs mer tid. Vi ska göra så mycket som det bara går och har redan nu fått bra kontakter så att vi kan skapa något riktigt intressant. 2024 fyller Sala 400 år, då ska festivalen vara i full blom.”

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera