Hoppa till innehållet

»Det är riktiga drömobjekt«

Sex frågor till Lena Rydén, specialist på modern konst på Bukowskis, som fått in fyra verk av internationellt erkända konstnärer till auktionen för modern konst och design, som visas från och med torsdag.

KONSTSPECIALIST. Lena Rydén på Bukowskis.
KONSTSPECIALIST. Lena Rydén på Bukowskis.Foto: Foto: Bukowskis
KONSTSPECIALIST. Lena Rydén på Bukowskis.
KONSTSPECIALIST. Lena Rydén på Bukowskis.Foto: Bukowskis
SALVADOR DALÍ. Studie till Hymen från Shakespeares ”As you like it” från 1948. Akvarell och tusch. Utropspris: 1,2–1,5 Mkr.Foto: Bukowskis
JULIO GONZÁLEZ. ”Tête aiguë (Masque aigu)”. Bronsskulptur. Utropspris: 1–1,2 Mkr.Foto: Bukowskis
ALEXANDER CALDER. ”Equilibri” från 1972. Gouache och tusch. Utropspris: 500 000–600 000 kronor.
ALEXANDER CALDER. ”Equilibri” från 1972. Gouache och tusch. Utropspris: 500 000–600 000 kronor.Foto: Bukowskis

Vad var din reaktion när du först såg dem?
”Som auktionist går pulsen alltid upp när man får in den här typen av verk. Det är riktiga drömobjekt, och det är roligt att se att den här typen av objekt, till exempel målningen av Dalí som är en av våra största internationella konstnärer, finns hos privatpersoner i Sverige. Det har vi en lång tradition av duktiga gallerister och engagerade mecenater och samlare med djupt intresse för konst att tacka för.”

Vad gör verken speciella?
”Att verken är ocirkulerade, alltså inte har varit ute på auktionsmarknaden tidigare, är unikt. De har också tydlig proveniens, flera av verken är köpta hos gallerister när de visats under 1960- och 1970-talen och har sedan varit i familjens ägo fram till nu. Flera av verken finns också med i konstlitteraturen och har varit med på viktiga utställningar på erkända gallerier som Malborugh fine art i London, vilket ger dem ytterligare en dimension.”

Varför dyker verken upp nu?
”Verken har funnits i samlarnas ägo under lång tid, men nu finns det olika naturliga anledningar till att de lämnats in. Det kan handla om ett generationsskifte där någon har ärvt verket eller att man anser att det är ett bra läge att sälja.”

Vilka är de tänkbara köparna för sådana här verk?
”Både internationella och svenska köpare kan vara intresserade, det vet vi för att vi redan har fått in en hel del förfrågningar. De kan hamna hos en samlare men också hos någon konstinstitution eftersom de håller museiklass och nystartade museer kan se en chans att få tag på så här fina objekt via auktionen, när det finns få liknande verk på marknaden.”

Vad kan de tänkas gå för?
”Vi vet att internationell konst brukar gå bra i Sverige så jag tror och hoppas att de går för en bit över utropspriset.”

Det pratas i bland om en konstbubbla – hur ser du att trenderna i auktionsvärlden blåser just nu?
”Precis som bostadsbubblan många pratar om så är det ingenting vi hittills har märkt av. I New York har auktionsmarknaden backat något, men globalt går den framåt och som jag bedömer det är läget stabilt. Ser man till vad som säljs är modern konst det hetaste på marknaden just nu, där verk av etablerade konstnärer generellt klubbas till höga priser.”

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera