Hoppa till innehållet

Deras stöd ger Tensta ett konstkollo

I två år har Tensta konsthall hållit sommarkollo – tack vare donationer från näringslivet.
När en tredje sommar nu är på väg berättar finansiärerna för första gången om projektet – i hopp om att andra ska inspireras.

FINANSIERAR KONST. Tack vare donationer har Tensta konsthall kunnat arrangera sommarverksamhet de två senaste somrarna. Tillsammans har Michael Storåkers, Lena Josefsson, Henrik Borelius och familjen Robert Weils stiftelse donerat 200 000 kronor per år.
FINANSIERAR KONST. Tack vare donationer har Tensta konsthall kunnat arrangera sommarverksamhet de två senaste somrarna. Tillsammans har Michael Storåkers, Lena Josefsson, Henrik Borelius och familjen Robert Weils stiftelse donerat 200 000 kronor per år.Foto: Foto: Patrik Olsson

Stockholmsförorten Tensta är en av samtidskonstens starkaste fästen i Sverige. Här öppnade en konsthall redan 1998. Men under många år höll Tensta konsthall stängt under sommarmånaderna.

”Vårt mål är att stärka konsthallen och området här så mycket som möjligt, så det har känts fel att stänga, men det har varit nödvändigt för att vi ska kunna hålla budgeten”, säger Maria Lind, som varit konsthallens chef sedan 2011.

För två och ett halvt år sedan tog hon därför initiativ för ett sommarprogram med kollo i konsthallens namn. För att finansiera verksamheten pratade hon med entreprenören Michael Storåkers, som i dag driver konstgalleriet CFHill, om projektet.

”Jag tyckte direkt att det lät spännande att stödja ett specifikt projekt ihop med andra som satsade över tid, så att det inte var en engångsinsats. Dessutom är konsten en effektiv arena för att integrera människor från olika delar av samhället”, säger Michael Storåkers, som också tidigare har stöttat Tensta konsthall.

För att kunna finansiera sommarprojekten i tre år kontaktade han fler finansiärer. En av dem var finansmannen Robert Weil, som via Familjen Robert Weils stiftelse redan är engagerad i flera kulturinstitutioner, bland dem konsthallen Magasin III. Dessutom driver stiftelsen ett likande projekt i Tel Aviv i Israel. En annan som ville vara med var Henrik Borelius, vd för vårdkoncernen Attendo som börsnoterades i fjol.

”Jag ville vara med för att det är så tydligt här vilken nytta pengarna skulle göra. Där tror jag att många institutioner annars går vilse när man söker stöd för att finansiera sin verksamhet. Man är inte tillräckligt tydlig med hur pengarna ska användas och få vill finansiera ett svart hål”, säger Henrik Borelius.

Den fjärde donatorn som varit med är Lena Josefsson, ordförande för Moderna museets vänner. Tillsammans med sin make Per Josefsson, medgrundare till fondbolaget Brummer & Partners, har hon erfarenhet av konstsamlande och donationer till den svenska konstscenen. Dessutom har hon en personlig relation till området kring Tensta, eftersom hon växte upp på andra sidan Järvafältet.

”Det var naturligt att vara med och bidra så att fler upptäcker närområdet här och få andra delar av staden, som den här där få barn har möjlighet att åka bort på loven”, säger Lena Josefsson.

Som grupp förband sig donatorerna att stödja verksamheten under tre somrar. Till varje års sommarkollo har de tillsammans gått in med 200 000 kronor per år.

För pengarna har konsthallen bland annat bjudit in pedagoger och konstnärer som hållit i aktiviteter som varit kopplade till de utställningar som visats under sommaren. Bland annat har man kunnat lära sig olika hantverk som svetsning, knyppling och att göra smycken.

”På två år har inte bara verksamheten utvecklats, vi har sett ett mycket större intresse från de som bor här. Så cocktailen av finansiärer som går in över tid har varit ovärderlig”, säger Maria Lind.

För driften av konsthallen är inte helt enkel ur ett ekonomiskt perspektiv, förklarar hon. Tensta konsthall är till hälften finansierad av offentliga medel som söks hos stat, kommun och landsting, medan konsthallen själv ansvarar för att driva in den andra hälften. Genom olika projektstöd från bland annat EU:s kulturprogram, Postkodlotteriets kulturstiftelse och Allmänna arvsfonden har konsthallen kunnat drivas de fem senaste åren.

”Men många av de stöd vi fått är sådant man bara kan söka en gång, så nu börjar vi slå i ett glastak när Sverige, till skillnad från många andra västeuropeiska länder, saknar till exempel stipendier för samtidskonst. Då blir vi helt utlämnade till privata donatorer för att få verksamheten att gå ihop”, säger hon.

I Sverige finns inte samma kultur av att skänka pengar till kulturinstitutioner som till exempel i USA. Enligt en rapport från myndigheten för Kulturanalys från 2013 har näringslivets intresse för kulturdonationer visserligen ökat de senaste 15 åren, när företag vill ta ett bredare samhällsansvar. Någon siffra på hur mycket näringslivet årligen donerar till kulturen går dock inte att få fram. Rapporten nöjer sig med att konstatera att det inte är ”orimligt att anta att näringslivets finansiering är förhållandevis blygsam”. Vid årsskiftet förra året avskaffade också regeringen skattereduktionen för gåvor, vilket kan påverka viljan att öppna plånboken ytterligare.

”Genom vår satsning hoppas vi kunna inspirera andra till att gå ihop och bidra till specifika projekt. Det går att översätta till satsningar i hela landet”, säger Michael Storåkers.

Under de två somrar som sommarkollot har varit i gång har donatorerna fått rapporter från verksamheten via mejl, ingen har besökt verksamheten på plats.

”Det har inte känts nödvändigt att vara på plats, min närvaro skulle ju inte ha bidragit med något mer än att jag hade fått känna mig lite altruistisk. För det här skiljer sig från om man till exempel är med och producerar en utställning”, säger Michael Storåkers.

Hur det blir framåt återstår att se. När tredje sommaren för projektet nu är på väg, är flera av donatorerna intresserade av att fortsätta finansiera verksamheten även efter det.

”Men inget är bestämt än och på sikt är det nog bra med stafetter och att andra kan komma in. Det bidrar till att förändra verksamheten över tid”, säger Lena Josefsson.

Innehåll från RiksbyggenAnnons

Nu kan AI hjälpa din BRF att spara tid och kapa kostnader

Anna Rosén som är affärsutvecklare på Riksbyggen.
Anna Rosén som är affärsutvecklare på Riksbyggen.

Debatten går het om huruvida AI kommer att ta våra jobb. Men de flesta av Sveriges BRF-styrelser skulle nog uppskatta lite avlastning. Genom en ny tjänst från Riksbyggen kan du med bara några knapptryck skapa en skräddarsydd underhållsplan för din fastighet – komplett med uppskattade kostnader för de kommande 50 åren.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Replano från Riksbyggen

En välskött underhållsplanering är många bostadsrättsföreningars dåliga samvete. Stammar, rörledningar, fönster, fasad, tvättstugan: att hålla koll på fastighetens alla delar tar mycket tid i anspråk. Samtidigt förstår de flesta fördelarna med att planera i förväg, snarare än att behöva släcka bränder.

– En bra underhållsplanering ger styrelsen större möjligheter att konkurrensutsätta och upphandla leverantörer. Dessutom kan föreningen samordna insatser, vilket både sparar pengar och minskar störningarna för alla som bor och verkar i fastigheten. Men framför allt handlar underhållsplaneringen om att kunna lägga en långsiktigt hållbar budget, säger Anna Rosén som är affärsutvecklare på Riksbyggen.

Underlättar för mindre föreningar

Större bostadsrättsföreningar tar ofta in hjälp med underhållsplaneringen, medan mindre föreningar hanterar den själv för att spara tid och pengar. Men risken då är att planen blir för kortsiktig och för oprecis, konstaterar Anna Rosén.

För att hjälpa mindre föreningar har Riksbyggen därför lanserat en ny digital prenumerationstjänst, Replano, som gör det möjligt att ta fram en skräddarsydd underhållsplanering på bara några minuter.

Replano – som främst är utvecklad för föreningar med upp till 50 lägenheter – bygger på AI-teknik, automatiserad datainhämtning från tredje part och Riksbyggens samlade data och kunskap från de 3 000 BRF:er som de hjälper med teknisk och ekonomisk förvaltning.

Det som också är speciellt är att användarna får tillgång till tjänsten månadsvis, där första månaden är kostnadsfri och möjligheten finns att säga upp när som helst.

Snabbt och enkelt att göra sin egen plan

Underhållsplanen skapas i tre steg, förklarar Anna Rosén. Det första är att Replano samlar in den externa data som behövs.

– Tjänsten hämtar in data från bland annat Lantmäteriet och föreningens årsredovisning, och under de få minuter som detta tar så får ni också svara på några frågor om det underhåll som skett hittills. Kan ni inte svaret på de frågorna så gör tjänsten i stället en uppskattning baserat på byggår och en rad andra faktorer.

I nästa steg tar Replano hjälp av karttjänster och AI för att göra så kallad mängdmätning.

– Vi har lärt AI:n att med hjälp av publika karttjänster mäta storleken på bland annat tak och fasader, vilket är väldigt viktigt för att kunna uppskatta kostnaderna som är förknippade med olika åtgärder, säger Anna Rosén.

Det sista steget är att göra en kostnadsberäkning. Replano beräknar underhållsbehovet utefter modern branschstandard – ett stambyte ska till exempel göras var 45 år. Sedan presenteras en underhållsbudget.

– Replano bevakar priser på material och entreprenadtjänster, och kan baserat på det uppskatta föreningens underhållskostnader, både per år och per kvadratmeter. Dessutom ger tjänsten en rekommendation på hur stort årligt sparande som krävs för att ligga i fas, förklarar Anna Rosén.

Rådgivning ger extra stöd

Genom verktyget uppdateras underhållsplan och kostnader löpande. Men ibland behöver man mer hjälp och rådgivning och då erbjuder Replano tillgång till Riksbyggens fulla tjänsteutbud, framhåller Anna Rosén:

– Vi har stor kompetens och erfarenhet inom teknik, juridik och ekonomi – och jag vet att rådgivningen ger ett viktigt extra stöd till våra föreningar. I Replano kan man boka ett videosamtal med en expert direkt i tjänsten och få hjälp, säger hon.

EXTERN LÄNK: Passar Replano er BRF? Gör ett quiz

 

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera