Di Weekend NYHETER

De visar konst på modet

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

VILL LYFTA MODESKAPARE. Designern Selam Fessahaye (mitten) ställer ut på ”Art in Fashion” på Sven-Harrys konstmuseum. Curator är modevetaren Cay Bond (till höger) som fick idén till utställningen tillsammans med Dragana Kusoffsky Maksimovic (till vänster), vd på Sven-Harrys konstmuseum.

Petronelle Halvorsen

Enligt modevetaren och curatorn Cay Bond är mode precis lika värdefullt som konst. ”Det borde finnas fler kunniga i Sverige som investerar i mode”, säger hon inför den nya utställningen ”Art in Fashion” på Sven-Harrys konstmuseum.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Art in Fashion pågår från den 14 februari till den 31 maj och består av 36 olika verk av 14 olika kreatörer, främst nordiska. Hela idén till utställningen startade över en fika mellan Dragana Kusoffsky Maksimovic, vd på Sven-Harrys konstmuseum, och Cay Bond, då Cay Bond visade en bild på en klänning skapad av en av de modekreatörer som ställer ut. 

”Det var en så fantastisk, nästan skulptural klänning, så jag vände mig till Cay och sa, kan vi inte göra en utställning på det här? Vi började diskutera hur man kan göra för att närma sig konsten i modet och hur en sådan utställning skulle se ut”, säger Dragana Kusoffsky Maksimovic.

På utställningen finns bland annat verk av danska designern Nikoline Liv Andersen som burits av artisten Björk, installationen ”Moda Povera” av franska Olivier Saillard, samt verk av den prisvinnande designern Selam Fessahaye.  

Cay Bond och Dragana Kusoffsky Maksimovic hoppas på att utställningen kommer väcka nyfikenhet och att man ser på plaggen att de har ett konstnärligt uttryck. De vill att man ska se värdet i mode och allt det arbete som ligger bakom ett verk. 

”Jag vill att man ska bli knockad”, säger Cay Bond.

FAKTA
Sven-Harrys konstmuseum

Grundare: Sven-Harry Karlsson

Vd: Dragana Kusoffsky Maksimović

Curiosa: Översta planet av museet är en exakt replika av byggmästaren Sven-Harry Karlssons förra hem på Lidingö med hela hans konstsamling.

VISA MER

Cay Bond menar att många i dag inte förstår det hårda arbete som krävs när man skapar mode. 

”Med en bil, som en Tesla, förstår man och värdesätter arbetet bakom, men det gör man inte med mode”, säger hon.  

”Vi vill förmedla att modeskapare arbetar som konstnärer och att deras verk kan ses som konstverk”, tillägger Dragana Kusoffsky Maksimovic.

Cay Bond tycker även att man som modeskapare bör slippa att tänka på den ekonomiska biten, för att helt och hållet kunna fokusera på det kreativa. 

”Det borde finnas fler kunniga investerare i Sverige som investerar i mode. Personer som satsar på designernamn och klädskapare så att kreatörer inte ska behöva tänka på pengar, och i stället kunna fokusera på sin konst. Jag tycker att det är helt absurt att designskolorna i dag inför kurser där man ska lära sig driva en firma, det ena har inte med det andra att göra.” 

»Neonrosa, resten är hemligt«

”Fast jag hade önskat att jag hade läst företagsekonomi, eller kommit från en familj som hade bra koll på ekonomi och företagsamhet, för det är tyvärr en stor del av arbetet”, tillägger designern Selam Fessahaye, som är en av utställarna. 

Selam Fessahaye, gjorde sin debut på Stockholms modevecka 2018 med en kollektion som fick enormt genomslag. Hon har en bakgrund inom styling och har delvis fortsatt jobba som stylist och kostymör för att kunna finansiera sitt modeskapande.  

”För mig handlar det om att känna sig fri, att få uttrycka mig genom min design. Om man köper mina kläder vill jag att det ska vara som att man köper ett konstverk. Det ska vara någonting som man verkligen värderar, vare sig om man har på sig plagget varje dag eller om det hänger längst in i garderoben”, säger Selam Fessahaye.

Hon berättar att den enda tydliga idén som hon hade med sitt klädmärke när hon började var att det inte skulle vara säsongsbaserat. Man ska kunna använda hennes kläder när som helst. Hon är rädd för dagens konsumtionstakt där kläderna lever i fyra månader och sedan är det dags för något nytt. 

”För mig handlar det om att ha någonting att säga. Om jag inte har det, så finns det inget att visa upp.”

”Jag valde Selam som en av kreatörerna för att hon är sin egen och har ett eget uttryck. Jag ville också komma åt hennes mönsterbild men även former som är unisex, det är spännande och fritt”, säger Cay Bond. 

Med utställningen vill de förändra synen på mode i Sverige. Cay Bond tycker att vi i dag styrs för mycket av lågpriskedjor och trender. Att vi köper nytt, slänger och köper nytt igen. 

Tillbaka till modeikonens storhetstid

”Modemagasinen i dag är i huvudsak som försäljningskataloger”, säger hon. 

Så trender är ingenting man ska bry sig om? 

”Nej, det spelar ingen roll om du klär dig i gult eller grönt, randigt eller prickigt. Om ett plagg är välgjort så lever det hur länge som helst, precis som ett konstföremål.”