Di Weekend NYHETER

De väcker liv i totalfiaskot

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

TAR NYA TAG. Mats Carlheim och Björn Rallare är arrangörerna bakom Festival of the Midnight Sun, som återuppstår efter 49 år. Festivalen är på väg att att bli legendarisk – tack vare dess totala magplask 1970.

Henrik Lenngren

Festival of the Midnight Sun skulle bli en svensk Woodstock 1970. Det slutade med ett monumentalt publikfiasko och det enda som satte avtryck var 20 000 osålda, grillade kycklingar som ruttnat i solen och en mängd olika skrönor. Nu återuppstår den myt- omspunna festivalen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

De batteridrivna fläktarna i två uppblåsbara kycklingdräkter susar när Mats Carlheim och Björn Rallare går runt mitt i Linköping och delar ut flyers.

”Vi har använt det billigaste och tunnaste affischpappret som finns, allt för att skapa en så autentisk 1970-talskänsla som möjligt. När festivalen väl drar igång kommer vi följa samma linje: besökarna kan inte förvänta sig varken strobeeffekter eller rörligt ljus”, säger Mats Carlheim.

Han är en av anledningarna till att Festival of the Midnight Sun återuppstår i augusti – efter 49 års frånvaro. När det senast begav sig, 1970, dunkade tidningen SE på med rubriken ”Skandalen i Mantorp” och en journalist försökte analysera ”hur man blåser 1,5 miljoner kronor på en helg”.

”Jag hade faktiskt aldrig hört talas om festivalen, men när Björn berättade att han gjorde ett kortfilmsprojekt om Sveriges största nöjesfiasko genom tiderna blev jag nyfiken”, säger Mats Carlheim.

I musikkretsar är festivalen mytomspunnen, inte minst eftersom den marknadsfördes som ett svenskt Woodstock och lockade artister och band som Canned Heat, Chuck Berry, Made in Sweden, Elton John (med det engelska bandet Blue Mink) och Cornelis Vreeswijk – men ändå blev en kolossal flopp.

FAKTA
Festival of the Midnight Sun 2019

Hålls på Sjögestad Motell i Vikingstad lördagen den 31 augusti.

17 band uppträder, däribland Den franska trion, Les Big Bird, Kebnekajse och Children of the Sun.

VISA MER

”Det var en galet bra line up men marknadsföringsfunktionen var ganska löst sammanhållen. Exempelvis kom den första annonsen ut i Corren den 1 april, vilket ju var lite olyckligt. Dessutom piskade tidningarna upp en konflikt där det talades om att raggarna skulle slå ned hippiesarna”, berättar Björn Rallare, som är reklamare till vardags.

Skrönorna kring festivalen är många. En av dem handlar om att arrangörerna betalade ett gäng Stockholmsraggare 5 000 kronor som muta för att de skulle bege sig till en fritidsgård och inte störa festivalbesökarna.

”När vi pratade med Lennart Palmefors, som öppnade festivalen tillsammans med sitt band Magazine Story, berättade han att de var rädda för att det skulle komma en hunnerhär med raggare med saxar i nävarna redo att klippa håret av alla hippies”, säger Björn Rallare.

Av tilltänkta 300 000 åskådare dök det till sist upp blott 3 000 personer på Mantorp Park och många artister vägrade att spela, däribland Pugh Rogefeldt.

”Arrangörerna fick kritik för sin höga entréavgift (50 kronor) och för att de valde midsommarafton som första speldag. Dessutom var boomen som rådde i USA vid den tiden inte alls av samma magnitud här i Sverige”, säger Mats Carlheim.

Andra dagen av de tilltänkta tre hade vakterna gått hem och efter tre dagar återstod bara stanken av 20 000 grillade, osålda kycklingar som ruttnat i solen.

Siktar på klimatpositiv festival

”Kycklingarna låg i högar på marken. Inte heller staketen eller scen monterades ned för ingen hade råd. Ett lokalt företag som kört ut en massa sand framför scenerna åkte ut och försökte hämta tillbaka sanden eftersom de inte fått betalt. Ju mer vi rotar i historien, desto mer spännande blir det både för filmen och festivalen”, säger Björn Rallare.

På lördag, den 31 augusti, får festivalen nytt liv på Sjögestad Motell i Vikingstad, som blir spelplatsen för årets Festival of the Midnight Sun.

”Vi är en ideell förening som drar i spakarna och eftersom vi inte har så mycket pengar gäller det att försöka vara så kreativa som möjligt i vår marknadsföring. Det är ingen slump att vi springer omkring i uppblåsbara kycklingdräkter”, säger Mats Carlheim med ett snett leende.

Till sin hjälp har man många vänner och bekanta i branschen, allt från ljus- och ljudtekniker till festivalen samt byggbolagschefer som kostnadsfritt låtit filmmakarna plocka prylar för att bygga kulisser till filmen.

”Folk gillar uppenbarligen historien om festivalen och vill hjälpa till. De märker att vi brinner för att skapa en kul festival och en sevärd film”, säger Mats Carlheim.

Kortfilmen har premiär den 12 september på Bio Rio i Stockholm med Bert-Åke Varg i en av rollerna.

”Den handlar om två kompisar som vill göra en film och när de pitchar en idé för varandra får man se hur filmen skulle sett ut om de valt att gjort den. I filmen pitchas helt enkelt idén om den där galna festivalen 1970”, säger Björn Rallare, som även är en av tre personer bakom kortfilmen.

Festivalgeneralen redo för invasion

Årets festival, som har plats för 3 000 personer, lockar 17 band på tre scener. Enligt Mats Carlheim är mixen genomtänkt.

”Det ska låta som 1970 med allt från bluesrock till rock’n’roll, vi spänner över hela spektrat.”

Det är svårt att få ekonomi i festivaler?

”Ja, det finns ju en anledning att ordet festivaldöden existerar. Men till skillnad från många andra festivaler har vi fått börja med att bygga varumärke och kapital innan vi tar in stora headlines. Vi bokade på band i sakta mak allt eftersom biljetterna sålde på, och vi bokade de lite större banden sist, som Les Big Byrd och Kebnekajse till exempel.

Serverar ni grillad kyckling?

”Det kan man förvänta sig. Men det kommer även finnas veganska alternativ.