Di Weekend NYHETER

De tror på storsäljare efter apokalypsen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

FRISTÅENDE UPPFÖLJARE. Regissören Magnus Nedfors och exekutiva producenten John Fuller har jobbat i 3,5 år med att utveckla ”Rage 2”.

Erik Simander

I 3,5 år har svenska speljätten Avalanche Studios arbetat med att utveckla uppföljaren till succéspelet ”Rage”. Nu släpps ”Rage 2”, där spelaren möter en förändrad postapokalyptisk värld. ”Vi har sammanfört två viktiga genrer i spel, förstapersonskjutare och öppna världar”, säger spelets regissör Magnus Nedfors. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det har inte kommit som en överraskning. Uppföljaren blev avslöjad redan förra sommaren av kanadensiska Walmart när de av misstag publicerade titeln bland sina kommande spelsläpp. Utgivarna Bethesda Softworks valde att inte hålla fansen på halster utan bekräftade snart att uppföljaren till ”Rage” från 2011 var på gång. Och nu är tiden inne.

Den 14 maj släpps ”Rage 2” och kommer att finnas tillgängligt på flera olika plattformar. Utvecklaren bakom det första spelet, Id Software, är tillbaka och med på tåget har de svenska Avalanche Studios som, trots att släppet närmar sig, behåller lugnet.

”Innan spel släpps är känslan att det är upplagt för ett stort fall eller en stor framgång. I det här fallet ska det bli extra spännande eftersom det, kusligt nog, har varit så lite negativ feedback”, säger spelets exekutiva producent John Fuller och knackar genast två gånger i träbordet.

”Men jag är inte nervös inför släppet, jag är stolt över spelet och upplevelsen som det erbjuder”, lägger han till. 

Spelet har varit under utveckling i 3,5 år och på Avalanche har över hundra personer varit involverade i arbetets många steg. De har samarbetat med Id Software och John Fuller berättar att arbetet mellan de två studiorna varit fritt. 

”Partnerskapet har gått ut på att ta tillvara bådas styrkor. Utvecklingen har skett här på Avalanche men vi har fått mycket konsultation, råd och stöd från Id, vilket varit ovärderligt.”

FAKTA
”Rage 2”

Spelet släpps den 14 maj och är tillgängligt på PC, Playstation 4 och Xbox One.

Spelet är en uppföljare till ”Rage” som släpptes 2011.

”Rage 2” tar plats i samma värld som första spelet men är en fristående berättelse.

Utgivarna är Bethesda Softworks, men spelet är utvecklat av Avalanche Studios och Id Software.

VISA MER

Den amerikanska spelstudion Id Software räknas som förstapersonskjutarens, FPS, moder och med framgångar som ”Doom” och ”Quake” i bagaget har de en gedigen kunskapsbank inom genren. Avalanche Studios specialitet ligger i att utveckla de öppna världarna, så kallade sandbox-spel, där världen runtomkring är fri för varje spelare att utforska själv och berättelsen mindre linjär. 

Det är just samarbetet mellan Id Software och Avalanche Studios som spelets regissör Magnus Nedfors tror är vad som kommer få det att sticka ut i den konkurrensfyllda branschen. 

»Spelbranschen behöver ruskas om«

”Det är svårt att vara unik i spelvärlden, men vi har hittat en nisch där vi har sammanfört två viktiga genrer i spel, förstapersonskjutare och öppna världar”, säger han.

Men att få till förstapersonskjutarperspektivet i samma högkvalitativa utsträckning som Id Software gör har under hela utvecklingsarbetet varit den största utmaningen. 

”Vi har vetat det ända från start, att förstapersonsskyttet kommer att vara vår största utmaning. Tidigt i arbetet gjorde vi en enorm push för att det skulle bli bra”, säger Magnus Nedfors. 

”Jag tror att det stod högst upp på vårt riskdokument under hela arbetsprocessen”, lägger John Fuller till och skrattar.  

Trots att spelet är en uppföljare tar berättelsen i ”Rage 2” inte avstamp där det första spelet slutade. Magnus Nedfors beskriver det som att första spelet berättar bakgrunden till det andra och i stället för att utspela sig snart efter en katastrof tar det plats i en post-postapokalyptisk värld.  

”’Rage 2’ är egentligen helt fristående från det första spelet men spinner vidare på idén och upplägget. Världen är densamma, men det är ett hopp till 30 år senare när människorna som överlevt inte längre bara behöver tillgodose sina basbehov”, säger Magnus Nedfors. 

Bar med uppsving

Spelaren tar form av en ny karaktär, Walker, och navigerar sig en värld som börjat byggas upp igen efter apokalypsen. Där har politik och maktspel nu tagit plats och den huvudsakliga antagonisten är återigen Auktoriteterna. 

Hur mycket det första spelet egentligen sålde är fortfarande höljt i dunkel, men att det var en succé bland spelarna står klart. Trots det tyngs inte Avalanche Studios av att förväntningarna är höga. 

”Det är bara roligt att ha förväntningar att leva upp till. Jag känner inte att tryck från fansen är en belastning utan snarare en stor tillgång”, säger Magnus Nedfors.