Di Weekend NYHETER

De mixar nutida design och handmåleri

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

GENUINT HANTVERK. Sthlm Signs arbete med en stor väggmålning brukar ta runt två veckor från skiss till färdig fasad. Här målas en fasad på Södermalm i Stockholm.

Emma-Sofia Olsson

Med handmålade skyltar vill Sthlm Signs kombinera gammalt och nytt för att väcka liv i ett döende yrke. ”Vi är design- och reklambranschens motsvarighet till slow food eller slow fashion”, säger Henrik Lindquist som är en av de två ägarna. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

I sitt nystartade bolag sätter de två formgivarna in ett historiskt hantverksyrke i en modern kontext. De mixar nutida design, ofta på uppdrag av multinationella företag, med handmåleri. Bland Sthlm Signs senaste kunder finns Chanel, Ben & Jerry’s, Beats by Dre och Aperol Spritz. Aktiviteterna under en arbetsdag kan variera mellan att dutta små detaljerade bokstäver på bagerifönster till att måla upp bilder som täcker en hel husvägg.

Pontus Bergman som arbetat med färg och form hela livet upptäckte traditionell skyltmålning när han var på semester i Malaysia 2016. 

”Det var som att någon slog mig i huvudet. Nu har jag varit besatt av skyltmåleri i flera år.”, säger Pontus Bergman.

Han presenterade fenomenet för Henrik Lindquist, tidigare anställd som illustratör på varumärkesbyrån Amore och designkontoret Silver, vars intresse väcktes direkt.

”Om det var nån som skulle fastna så var det jag”, säger Henrik Lindquist.

Där och då föddes en passion för hantverket och en långdragen process där vännerna lärde sig ett nytt sätt att måla inleddes. 

För Pontus Bergman, som varit egenföretagare sedan 2012, kändes det helt naturligt att satsa på sitt nyfunna intresse. För Henrik Lindquists del var det en uppsägning under 2017 som gav honom mod att chansa.

”Det hade varit svårare att våga om jag hade behövt säga upp mig själv.”

2019 startade duon företaget Stockholm Sign Painting and Lettering AB, vars första halvår januari till augusti hade en omsättning på 850 000 kronor. I dag lever Pontus Bergman och Henrik Lindquist på sin verksamhet och funderar på hur de kan växa. 

Skyltmåleri, eller sign painting som det kallas i internationella sammanhang, var förr ett hantverksyrke. I Sverige bidrog digitaliseringen till att döda professionen, men i bland annat England höll eldsjälar liv i konsten genom att pryda gamla pubskyltar med bokstäver i bladguld. 

Avspark för jobbåret

Sthlm Signs verksamhet fungerar delvis som en vanlig nutida designbyrå. Det som sticker ut är måleriet.

”Vårt kapital ligger i unikt kunnande och tid är vår främsta investering”, säger Pontus Bergman.

Typen av uppdrag som Sthlm Signs tar sig an kan skifta rejält i karaktär. En dag restaurerar de 120 år gamla skyltar hos det anrika apoteket Storken i Stockholm. En annan färglägger de en 20 meter hög vägg på Söder åt Beats by Dre. 

Arbetet med en stor väggmålning brukar ta runt två veckor från skiss till färdig fasad. Det kan gå hela 50 olika kulörer på ett huvudmotiv och från 20 till 40 liter färg på en vägg. 

”Våra kunder vill ofta förmedla sin syn på kvalitet genom handmålade skyltar, kampanjer eller menyer. Det tyder på ett genuint hantverk och ger ett bra första intryck”, säger Pontus Bergman.

På Fabrique Stenugnsbageri bakas allt bröd för hand. Med hjälp av sina gulddekorerade skyltfönster vill de förmedla sitt hantverk.

”Pontus och Henrik målar ju allt för hand. Man kan faktiskt se penseldragen. Det blir så mycket mer personligt än någon färdig folielogga”, säger Charlotta Zetterström som är en av Fabriques grundare.

Inredningsföretag ställer ut på Bukowskis

För storföretag kan handmålad reklam innebära en chans att sticka ut eller bidra till ett mer genuint intryck. I New York har fenomenet blivit en mångmiljonbransch där företag kan betala astronomiska summor för en väggmålning i ett konsumenttätt kvarter. Kollegerna beskriver skyltmålning som en global rörelse på väldigt stark frammarsch. De berättar att intresset fört med sig nya vänskaper genom kolloliknande workshops där entusiaster från hela världen nördar ned sig och delar kunskap och tips med varandra. 

Duons framgång tyder på en större trend i samhället. I en värld där mycket är massproducerat och går snabbt vill många företag marknadsföra sig på nya och annorlunda sätt.

”Vi är design och reklambranschens motsvarighet till slow food eller slow fashion”, säger Henrik Lindquist.