Hoppa till innehållet

De har svaret på spelfrågan

Det har gått 15 år sedan deras första spel kom ut, men än så länge sinar inte frågorna.
Nu vill skaparna av svenska Mig erövra världen, med hjälp av mobilen.

VETGIRIGA. Git Hansson och Helena Liewendahls handslag för 15 år sedan ledde till företaget Compete Now, och över 30 olika frågespel.
VETGIRIGA. Git Hansson och Helena Liewendahls handslag för 15 år sedan ledde till företaget Compete Now, och över 30 olika frågespel.Foto: Foto: Magnus Gotander

Vännerna Git Hansson och Helena Liewendahl har bollat mängder av affärsidéer med varandra genom årens lopp. Men det var inte förrän en dag på en gräsmatta i Oxford som de till slut kläckte idén som skulle bli verklighet: ett traditionellt frågespel som var så pass litet att det gick att ta med sig på resa.

”Jag tror att det som gjorde att det äntligen blev av var att vi faktiskt körde ett sådant där klassiskt handslag när vi stod på flygplatsen och skulle åka hem”, fyller Helena Liewendahl i.

Frågespelen som fanns tidigare, som till exempel Trivial Pursuit, låg i stora otympliga förpackningar, och de smarta telefonerna var ännu inte uppfunna.

”Att man lyckas ta fram ett varumärke som så många känner till och som har hållit i så många år känns fantastiskt. Vi är bara två personer. Nu har vi gjort ungefär 30 olika spel”, säger Helena Liewendahl.

Hon är den som har hand om det långa excelarket där alla frågor som någonsin har använts finns lagrade. I början skrev de nästan alla frågor själva, men nu tar Compete Now, som företaget heter, mycket hjälp av frilansande frågeskrivare.

”Vi visste ingenting om branschen när vi startade, men genom åren har vi sett att det kommer uppstickare då och då som har en bra idé och säljer bra första julen och sedan försvinner. Där känner vi att vi har lyckats”, säger Git Hansson.

När de drog i gång sitt projekt var det som att hamna i en helt ny värld. På den tiden var även deras makar involverade.

”Vi var jättenervösa, vi hade tagit privata lån för att finansiera produktionen. Men när vi väl hade gjort det första spelet fick vi fantastiska recensioner”, berättar Git Hansson.

Formatet var givetvis en del i framgången. Men de båda betonar också vikten av att hitta rätt med frågorna. De måste vara lokalt anpassade och aktuella. Spelet får inte vara vare sig för svårt eller för lätt.

”Vi gjorde en hel del provspelningar i början. Det är svårt att veta vad folk kan och inte kan”, säger Helena Liewendahl och tillägger:

”Det är väldigt lätt att skriva för svåra frågor.”

I många år blev de kvar på sina tidigare jobb, och gjorde spelen vid sidan av.

”Jag hade ett jobb som verkligen krävde 100 procent, men då jobbade vi hela tiden. Efter jobbet gick vi ned i källaren och packade spel”, säger Helena Liewendahl.

”Till slut kände vi att det blev för mycket, speciellt om vi skulle kunna ta hand om kunderna på ett bra sätt. Jag hoppade av först”, fortsätter hon.

Det enkla spelupplägget är alltid detsamma. Med hjälp av tärningar avgörs vilka frågor spelarna ska svara på. Den som snabbast klarar alla kategorier vinner.

Men Git Hansson och Helena Liewendahl har ändå mängder av spelförpackningar att visa upp. Genom åren har de bland annat tagit fram ett speciellt fotbollsspel, ett golfspel och ett familjespel. Det finns till och med ett mini-Mig som är ännu mindre än den vanliga förpackningen.

”När vi hade gjort kanske tre spel blev vi kopierade rakt av, hela vårt spelsätt. Deras spel var mindre än vårt, och billigare. Vi funderade på att stämma dem, men bestämde oss bara för att bli ännu bättre. Då tog vi fram ett ännu mindre spel till ett ännu bättre pris”, berättar Git Hansson.

Den nya mindre förpackningen gjorde att Compete Now helt plötsligt kunde börja sälja i helt nya kanaler, som på flygplatser och på tåg, eftersom spelen inte tog upp så mycket plats.

Alla satsningar som bolaget har gjort har dock inte varit lika framgångsrika. Försöket att ta sig in i Storbritannien fungerade bra i ett år, men rann sedan ut i sanden. Och det första försöket att göra ett spel för mobilen gjordes innan de smarta telefonerna kom och blev inte bra.

”Vi lade ett år och massor med pengar på det, men det var hemskt många modeller att anpassa spelet till”, säger Git Hansson.

När Iphonen till slut kom blev de kontaktade av två killar som skulle göra sitt exjobb, och som tog fram den mobilapp som finns än i dag.

”Vi var bland de första och det hade vi kanske inte varit om vi inte hade gjort vårt tidiga försök”, säger Git Hansson.

Spelet som finns för mobilen i dag är väldigt likt originalet och man spelar inte över nätet, utan tillsammans på plats.

”Vi har slitit vårt hår för att hitta ett bra sätt att spela online, vi vill gärna ha kvar våra öppna svar. Vi inser att mobilen är framtiden och att vi måste vara där för att ta marknadsandelar. Nu tror vi äntligen att vi har en bra idé”, säger Git Hansson.

Planen är att utveckla lösningen under nästa år.

”Och då tror vi att det kanske inte bara passar för Sverige utan att det kan ta oss ut i världen”, säger Helena Liewendahl.

”Vi har bra omsättning för att vara ett så pass litet företag, men vill gärna växa. Nu tror vi att det kommer att hända”, konstaterar Git Hansson.

Innehåll från ÅlandsbankenAnnons

Undvik fallgroparna – så lämnar du över familjeföretaget till nästa generation

De senaste åren har regelverket för att överlåta företag inom familjen blivit mer gynnsamt. 

Men en generationsväxling kommer sällan utan utmaningar. Genom att planera och börja i tid kan du ändå undvika de största fallgroparna, förklarar Ålandsbankens expert.

EXTERN LÄNK: Ålandsbankens experter hjälper dig i komplexa frågor 

Plötsligt är den här – dagen då du känner att det är läge att ta ett steg åt sidan. Kanske har insikten kommit smygande: En dag måste ju företaget överlåtas till någon annan. Antingen till familjens yngre förmågor, eller via ett externt ägarskifte.

Genom att planera och göra rätt saker vid rätt tidpunkt har du möjlighet att stärka ditt företags förutsättningar och bygga en stabil grund för både kontinuitet och tillväxt – och inte minst att skapa så bra förutsättningar som möjligt för nästa generations ledarskap – konstaterar Fredrik Benson som är finansiell planerare på Ålandsbanken.

– Ett generationsskifte i ett familjeföretag väcker en rad olika juridiska frågeställningar, men det är också mjuka värden och känslor involverat i ett sådant beslut. Därför är det viktigt att ta ett helhetsgrepp som innefattar de ekonomiska, juridiska och de familjemässiga aspekterna, säger han.

Fredrik Benson, finansiell planerare på Ålandsbanken.
Fredrik Benson, finansiell planerare på Ålandsbanken.

Generationsskiftet tar 1-3 år

Fredrik Benson berättar att det viktigaste råd han kan ge är att börja planera i tid. 

– Ett lyckat generationsskifte tar oftast mellan ett och tre år, kanske till och med längre. Men många tror att det räcker med att prata igenom det över en söndagsmiddag. Vid ett ägarskifte måste du ta hänsyn till allas viljor, behov och kunskap – och det tar betydligt längre tid än så.

Gemensamt för många av de mest framgångsrika generationsskiftena ser han i att den tilltänkta efterträdaren har kommit in i verksamheten tidigt och fått lära sig hur det fungerar inifrån. På så sätt förbereds de för uppgiften och får praktisk erfarenhet samtidigt som deras kunskap och ledarförmåga kan sättas på prov. Detta är speciellt viktigt om företaget är centrerat runt den nuvarande ägaren. 

– Vissa företag är uppbyggda kring en enda person och om nästa generation inte har någon erfarenhet från verksamheten kan det snabbt gå utför efter ett ägarskifte. Om det inte finns någon naturlig efterträdare kan det vara bättre att sälja företaget till en extern part, och att göra det när företaget fortfarande har ett högt värde, säger Fredrik Benson.

Bortse inte från mjuka värden

Ingen familj är den andra lik och därför är också varje generationsskifte unikt. En vanlig situation är att det finns flera syskon i familjen, men att enbart ett av dem är intresserat av att ta över familjeföretaget efter föräldrarna. Ska de övriga syskonen kompenseras för det på något sätt? Och i så fall hur? 

Det behöver inte röra sig om företag i hundramiljonersklassen för att en sådan fråga ska skapa irritation och konflikt i en familj, framhåller Fredrik Benson. Därför betonar han att mjuka värden som dessa är viktiga att fundera över, och att det är angeläget att processen fram till skiftet är tydlig och formaliserad så att det inte kvarstår några frågetecken.

– Det finns ingen universallösning utan varje företagarfamilj måste hitta den lösning som passar just deras situation och förutsättningar. Det är också därför vi verkligen betonar vikten av att börja i tid, säger Fredrik Benson.

EXTERN LÄNK: Att välja Ålandsbanken kan göra skillnad 

Nya fördelaktigare regler

Ekonomiskt har det blivit mer fördelaktigt med generationsskifte inom familjen de senaste åren. Fram till 2019 beskattades, något förenklat, överlåtelser inom familjen nämligen högre än försäljningar till en extern part. Därefter ändrades lagstiftningen och nu gäller samma skatteregler i båda fallen. Överlåtelsen behöver dock uppfylla en rad kriterier för att få beskattas på det här sättet.

– De nya reglerna gjorde systemet betydligt mer rättvist, men reglerna är stenhårda med en rad kriterier som måste vara uppfyllda. Det är således fortsatt viktigt att planera ordentligt. Det här kräver specialistkunskap. Uppfyller du inte alla kriterier går det inte att göra ägarskiftet med de mer gynnsamma skattereglerna och det påverkar hur mycket pengar du får kvar att leva på efteråt, säger Fredrik Benson. 

EXTERN LÄNK: Ålandsbanken hjälper dig att projektleda din ekonomi 

 

Mer från Ålandsbanken

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ålandsbanken och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera