Di Weekend NYHETER

De ger storklubbarna nytt blingbling

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

STJÄRNKREATÖRER. Fredrik Axell och Anders Lyckman, vänner sedan 30 år tillbaka, startade företaget Charms Unite tillsammans – mitt under coronakrisen. ”Ingen annan vågade – då satsade vi allt”, säger Anders Lyckman.

Jesper Frisk

Vännerna Anders Lyckman, tidigare kreativ chef på Victoria’s secret, och Fredrik Axell med bakgrund inom sportsponsring, arbetade på klockföretaget Daniel Wellington när de fick idén: att göra accessoarer till några av världens största idrottsklubbar. Företaget Charms Unite drog i gång precis när coronakrisen slog till.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

De nyblivna entreprenörerna har redan knutit till sig klubbar som FC Barcelona, Chelsea FC, Liverpool FC, Manchester City FC och AIK. 

Affärsidén är att göra smycken och accessoarer med klubbmärken, som armband, örhängen, slipsnålar och manschettknappar, men framför allt så kallade charms som kan träs på sneakersskosnören. 

I bakgrunden finns investerarna Douglas Roos och Christian Haupt. Bland de första kunderna märks sportkedjan Stadiums nya skosatsning Sneakers Point. 

Anders Lyckman och Fredrik Axell har känt varandra i nästan 30 år. Deras vägar har korsats på en rad reklambyråer, bland annat Hall & Cederquist. De har jobbat ihop inom modeföretag som H&M och nu senast klockföretaget Daniel Wellington. De träffades första gången i början av 1990-talet när de var ”mediokra annonsförsäljare” för en telefonkatalog. En tid var de med i samma fallskärmshopparklubb.

”Vi är vana vid att ta risker även om det är lite mindre farligt att vara entreprenör”, konstaterar Fredrik Axell.

FAKTA
Fredrik Axell

Ålder: 49 år.

Familj: Tre barn från tidigare förhållande, 10, 14 och 18 år.

Bor: Ålsten, Bromma.

Bakgrund: Grafisk formgivare, art director, senast på Daniel Wellington och dessförinnan H&M. Arbetat med internationell sportsponsring på Berkers & Co. Arbete på flera svenska reklambyråer.

VISA MER
FAKTA
Anders Lyckman

Ålder: 50 år.

Familj: Gift med Louise Lundquist. Tre barn, 5, 11 och 19 år.

Bor: Saltsjö-Duvnäs.

Bakgrund: Senast global kreativ chef på klockföretaget Daniel Wellington. Tidigare Victoria’s secret, Forever 21, H&M och svenska reklambyråer som Paradiset DDB och Hall & Cederquist.

VISA MER

Att nu som 50-åringar ge sig in i en oviss tillvaro som entreprenörer kunde definitivt ha fått en gynnsammare start.

”Vi fattade beslutet i skiftet februari-mars, precis när covid-19 var ett faktum och hela Sverige stängde ned. Ingen annan vågade – då satsade vi allt”, säger Anders Lyckman.

Han har ett förflutet med tunga toppjobb som kreativ chef på klädkedjan Forever 21, underklädesjätten Victoria’s Secret och kom tillbaka till Sverige och Daniel Wellington för tre år sedan.

”När jag presenterade idén med accessoarer till sportklubbar för Filip Tysander (Daniel Wellingtons grundare och ägare) var det inget han ville vara med på. Men han ville heller inte stoppa oss”, säger Anders Lyckman.

Medgrundaren Fredrik Axell arbetade också på Daniel Wellington och de båda valde att hoppa av och starta eget.

Fredrik Axell har tidigare jobbat med sportsponsring och satt på viktiga kontakter. Anders Lyckman kunde i sin tur via erfarenheter att jobba med talangagenturer öppna dörrar till engelska storklubben Manchester City, vilket i sin tur ledde till FC Barcelona.

”Klubbar ser inte varandra som konkurrenter när det gäller merchandise och har inga problem att dela med sig av sitt kontaktnät. Jag fick numret till Barcelona av Manchester City, sedan rullade det på. Vi har möte med Juventus i dag”, säger Anders Lyckman.

”Även F1 har sagt att de vill samarbeta med oss, vilket antagligen skulle vara bra för vårt varumärke men knappast ge många sålda produkter. Om vi haft råd hade vi kanske haft 20 klubbar redan nu.”

Hur stor marknad är för deras produkter är svårt att sätta siffror på, särskilt om samtliga sporter globalt sett räknas in.

De gör hemdesign för människans bästa vän

 ”Den är otroligt fragmenterad, men att det är en miljardmarknad råder det ingen tvekan om”, säger Fredrik Axell.

Duon har lagt sina besparingar i bolaget, pengar som precis räckte till att tillverka prototyper att visa upp för storklubbarna och att betala de första licenserna.

Men det stod och vägde tills serieentreprenören Douglas Roos tillsammans med spelbolaget Enlabs storägare Christian Haupt gick in med 3 miljoner kronor.

”Vi behövde pengar för att kunna betala licenserna den 5 mars. Douglas Roos och Christian Haupt är fotbollstokiga. De tror verkligen på affärsidén och de hade så klart bra förhandlingsposition eftersom vi då verkligen behövde få in mer kapital för att klara oss”, säger Anders Lyckman.

Fredrik Axell och Anders Lyckman äger nu drygt 60 procent av aktierna medan Douglas Roos och Christian Haupt har drygt 19 procent vardera. 

Ursprungstanken att framför allt synas i butiker har fått skruvas om till nätförsäljning.

”Vi valde att satsa på egen kanal och har börjat diskutera med Amazon och liknande onlinefokuserade försäljningskanaler”, säger Anders Lyckman.

Affärsidén är kopierbar vilket förstås är ett möjligt hot mot entreprenörsdrömmarna, men fleråriga licenskontrakt fungerar som skydd.

”Nästa vecka har vi möte med amerikanska basketligan NBA. Där kan vi få in minst sex av de största lagen”, säger Anders Lyckman.

I huvudet på en Spotifymiljardär

Planen är att sälja 10 000 produkter per klubb och år. Tillverkningen av varorna som är av guldplätterad, rostfritt stål, sker i Kina. Bolaget betalar en minimigaranti på förväntad försäljning i förskott. Ju fler lag, desto bättre affär.

I förlängningen ser Anders Lyckman möjligheter att samarbeta med lyxmodemärken, vatten han är van att navigera inte minst efter sin tid på Victoria’s Secret i USA.

”Det känns sjukt spännande. Det här är applicerbart på alla sporter. NHL är nästa steg och cricket, som är stort i Asien, tror vi kan vara en stor marknad för oss”, säger Anders Lyckman.

Varken han eller Fredrik Axell vill späda ut ägandet i bolaget mer utan hoppas att den försäljningen som börjat ticka in ska räcka att bygga vidare på.

”Men en ny runda kan behöva göras i november om vi ska ta in NBA, det gäller att välja mellan att puttra på eller om det ska gå undan.”