Di Weekend NYHETER

Dansk lakrits på export med skånsk vd i täten

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

SER TILLVÄXT. Fredrik R Nilsson, vd för Lakrids by Bülow, har ambitionen att nå minst 10 procents tillväxt varje år.

Bengt Arvidson

Lakrits har boomat den senaste tiden och det är inte minst danska Lakrids by Bülows förtjänst. Nu ska en skånsk vd ta bolaget vidare ut i världen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det var en gång en femårig pojke på Bornholm som började sälja äpplen och körsbär till förbipasserande på vägen. Som 14-åring lånade han 10 000 danska kronor från sin mamma och öppnade en liten strandkiosk. Han upptäckte att det saknades en lyxlakrits på marknaden och tog saken i egna händer. I sin mammas kök började Johan Bülow att experimentera med olika lakritsrecept.

Som 23-åring startade Johan Bülow sitt livsverk Lakrids by Bülow och den 7 juli 2007 öppnade han sin första butik på den danska ön Bornholm. Allt i butiken sålde slut på bara ett par timmar.

Sedan dess har konceptet vuxit sig stort. Första året sålde företaget för 300 000 danska kronor, tre år senare för 20 miljoner.

En kort bilresa över Öresundsbron tar oss till fabriken i Hvidovre, strax utanför Köpenhamn. Vi har stämt träff med Fredrik R Nilsson, skåningen från Glumslöv, som sedan 2017 är bolagets vd. Han tog över efter att Johan Bülow klivit åt sidan och sålt majoriteten av sina andelar i bolaget till svenska Valedo som bland annat också äger danska kafékedjan Joe and the Juice.

Sverige är bolagets första och största exportmarknad och utgör i dag 10 procent av omsättningen. Företaget har 26 egna butiker i Danmark, Sverige, Finland, Norge och Tyskland och 2 000 återförsäljare på 46 marknader.

FAKTA
Lakrids by Bülow

Säte: Hvidovre Danmark.

Omsättning: 190 miljoner danska kronor (2018).

Anställda: 250.

Butiker: 26 egna butiker i Danmark, Sverige, Norge och Tyskland. 2000 återförsäljare på 45 marknader. Säljer till över 50 länder genom webbshopen.

Ägare: Majoritetsägare ( 50–65 procent) är svenska Valedo som också äger danska kafékedjan Joe & the Juice. Största privata ägare (25 procent) är grundaren Johan Bülow och ett större antal anställda som äger resterande andelar.

VISA MER

Utanför fabriken doftar det lakrits och innanför dörrarna är väggarna målade i svart. Vi visas en trappa upp och tas emot av Fredrik R Nilsson. Han ursäktar sig med att han behöver äta något – och att behovet av mat är desto större efter en natts dålig sömn, på grund av en liten fem månaders baby.

38 år gammal har han troligen varit i fler länder än vad en genomsnittsperson hinner med på en hel livstid. Som tidigare internkonsult på Nestlés huvudkontor i Schweiz, bland annat som ansvarig för Nespressos utbredning, har det blivit många resdagar. Sedan fyra år är basen Köpenhamn. Visionen är nu att erövra Tyskland och resten av Norden. Beroende på varifrån i världen man kommer välkomnar man lakritsen med mer eller mindre förtjusning.

En godisälskare bakom masken

”Man kan säga att lakritsekvatorn går vid floden Main och följer ganska tydligt protestantismen”, säger Fredrik R Nilsson.

I London pryder Lakrids by Bülow delikatessavdelningen Harvey Nichols och i New York på Chelsea Food Market. Sverige är ett av få länder med renodlade lakritsbutiker och Lakrids by Bülow har en fin representation här.

”Vi har valt att inte höja priserna i Sverige, trots den svaga svenska kronan.”

Försäljningen mellan oktober och december utgör 50 procent av bolagets totala försäljning och de 80 personerna i produktionen jobbar i treskift alla veckans dagar.

”Det är juleffekten.”

Modematriarken om livet i sicksack

Tillväxten har varit tvåsiffrig varje år och ambitionen är att hålla den över 10 procent. Omsättningen för 2019 beräknas landa på 215 miljoner danska kronor.

Tänk om Fredrik R Nilsson visste – när han som liten fick pengar, av sin mamma apotekaren och pappa tandläkaren, för att inte äta godis – att han en dag skulle tjäna sitt levebröd på just godis.