Arbetet är i full gång på cykelkaféet som står parkerat inne i kommunikationsskolan Hyper Island.
Ägarna Alex Arquati och Tomer Ullert Sharabi maler kaffebönor, gör mackor för hungriga gäster och förbereder en leverans som ska till ett lunchmöte.
”Vi ville göra det enklare för entreprenörer att öppna kafé genom att erbjuda ett redan färdigt märke och koncept för en relativt billig peng. Konceptet är att sälja kaffe på cykel, utomhus. Men i dag finns det också Wheelys som fungerar mer som vanliga kaféer inomhus”, säger Maria De La Croix, vd för och grundare av Wheelys.
Maria De La Croix har varit hemma i Sverige under sommaren, men ska snart tillbaka till sitt andra hem i Shanghai, där Wheelys har ett av sina kontor.
I Shanghai finns också företagets största investerare, Morning Crest Capital, och fabriken som tillverkar cykelkaféerna.
Men det var i Lund som idén till Wheelys föddes 2014. När Maria De La Croix, på grund av sitt blåa hår, blev nekad jobb på Starbucks började hon tillsammans med två kompisar att sälja kaffe från en cykel.
”Då var det bara en vanlig cykel med en box på, men det gick ganska bra för oss. Jag tog kontakt med mina tidigare kolleger Tomas Mazetti och Per Cromwell och tillsammans började vi arbeta ut ett koncept. Vi fick 50 000 kronor från Almi för utveckling, drog i gång en kampanj och sedan har det rullat på”, säger Maria De La Croix.
Thomas Mazetti och Per Cromwell startade den nu nerlagda, omtalade pr-byrån Studio Total, som bland annat låg bakom nallebjörnsbombningen av Vitryssland och Feministiskt Initiativs kampanj där Gudrun Schyman eldade upp 100 000 kronor i Almedalen.
Med sina forna kolleger utvecklade Maria de la Croix affärsidén Wheelys. Genom finansieringssajten Indiegogo sålde de sina 19 första Wheelys till blivande kaféägare.
Priset var 3 000 dollar, motsvarande 24 000 kronor, styck.
”Vi byggde cyklarna i min källare, men det tog betydligt mer tid och tillverkningen blev dyrare än vad vi hade räknat med. Vi förlorade mer resurser än vad vi fick in under vårt första försök. När vi sedan skulle tillverka vår andra upplaga 2015, beslöt vi oss därför för att flytta tillverkningen till en liten fabrik i Shanghai”, säger Maria De La Croix.
I samband med 2015 års produktion fick Wheelys uppmärksamhet i techvärlden och antogs till inkubatorn Y Combinator i Silicon Valley, där bolag som Airbnb och Dropbox tidigare har ingått.
Att köpa en Wheelys kostar nu mellan 40 000 och 160 0000 kronor beroende på modell.
Kafékedjan fungerar som en franchise där ägarna varje månad betalar in en summa till företaget samt följer vissa riktlinjer, som att servera ekologiskt kaffe. I dag finns det fler än 800 kaféer i 75 länder.
Mellan 2015 och 2016 steg omsättningen från 4,7 Mkr till 13 Mkr, men till vinst är det fortfarande långt kvar.
Det senaste året gick Wheelys back med 9,5 Mkr.
”Vi kommer att fortsätta att växa under 2017, men det dröjer innan vi får svarta siffror i resultatet”, säger Maria De La Croix och förklarar förlusterna med den höga expansionstakten.
San Francisco och Shanghai är de två Wheely-tätaste städerna i världen.
I Sverige har företaget däremot alls inte haft samma framgångar. Det beror delvis på att företaget inte fokuserar på den svenska marknaden, enligt Maria De La Croix.
Ägarna av cykelk aféet på Hyper Island har hittat en möjlig orsak.
”Det är tungt att driva ett cykelkafé, dels på grund av det svenska vädret, men också för att man vid ett visst klockslag måste befinna sig på samma plats varje dag. Annars får inte människor in en rutin”, säger Alex Arquati.
Nästa steg för Wheelys är att fortsätta att expandera och att börja sälja sitt eget kaffe till kontor och restauranger.
Företaget satsar också på obemannade butiker som är öppna dygnet runt, där betalningen sker över en app i mobilen. Det är en affärsmodell som skulle kunna utmana kedjor som 7-Eleven.
”Vi har exempelvis en obemannad testbutik på hjul i Shanghai och den har fungerat väldigt bra. Vi tror att mobila, obemannade butiker kan vara framtiden, även om Sverige inte riktigt är där ännu”, säger Maria De La Croix.