Di Weekend NYHETER

Comeback för folkkär »flopp«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Hanna Franz n

Regissören Johanna Garpe tar sig an Carmen, en av världens mest älskade operor, på Kungliga Operan i Stockholm. Hon ser verket med feministiska glasögon.  ”På 1800-talet var det väldigt modigt att låta en kvinna säga att hon ägde sin sexualitet. Det är modigt än i dag”, säger hon. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det är första gången den rutinerade operaregissören Johanna Garpe sätter upp Georges Bizets Carmen, som hade urpremiär i Paris 1875. Sedan verket sattes upp på Stockholmsoperan första gången 1878 har det spelats 1 501 gånger.

Vad är det som gör Carmen så tidlös?

”Det är musiken. Den är omedelbar och talar rakt till en utan filter. För den som aldrig har sett opera tror jag att det är en superbra opera att börja med.”

I handlingen kastar den upproriska fabriksarbeterskan Carmen en dag en blick på den plikttrogna förmannen José. Han överger familj och arbete för att följa henne och det blir upptakten till en berättelse om passion, svartsjuka och död. José söker sin lycka i det varaktiga, medan Carmen finner den i det obeständiga.  

Hur gör man för att variera sig när en opera har spelats så många gånger?

”Som så många andra har jag sett Carmen åtskilliga gånger, men när man börjar jobba med ett verk gäller det att nollställa sig och läsa det som om det vore första gången. Jag frågar mig vad det säger mig nu och vilka frågor som tar tag i en i vår tid. Någon regissör har sagt att varje uppsättning måste ses som ett uruppförande, och det är sant. Om man går någon annan väg blir man räddhågsen.”

Johanna Garpe har placerat verket i nutid. Tobaksfabriken är utbytt mot en fabrik för flamenco-souvernirer och tjurfäktning har blivit kampsport.

FAKTA
Johanna Garpe

Ålder: 51 år.

Familj: Två döttrar.

Bor: På Söder i Stockholm.

Gör: Opera- och teaterregissör samt dramatiker. Professor i kroppsliga och vokala praktiker på Stockholms konstnärliga högskola.

Bakgrund: Har regisserat ett fyrtiotal föreställningar. Har varit Sveriges kulturråd i London.

Fritid: Sjunger i Katarina Kammarkör.

Aktuell: Med premiären av Carmen på Kungliga Operan den 19 januari.

VISA MER
FAKTA
Carmen

Kompositör: Georges Bizet.

I rollen som Carmen: Mezzosopranen Miriam Treichl.

I rollen som Don José: Tenorerna Daniel Johansson och Jesper Taube alternerar.

I rollen som Escamillo: Basbarytonen Alessio Cacciavano.

Några tidigare carmencitor på Operan: Kerstin Meyer, Kjerstin Dellert, Edith Thallaugh, Sylvia Lindenstrand, Malena Ernman och Katarina Dalayman.

Premiär: Den 19 januari på Kungliga Operan.

VISA MER
Vilken är din ingång i verket?

”Det första jag fastnade för är att Carmen hela tiden säger att hon är fri. Då undrade jag om den som verkligen är fri behöver säga det hela tiden. Frihet för människor som verkligen har den är nog inget de behöver fundera över. För Carmen blir det som en sorts mantra. Hon slåss för friheten med näbbar och klor, för hon är inte fri.”

Hur menar du?

”Hon befinner sig i en patriarkal och sexistisk miljö där hon blir en rebell som vägrar inordna sig i hierarkier och vad män förväntar sig av henne. Hon försöker ta makten över sitt liv och säger att min sexualitet är min.”   

Finns det inte något grymt i hur Carmen leker med José?

”Vi jobbar inte med det, utan båda blir kära. För José blir Carmen en sorts katalysator för en innerligare och mer lekfull manlighet än den han har lärt sig. Sedan går Carmen vidare och blir kär i en annan, vilket för honom blir en dubbel tragedi. Han är kär i henne, samtidigt som han har fått korn på något som han skulle vilja vara. Han blir aggressiv och får panik, med ödesdigra konsekvenser.”

Du har också funderat över verkets skildring av romerna?

”I beskrivningen av romerna har tiden sprungit förbi verket. Originalet målar upp en sorts svepande klichéer av en grupp och en kultur som man inte visste så mycket om då det skrevs. Romerna skildras som laglösa, dansande, älskande och exotiska människor. Den typen av generaliseringar valde vi bort”, säger Johanna Garpe. 

När Carmen hade premiär i Paris för nästan 150 år sedan floppade den totalt. Georges Bizet sa bittert att för att lyckas som operatonsättare behövde man vara tysk och död. Själv dog han som fransman av hjärtsvikt vid 36 års ålder, utan att få uppleva framgångarna med Carmen.

Feministisk konst rör upp känslor

”Floppen berodde på flera saker. Dels var det ett mord på scen, vilket chockade många, dels var det modigt att säga att en kvinna ägde sin sexualitet på 1800-talet. Det är ju modigt än i dag. Ändå la Bizet en sorts svalkande raster kring Carmen i sin miljö eftersom hon inte var en fransk hemmafru i kvarteret bredvid, utan hon var ‘någon annan’. Annars hade kanske ännu fler besökare svimmat i salongen”, säger Johanna Garpe.

Hon går på magkänsla när hon tackar ja till att regissera ett verk.

”Efter det tänker jag ‘oj, vad har jag gjort’. Sedan börjar jag närläsa verket. Jag skriver ned tankar, frågor och associationer och ritar allt som kommer upp i huvudet. Jag för en sorts dialog med verket där vi bråkar med och svarar varandra. Den här processen startar ett och ett halvt till två år före premiären.”

Efter det rollbesätter hon produktionen tillsammans med operachefen Birgitta Svendén. Samtidigt sätter de ihop det kreativa teamet som består av dem som ska sköta scenografi, kostym, ljussättning, videoproduktioner och koreografi.

Huvudrollen i Carmen spelar av Miriam Treichl.

”Hon var ett självklart val, nästan en förutsättning för att jag skulle vilja göra den här uppsättningen. Hon är en fantastisk gestaltande sångerska. Det var också spännande med en Carmen som inte är 25 år, utan en mogen kvinna”, säger Johanna Garpe.

Carmen är en jätteproduktion som omfattar ett par hundra människor. Det finns 10 solister på scenen, 54 personer i kören och en handfull människor i det kreativa teamet. Till det kommer hela orkestern, verkstäderna och ateljéerna som gör kostymerna.

»Sjunger tills jag känner mig fri«

”I Carmen har vi 240 kostymer. Modell- och kostymskisser ska lämnas in ett år i förväg. I opera handlar det om väldigt stora apparater”, säger Johanna Garpe.

Den 25 januari kommer Carmen att live-sändas på ett fyrtiotal biografer runt om i landet.

”Jag tycker att det är fint, för alla har inte möjlighet att ta sig till Operan. Det finns till och med folk som gör ett event av det, med fika i pausen och föredrag innan, som bidrar till att det blir en riktig live-känsla”, säger Johanna Garpe.