Hoppa till innehållet

Chefsskap för dummies

Hon har utövat ledarskap i krigsområden som projektledare och landschef i Läkare utan gränser och vd inom stora koncerner. Nu hjälper Helena Källerman nyblivna chefer att hålla sig flytande.

LEDARSKAPSERFAREN. Helena Källerman som i dagarna ger ut boken ”Uppdrag mellanchef” har tidigare varit vd för Sweco Position och produktchef för Hewlett-Packard.
LEDARSKAPSERFAREN. Helena Källerman som i dagarna ger ut boken ”Uppdrag mellanchef” har tidigare varit vd för Sweco Position och produktchef för Hewlett-Packard.Foto: Foto: Jesper Frisk

Idén om en ledarskapsbok väcktes redan för tio år sedan efter att Helena Källerman läst ”Managing” av Henry Mintzberg.

”Den inspirerade mig eftersom den handlade om vad du gör i ’ledarskapande’. Min bok är ett slags ’management för dummies’, mycket mindre teoretiskt akademisk och mer praktiskt vardagsnära i jämförelse”, säger Helena Källerman, som har ett förflutet inom Sweco och Hewlett-Packard.

Grundtanken är att hjälpa nya chefer att snabbare komma in i sitt uppdrag, att förstå omgivningen och prioritera rätt.

Titeln ”Uppdrag mellanchef” är dock aningen missvisande. Helena Källerman vänder sig inte i första hand till lägre chefer. Hennes definition av mellanchef är snarare alla från andralinjechefer upp till vd:ar.

”De som har ett antal chefer som rapporterar till dem och som i sin tur rapporterar vidare uppåt.”

Varför ska man läsa den?

”För mig började det som ett slags dagboksskrivande om mina egna erfarenheter som mellanchef och vd. Det är sällan ledarskapsböcker är skrivna av någon som sitter mitt i problematiken. De frågeställningar jag tar upp tror jag kan hjälpa och inspirera.”

Meritlistan är diger. Helena Källerman har utformat ledarskapsprogram och varit mentor för chefer på olika nivåer. Utöver egna erfarenheter från storföretag och organisationer, både i Sverige och internationellt, har hon intervjuat nio företagsledare om deras erfarenheter.

Hon säger sig vara privilegierad eftersom hon jobbat i organisationer med extremt högt engagemang och lojalitet.

”Som projektledare för Läkare utan gränser i Uganda och Sudan fick jag den bästa ledarskapsutbildningen. Där är det på riktigt – på liv och död – ledarskap upphöjt till fyra. Man lär sig att prioritera och inte springa på fel bollar.”

För Helena Källerman handlar ledarskap i grunden om att vara nyfiken på människor och vara intresserad av kommunikation.

”Boken handlar om vad du gör som chef och vad din vardag påverkas av. Jag tror att frågeställningarna i boken kan hjälpa i vardagen som chef. Om inte inspirerande så i alla fall en lättnad att läsa och lära sig av andras misstag.”

Vad är en bra ledare för dig?

”Jag gillar inte att bli detaljstyrd så av rent egoistiska skäl är en bra ledare någon som ger mig utrymme att tänka själv. Den fulländade ledaren finns inte, men rent generellt är det en visionär som också kan konkretisera hur man ska agera för att nå dit. Om man plötsligt ska sälja blåbär i stället för hallon, att kunna förklara att det är helt nya snår man ska leta i och inte bara säga hallon.”

Kan vem som helst bli mellanchef?

”Jag skulle vilja säga ja, men alla är inte lämpade för det. 98 procent av din vardag som chef innebär kommunikation av något slag. Om du är ointresserad av människor och kommunikation kommer du att få det rätt tufft.”

Hur ser du på att unga inte vill bli chefer i dag?

”Jag kan förstå att yngre inte är intresserade när bilden av en chef är att de springer på möten. Vi kanske inte är så bra på att visa att det jäkligt kul att vara chef, svårt men roligt. Jag vill kalibrera förväntningarna och berätta hur vardagen ser ut.”

På frågan vilka de vanligaste felen en mellanchef gör listar Helena Källerman fyra punkter som bör undvikas:

Att bli för involverade i den operativa verksamheten – alternativt att bli för strategiskt upptagna att man missar förankringen till verkligheten.

Att missa att prioritera relaterat till sitt uppdrag: hitta en bra ”good enough-nivå” och gör rätt saker.

Att stressa upp sig för att man sitter i möten och inte ”gör något”: acceptera att ett av dina verktyg för att lyckas som ledare är just möten, och du kan påverka dem att bli mer effektiva.

Att lita på sunt förnuft. Ditt jobb som chef/ledare är att sätta tydliga förväntningar – inte förlita dig på andras sunda förnuft.

Men Helena Källerman har också en klar bild över vad som ger ett framgångsrikt ledarskap:

”Lägg lagom mycket tid på strategi – räkna med att det stora arbetet är genomförandet, inte tänkandet.”

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera