Di Weekend NYHETER

Chefsskap för dummies

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

LEDARSKAPSERFAREN. Helena Källerman som i dagarna ger ut boken ”Uppdrag mellanchef” har tidigare varit vd för Sweco Position och produktchef för Hewlett-Packard.

Foto: Jesper Frisk

Hon har utövat ledarskap i krigsområden som projektledare och landschef i Läkare utan gränser och vd inom stora koncerner. Nu hjälper Helena Källerman nyblivna chefer att hålla sig flytande.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Idén om en ledarskapsbok väcktes redan för tio år sedan efter att Helena Källerman läst ”Managing” av Henry Mintzberg.

”Den inspirerade mig eftersom den handlade om vad du gör i ’ledarskapande’. Min bok är ett slags ’management för dummies’, mycket mindre teoretiskt akademisk och mer praktiskt vardagsnära i jämförelse”, säger Helena Källerman, som har ett förflutet inom Sweco och Hewlett-Packard.

Grundtanken är att hjälpa nya chefer att snabbare komma in i sitt uppdrag, att förstå omgivningen och prioritera rätt.

Titeln ”Uppdrag mellanchef” är dock aningen missvisande. Helena Källerman vänder sig inte i första hand till lägre chefer. Hennes definition av mellanchef är snarare alla från andralinjechefer upp till vd:ar.

”De som har ett antal chefer som rapporterar till dem och som i sin tur rapporterar vidare uppåt.”

FAKTA
Lyckas som mellanchef

Helena Källermans fem viktigaste tips:

Var noga med att definiera ditt uppdrag, det är vad som hjälper dig prioritera.

Förstå strategi, fokusera på åtgärder/aktiviteter.

Sätt tydliga och förutsägbara strukturer och system för uppföljning av åtgärder/aktiviteter.

Din organisationsstruktur och dina intressenter påverkar din vardag – lägg tid på att förstå hur!

Välj rätt chef och en organisation som delar dina värderingar.

VISA MER

Varför ska man läsa den?

”För mig började det som ett slags dagboksskrivande om mina egna erfarenheter som mellanchef och vd. Det är sällan ledarskapsböcker är skrivna av någon som sitter mitt i problematiken. De frågeställningar jag tar upp tror jag kan hjälpa och inspirera.”

Meritlistan är diger. Helena Källerman har utformat ledarskapsprogram och varit mentor för chefer på olika nivåer. Utöver egna erfarenheter från storföretag och organisationer, både i Sverige och internationellt, har hon intervjuat nio företagsledare om deras erfarenheter.

Hon säger sig vara privilegierad eftersom hon jobbat i organisationer med extremt högt engagemang och lojalitet.

”Som projektledare för Läkare utan gränser i Uganda och Sudan fick jag den bästa ledarskapsutbildningen. Där är det på riktigt – på liv och död – ledarskap upphöjt till fyra. Man lär sig att prioritera och inte springa på fel bollar.”

För Helena Källerman handlar ledarskap i grunden om att vara nyfiken på människor och vara intresserad av kommunikation.

”Boken handlar om vad du gör som chef och vad din vardag påverkas av. Jag tror att frågeställningarna i boken kan hjälpa i vardagen som chef. Om inte inspirerande så i alla fall en lättnad att läsa och lära sig av andras misstag.”

Vad är en bra ledare för dig?

”Jag gillar inte att bli detaljstyrd så av rent egoistiska skäl är en bra ledare någon som ger mig utrymme att tänka själv. Den fulländade ledaren finns inte, men rent generellt är det en visionär som också kan konkretisera hur man ska agera för att nå dit. Om man plötsligt ska sälja blåbär i stället för hallon, att kunna förklara att det är helt nya snår man ska leta i och inte bara säga hallon.”

Kan vem som helst bli mellanchef?

”Jag skulle vilja säga ja, men alla är inte lämpade för det. 98 procent av din vardag som chef innebär kommunikation av något slag. Om du är ointresserad av människor och kommunikation kommer du att få det rätt tufft.”

Hur ser du på att unga inte vill bli chefer i dag?

”Jag kan förstå att yngre inte är intresserade när bilden av en chef är att de springer på möten. Vi kanske inte är så bra på att visa att det jäkligt kul att vara chef, svårt men roligt. Jag vill kalibrera förväntningarna och berätta hur vardagen ser ut.”

På frågan vilka de vanligaste felen en mellanchef gör listar Helena Källerman fyra punkter som bör undvikas:

Att bli för involverade i den operativa verksamheten – alternativt att bli för strategiskt upptagna att man missar förankringen till verkligheten.

Att missa att prioritera relaterat till sitt uppdrag: hitta en bra ”good enough-nivå” och gör rätt saker.

Att stressa upp sig för att man sitter i möten och inte ”gör något”: acceptera att ett av dina verktyg för att lyckas som ledare är just möten, och du kan påverka dem att bli mer effektiva.

Att lita på sunt förnuft. Ditt jobb som chef/ledare är att sätta tydliga förväntningar – inte förlita dig på andras sunda förnuft.

Men Helena Källerman har också en klar bild över vad som ger ett framgångsrikt ledarskap:

”Lägg lagom mycket tid på strategi – räkna med att det stora arbetet är genomförandet, inte tänkandet.”