Di Weekend NYHETER

Bukowskis växlar upp – säljer mäklararmen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Efter alla förlustår visar Bukowski Auktioner positivt resultat för andra året i rad. En trend som man hoppas håller i sig efter årets rivstart, där en höjning av utropspriser och en avyttring av fastighetsdelen redan genomförts. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

För några år sedan såg det mörkt ut för det Lundinägda auktionshuset Bukowskis som hade dragits med hastiga vd-byten och ständigt ökande förluster i fyra år. Men när vd:n Louise Arén tillträdde 2016 inleddes ett stort förändringsarbete med fokus på att digitalisera verksamheten. Det ledde till ett första positivt resultat i bokslutet för 2017.

Nu fortsätter den positiva trenden för auktionshuset, som enligt årsredovisningen för 2018 som Di tagit del av visar på både en ökad auktionsomsättning och ett kraftigt förbättrat resultat. 

”Det är mycket tillfredsställande att vi har haft två starka år och har lyckats bryta förlusttrenden”, säger Louise Arén. 

Under året ökade omsättningen från 819 miljoner kronor till drygt 833 Mkr, samtidigt som resultatet ökade med 170 procent, från 8,4 Mkr till 22,5 Mkr. Bakom uppgången finns bland annat att Bukowskis sålt sex av de tio verk med högst slutpris under 2018, bland dem Anders Zorns ”Fiskmarknad i St Ives”, som gick för 17,4 Mkr, och därmed blev det dyraste verket att klubbas i fjol.

Auktionshuset fick också en rekordförsäljning när Sigrid Hjerténs ”Ivan i fåtöljen” gick för 8,7 Mkr, det högsta priset hittills för ett Hjertén-verk.

”Starkt bidragande till resultatökningen är också att vi har hittat en bra balans mellan konst och affärer. Ska man driva förändring i en anrik miljö krävs det att man är duktig på både emotionella och funktionella värden: att vi kombinerar den samlade expertisen som finns här på Bukowskis, med kundbemötande, digitalisering, logistik och transport.”

Unik samling på auktion

Under året har auktionshuset, som i dag har en marknadsandel på cirka 60 procent, inte gjort några större investeringar, men man har fortsatt att utveckla och uppdatera företagets digitala funktioner, bland annat vad gäller betallösningar, godkännande av kontrakt och snabbare hantering av reklamationer via nätet. 

”Vi ser att nästan 50 procent av våra bud kommer från mobila enheter, både på onlineauktionerna, men även under slagauktionerna är det i dag vanligt att personer använder mobilen i stället för att registrera en spade.” 

I början av det här året höjde ni budstarten på onlineauktionerna till 2 000 kronor, ser ni någon effekt av det än? 

”Nej, det är för tidigt, men det är en del i vår omställning mot ännu mer kvalitet. Värdering, fotografering och katalogisering är personaltungt och då är föremål som klubbas för en allt för låg nivå inte lönsamma för oss. Därför behöver vi ta bort en del av volymen som inte är kvalitet enligt oss.”

Jätteskulptör i högform

I början av året meddelade auktionshuset att man i samband med omställningen också drar ned på personal i Göteborg, Malmö och i Finland. Och nu berättar Louise Arén att man i början av april i år också sålde alla andelar i Bukowskis Real Estate till mäklaren Catharina Bernstein som startade och har drivit auktionshusets mäklarverksamhet sedan 2013.

”Det är ett led i satsningen på vår kärnverksamhet, fine art och specialistkunskap. Vi kommer att fortsätta sälja hela hem, men samarbeta med fler aktörer”, säger Louise Arén. 

Vilka auktionstrender är starkast just nu? 

”Modern konst och design är väldigt efterfrågat och klassiska verk av våra största mästare. Swedish modern är också populärt.”