Di Weekend NYHETER

Bubbel med guldkant

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

BUBBLARE. Hockeylegenden Peter ”Foppa” Forsberg och finansmannen Anders Wall är två av ett tiotal aktieägare i Håkan Guldkulas champagnebolag.

Vad har hockeylegenden Peter ”Foppa” Forsberg, finansmannen Anders Wall och champagneexperten Richard Juhlin gemensamt?

De är alla involverade i Håkan Guldkulas senaste projekt – Guldkula Champagne.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

”Jag har varit mycket i Champagnedistriktet och såg en ny affärsidé. I stället för att lägga pengar på marknadsföring lägger man mer pengar på själva innehållet. De flesta gör tvärtom”, säger Håkan Guldkula under ett skakigt telefonsamtal från södra Italien.

Det var i våras som Wall Street-veteranen och finansmannen Håkan Guldkula lanserade sitt senaste projekt Guldkula Champagne.

”När det var dags att namnsätta champagnen, sa alla till mig att jag hade världens bästa namn att sätta på flaskan”, säger han.

Efternamnet kommer från hans morfar som utvandrade från Dalarna för att bli guldgrävare i USA. Smeknamnet Guldkula uppstod, och Håkan Guldkula valde senare att lägga till det till sitt efternamn Anderson.

Precis som sin morfar har också Håkan Guldkula sökt lyckan över Atlanten, och är sedan länge bosatt i New York. Dit kom han på 1980-talet för en praktikplats på Svensk-amerikanska handelskammaren, som han fick genom ett stipendium från Anders Wall. Han började senare arbeta på investmentbanken Drexel Burnham Lambert och är en svensk veteran på Wall Street.

FAKTA
Champagne

Det är bara mousserande vin från distriktet Champagne i norra Frankrike som får kallas för champagne. Det svala klimatet ger en hög syrahalt och ett friskt vin. Krithaltig jord ger en speciell mineralkaraktär.

Två blå druvor, pinot meunier och pinot noir, och den gröna chardonnay odlas här. Andra sorter är ovanliga.

Champagne tillverkas med en andra jäsning på flaska som lagras i minst 15 månader.

VISA MER

I dag, drygt 30 år senare, är Anders Wall delägare i Håkan Guldkulas champagnebolag. Därtill kommer ett tiotal aktieägare, bland annat hockeyproffset Peter ”Foppa” Forsberg och industrimannen Roger Holtback.

Kvalitetsansvarig är champagnekännaren Richard Juhlin, som Håkan Guldkula kom i kontakt med genom Håkan Swan, ägaren till restaurang Aquavit i New York. Totalt finns drycken i flera olika varianter i ett prisspann mellan 300 och 500 kronor. Richard Juhlin är den som står för blandningen.

”Vi är glada att ha honom ombord som kvalitetsansvarig. Han gör sin egen blandning för Guldkula Champagne, så det är bara via oss du kan få den smaken”, säger Håkan Guldkula.

Håkan Guldkula är inte den enda svenska finansmannen som har startat liknande projekt. Förra året lanserade Christer Gardell en champagne utan tillsatt socker, med namnet Solsidan Zero Dosage. Societetsprofilen Carl Adam ”Noppe” Lewenhaupt, som avled i våras, marknadsförde också champagne i eget namn.

Enligt Håkan Guldkula är en av champagnesorterna, premier cru, en storsäljare som är slut på lagret för tillfället, och han säger att Sverige som testmarknad har gått bra. Trots att bolaget bara omsatte 280 000 kronor förra året, och gjorde en förlust på nästan 1,5 miljoner kronor, tycker Håkan Guldkula ändå att affärerna går bra.

”Vi tycker att det är en väldigt liten förlust egentligen. I vanliga fall, i ett liknande projekt, hade man kanske gått back med 70–80 miljoner.”

De små odlarna är Champagnes bubblare

Och champagnen har bevisligen rönt viss framgång i utlandet. På vin- och spritmässan WSWA i Orlando i USA i våras tilldelades ”Guldkula Black” en ”Best in show”-utmärkelse.

Nu satsar bolaget på expansion i USA, Kina och Storbritannien.

Vad skiljer er champagne från de andra på marknaden?

”Vi lägger lite pengar på marknadsföring och mera på bra bubblor. Ju större kunskap människor får för champagne inser de vad som är bra bubblor och inte.”

Vad har du för planer för bolaget?

”Det här är ingen hobbyverksamhet, utan jag satsar hårt på detta. Som med allt annat jag har gått in i vill jag bygga upp det till något som blir hyggligt stort. Jag har aldrig varit expert på något utan tar in den bästa expertisen i världen inom olika områden. Och hittills har det gått väldigt bra.”

Hur ska ni lyckas bli så stora om ni inte vill satsa något på marknadsföring?

”Vi ägare har tillsammans ett globalt nätverk, vi känner många intressanta och inflytelserika personer som vill vara ambassadörer för oss.”

Var kräsen med bubblet

På vilket sätt är en person en ambassadör?

”Du går in som aktieägare, är med och är en god representant för Guldkula Champagne.”

När dricker du själv helst champagne?

”När man ska fira något trevligt. Jag dricker hellre ett glas champagne än två glas vin.”