Di Weekend NYHETER

Boom för svenska effekter

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

ÅTERUPPVÄCKT. Goodbye Kansas Entertainments dotterbolag Bläck och Fido gör specialeffekter till tv-serier som ”Natural History Museum Alive” med David Attenborough där utdöda djur får liv.

Foto: Atlantic productions

Animations- och specialeffektindustrin är glödhet. En koncern som växer rekordsnabbt är stockholmsbaserade Goodbye Kansas. På två år har antalet anställda dubblats och två filialer startats utomlands.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Goodbye Kansas Entertainment ligger bakom effekterna med blodtörstiga zombieattacker i den amerikanska tv-serien The Walking Dead och gör utdöda djur livs levande bredvid brittiske naturfilmaren David Attenborough.

”Vi kan inte göra en hel Marvelfilm, men vi kan göra några av de svåraste scenerna”, säger Peter Levin, vd och storägare i Goodbye Kansas.

Specialeffektsindustrin, eller vfx som det kallas, kan ännu inte mäta sig med dataspelsutvecklarna i ekonomiska termer. Men internationellt har de svenska 3D-animatörerna och effektkreatörerna flyttat fram positionerna.

”Marknaden växer och vi med den. Vi har ökat omsättningen med 50 procent varje år sedan 2014. I fjol dubblades antalet anställda till 120. Vi kan redan nu efter två månader se att vi kommer att öka försäljningen med över 50 procent i år”, säger vd Peter Levin.

Koncernen har på kort tid svällt till ett konglomerat inom tv och film och nu även utvidgat till spelutveckling, en satsning som det har talats tyst om fram till nu.

FAKTA
Samlar styrkorna

Goodbye Kansas Entertainment består av animations- och specialeffektstudiorna Fido och Bläck. I gruppen ingår även motion capture-bolaget Imaginations Studios. På senare tid har koncernen utökats med Infinite Entertainment, utvecklingsbolag för film och tv, samt investmentbolaget Goodbye Kansas Game Invest. Koncernen har huvuddelen av sina 120 anställda i Stockholm samt nära 40 frilansare, men också studior och kontor i Uppsala, London och Hamburg. Bokslutet för 2016 är ännu inte färdigt men prognosen är en omsättning på drygt 90 Mkr och plusresultat. 2015 var omsättningen 57 Mkr med en rörelseförlust på 5 Mkr.

VISA MER

”Vi har flugit under radarn i ett år. Vår nya spelstudio kallad Experiment 101 leds av Stefan Ljungqvist, som har ett förflutet på Avalanche. Deras första spel ska släppas någon gång nästa år.”

En aggressiv satsning har också gjorts för att i ett tidigt skede kunna hitta investeringsobjekt inom spelutveckling. Man är aktiv i spelinkubatorer som Sweden Game Arena i Skövde och norrländska Arctic Game Lab för att fånga upp mindre utvecklare.

”Vi har sex spelstudior i vår portfölj och följer i nuläget närmare fjorton bolag. Vår idé är att aldrig äga mindre än 25 procent, men heller aldrig mer än 50 procent. Vi följer i nuläget mellan tio och tjugo bolag.”

I bolagsgruppen Goodbye Kansas ingår Fido, som gör film, tv och reklam, samt Bläck, som gjort sig känt för 3D-animationer, trailers för datorspel och videosekvenser i spel till de största svenska dataspelsutvecklarna som Avalanche, Dice och Massive. Bläcks kreatörer gör även karaktärer till några av världens största datorspel. Sekretessavtal gör att de inte får avslöja vilka det rör sig om.

Motion capture-bolaget Imagination Studios i Uppsala, som gör rörelseinspelningar som används för att göra datorgenererade karaktärer i spel eller på film naturtrogna, köptes in 2014.

”Vi kommer sannolikt att köpa in fler bolag som är proffs på ansiktsanimationer och fullkroppsscanning. Det är nästa stora sak inom spel- och filmindustrin. Om några år kommer vi inte att kunna se skillnad på digitala ansikten jämfört med äkta ansikten”, säger Peter Levin.

Specialeffektsindustrin är fortfarande ung i Sverige, men statusen har stärkts på senare år. Det har gjort att bolagen har kunnat klättra i värdekedjan.

”Nu kommer vi in i film och tv-produktioner redan vid manus- och storyboardstadiet, vilket gör att kostsamma misstag kan minimeras.”

Spelet går vidare

Goodbye Kansas har tagit in pengar i tre omgångar de senaste tre åren. Totalt handlar det om 22 affärsänglar som har ett enskilt ägande på som mest 3 procent.

”Vi grundare och ägare i ledningsgruppen har försvarat våra andelar i de emissionerna. Vi är bara tre år gamla och har inte bråttom. Börsnotering är inte intressant i nuläget”, säger Peter Levin.

Han är övertygad om att boomen fortsätter och att deras villkor och marginaler kommer att förbättras.

”Utan tvekan kommer lönsamheten i verksamheten att ligga på 10 procent, men någon högmarginalbransch kommer det aldrig att bli.”

Steget ut i Europa har redan tagits. Ett försäljningskontor har öppnats i Hamburg och en studio i London.

”Vi har fått en flygande start i England och ökat från åtta personer till 25 tack vare ett prestigekontrakt för specialeffekterna till filmen ’Suburbicon’ som bröderna Cohen gör med George Clooney som regissör”, säger Peter Levin.

Agenter som engagerats i USA och Kina har också öppnat för stora projekt inom film och tv.

”Vi har precis fått in vårt största vfx-projekt hittills från en kund i Korea, värt 30 Mkr.”

Ett annat projekt han hoppas på är att göra tv-serie av är ”State Zero”, en science fiction-action, skapad av Star Wars-konceptillustratören Andrée Wallin, som Di skrivit om tidigare.

»Har jobbat med spel sedan Jesus gick i kortbyxor«

Att Goodbye Kansas växt ur sina lokaler på 1 000 kvadratmeter och har tagit över ytterligare 1 100 kvadrat på Södermalm – ovanpå spelstudion Fatshark och vägg i vägg med finska Rovio – är bara ett steg på vägen.

”Tanken är att vi ska samla alla verksamheter under ett och samma tak, förhoppningsvis redan 2019.”

Vilka hot eller faror finns det för de svenska vfx-bolagen?

”De skattesubventioner som ges i Kanada, England och andra delar av världen snedvrider konkurrensen. Samtidigt har bolag i Kina, Vietnam och Malaysia börjat bli allt bättre.”