Hoppa till innehållet

Boom för svenska effekter

Animations- och specialeffektindustrin är glödhet. En koncern som växer rekordsnabbt är stockholmsbaserade Goodbye Kansas. På två år har antalet anställda dubblats och två filialer startats utomlands.

ÅTERUPPVÄCKT. Goodbye Kansas Entertainments dotterbolag Bläck och Fido gör specialeffekter till tv-serier som ”Natural History Museum Alive” med David Attenborough där utdöda djur får liv.
ÅTERUPPVÄCKT. Goodbye Kansas Entertainments dotterbolag Bläck och Fido gör specialeffekter till tv-serier som ”Natural History Museum Alive” med David Attenborough där utdöda djur får liv.Foto: Foto: Atlantic productions
ÅTERUPPVÄCKT. Goodbye Kansas Entertainments dotterbolag Bläck och Fido gör specialeffekter till tv-serier som ”Natural History Museum Alive” med David Attenborough där utdöda djur får liv.
ÅTERUPPVÄCKT. Goodbye Kansas Entertainments dotterbolag Bläck och Fido gör specialeffekter till tv-serier som ”Natural History Museum Alive” med David Attenborough där utdöda djur får liv.Foto: Atlantic productions
VÄXER. Goodbye Kansas Entertainment fördubblade under fjolåret antalet anställda till 120.Foto: Goodbye kansas entertainment
FÖRE. Exempel på hur det kan se ut när arbetet påbörjas.Foto: AMC
EFTER. Och så här blev resultatet i tv-serien”The Walking Dead”.Foto: AMC
Peter Levin, medgrundare och vd för Goodbye Kansas Entertainment.
Peter Levin, medgrundare och vd för Goodbye Kansas Entertainment.

Goodbye Kansas Entertainment ligger bakom effekterna med blodtörstiga zombieattacker i den amerikanska tv-serien The Walking Dead och gör utdöda djur livs levande bredvid brittiske naturfilmaren David Attenborough.

”Vi kan inte göra en hel Marvelfilm, men vi kan göra några av de svåraste scenerna”, säger Peter Levin, vd och storägare i Goodbye Kansas.

Specialeffektsindustrin, eller vfx som det kallas, kan ännu inte mäta sig med dataspelsutvecklarna i ekonomiska termer. Men internationellt har de svenska 3D-animatörerna och effektkreatörerna flyttat fram positionerna.

”Marknaden växer och vi med den. Vi har ökat omsättningen med 50 procent varje år sedan 2014. I fjol dubblades antalet anställda till 120. Vi kan redan nu efter två månader se att vi kommer att öka försäljningen med över 50 procent i år”, säger vd Peter Levin.

Koncernen har på kort tid svällt till ett konglomerat inom tv och film och nu även utvidgat till spelutveckling, en satsning som det har talats tyst om fram till nu.

”Vi har flugit under radarn i ett år. Vår nya spelstudio kallad Experiment 101 leds av Stefan Ljungqvist, som har ett förflutet på Avalanche. Deras första spel ska släppas någon gång nästa år.”

En aggressiv satsning har också gjorts för att i ett tidigt skede kunna hitta investeringsobjekt inom spelutveckling. Man är aktiv i spelinkubatorer som Sweden Game Arena i Skövde och norrländska Arctic Game Lab för att fånga upp mindre utvecklare.

”Vi har sex spelstudior i vår portfölj och följer i nuläget närmare fjorton bolag. Vår idé är att aldrig äga mindre än 25 procent, men heller aldrig mer än 50 procent. Vi följer i nuläget mellan tio och tjugo bolag.”

I bolagsgruppen Goodbye Kansas ingår Fido, som gör film, tv och reklam, samt Bläck, som gjort sig känt för 3D-animationer, trailers för datorspel och videosekvenser i spel till de största svenska dataspelsutvecklarna som Avalanche, Dice och Massive. Bläcks kreatörer gör även karaktärer till några av världens största datorspel. Sekretessavtal gör att de inte får avslöja vilka det rör sig om.

Motion capture-bolaget Imagination Studios i Uppsala, som gör rörelseinspelningar som används för att göra datorgenererade karaktärer i spel eller på film naturtrogna, köptes in 2014.

”Vi kommer sannolikt att köpa in fler bolag som är proffs på ansiktsanimationer och fullkroppsscanning. Det är nästa stora sak inom spel- och filmindustrin. Om några år kommer vi inte att kunna se skillnad på digitala ansikten jämfört med äkta ansikten”, säger Peter Levin.

Specialeffektsindustrin är fortfarande ung i Sverige, men statusen har stärkts på senare år. Det har gjort att bolagen har kunnat klättra i värdekedjan.

”Nu kommer vi in i film och tv-produktioner redan vid manus- och storyboardstadiet, vilket gör att kostsamma misstag kan minimeras.”

Goodbye Kansas har tagit in pengar i tre omgångar de senaste tre åren. Totalt handlar det om 22 affärsänglar som har ett enskilt ägande på som mest 3 procent.

”Vi grundare och ägare i ledningsgruppen har försvarat våra andelar i de emissionerna. Vi är bara tre år gamla och har inte bråttom. Börsnotering är inte intressant i nuläget”, säger Peter Levin.

Han är övertygad om att boomen fortsätter och att deras villkor och marginaler kommer att förbättras.

”Utan tvekan kommer lönsamheten i verksamheten att ligga på 10 procent, men någon högmarginalbransch kommer det aldrig att bli.”

Steget ut i Europa har redan tagits. Ett försäljningskontor har öppnats i Hamburg och en studio i London.

”Vi har fått en flygande start i England och ökat från åtta personer till 25 tack vare ett prestigekontrakt för specialeffekterna till filmen ’Suburbicon’ som bröderna Cohen gör med George Clooney som regissör”, säger Peter Levin.

Agenter som engagerats i USA och Kina har också öppnat för stora projekt inom film och tv.

”Vi har precis fått in vårt största vfx-projekt hittills från en kund i Korea, värt 30 Mkr.”

Ett annat projekt han hoppas på är att göra tv-serie av är ”State Zero”, en science fiction-action, skapad av Star Wars-konceptillustratören Andrée Wallin, som Di skrivit om tidigare.

Att Goodbye Kansas växt ur sina lokaler på 1 000 kvadratmeter och har tagit över ytterligare 1 100 kvadrat på Södermalm – ovanpå spelstudion Fatshark och vägg i vägg med finska Rovio – är bara ett steg på vägen.

”Tanken är att vi ska samla alla verksamheter under ett och samma tak, förhoppningsvis redan 2019.”

Vilka hot eller faror finns det för de svenska vfx-bolagen?

”De skattesubventioner som ges i Kanada, England och andra delar av världen snedvrider konkurrensen. Samtidigt har bolag i Kina, Vietnam och Malaysia börjat bli allt bättre.”

Innehåll från EKNAnnons

Blekingebryggeri ska erövra Asien – med trippel hjälp från exportfrämjare

Även små svenska företag har stora möjligheter att sälja utomlands.

Ett exempel: Brygghus 19, som är ett mikrobryggeri med globala ambitioner.

Med på resan har de EKN, Almi och Business Sweden – samt en helt ny möjlighet att tappa öl på burk.

Kolla om EKN kan hjälpa er få JA från banken

Året är 2011 och en gång i månaden blockeras köket hemma hos Dan-Magnus Svensson i Karlskrona. Orsaken? Det ska bryggas öl. Tillsammans med Magnus Karlsson och Mikael Lundell experimenterar han med humle, malt och den tillhörande bryggeriprocessen. Och det går vägen: två år senare lanserar det nygrundade mikrobryggeriet Brygghus 19 sin första hantverksöl.

– Det började som en hobby, men steget till att starta bryggeriet och senare satsa på heltid kändes naturligt, och när vi sedan fick se vår första produkt hos Systembolaget gav det ytterligare mersmak, säger Dan-Magnus Svensson.

Där och då kändes Sverige stort nog, och exportplanerna långt borta. Men alla exportresor börjar inte med en uttänkt strategi, ibland räcker det med sociala medier.

– En dag fick vi ett samtal från en holländsk ölfestival som läst om oss. Och sedan satte det igång. Nästa beställning kom från Italien och efter det Hongkong. De hade också upptäckt oss via sociala medier.

Beställningarna gav energi och självförtroende.

– Numera söker vi aktivt exportmöjligheter och har sålt till flera europeiska länder. I dag står exporten för knappt 10 procent av vår omsättning, och vi ser en mycket stor potential.

Öl väger och vikt kostar

En utmaning vid export av drycker är naturligtvis vikten, som gör transporter dyra. Det i sin tur påverkar marginaler och försäljningsmöjligheter.

– Det innebär att våra produkter antingen blir dyra i utlandet eller att vi tvingas kompromissa med våra marginaler. Vi rör oss i premium- och superpremiumsegmenten, men likväl är det här en utmaning som vi måste hantera om vi vill öka våra exportvolymer.

En del av lösningen ligger i valet av förpackningsmaterial. Aluminiumburkar väger som bekant mycket mindre än glasflaskor. Men för att kunna tappa på burk krävs rätt utrustning. Med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor fanns inte kapitalet för Brygghus 19 att investera i en paketeringsmaskin för burk.

Statliga garantin blev en smörjkanna

Som tur är fanns det hjälp att få.

– Sedan starten hade vi lån hos Almi och SEB. Almi rekommenderade att vi också skulle ta kontakt med EKN, Exportkreditnämnden. Ganska snart satt vi i ett möte med både Almi, EKN och vår bank SEB och fick ihop en riktigt bra finansieringslösning, säger Dan-Magnus Svensson.

Så här ser lösningen ut:

• Ett banklån från SEB

• En garanti från EKN som innebär att EKN delar kreditrisken med banken

• Ett statligt lån från Almi

• Riskkapital från nya och befintliga delägare

– Garantin från EKN minskade bankens risk och jag upplevde att de enklare kunde säga ja. Det känns som EKN:s deltagande gjorde att alla inblandade parter blev tryggare. EKN blev en slags smörjkanna som gjorde att allt flöt på smidigt.

2,5 miljoner öppnar upp världen

Det kan låta som att den här typen av lösningar är något som bara stora företag kan få till. Men både EKN och Almi vänder sig till bolag i alla storlekar. Det totala kapitalet i Brygghus 19:s fall uppgick till 2,5 miljoner kronor. För bryggeriet i Blekinge gör det all skillnad.

– Nu har vi kunnat köpa in en paketeringsmaskin för burkar och det sänker våra rörliga kostnader och transportvikter. Kostnaden för frakten blir mer rimlig. Maskinen har gått varm. Sedan driftsättningen i slutet av november har vi tappat över 130 000 burkar.

Framåt riktar Brygghus 19 blickarna mot Norge, Holland, Island, Italien – och österut. Just nu sitter de nämligen i möten med en annan svensk exportfrämjare, Business Sweden, om att delta i deras koncept Try Swedish och export till Singapore.

– Med stödet från EKN och de andra exportfrämjarna får vi helt nya möjligheter att nå ut med våra produkter, med bra marginaler. Stöden blir uppenbara möjliggörare av långväga export som till den stora asiatiska marknaden, säger Dan-Magnus Svensson.

Vi kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera