Hoppa till innehållet

Bokreans bästsäljare

Den årliga bokrean fortsätter att tappa i betydelse. Minskningen är svag, men trenden tydlig. Och allt fler som fyndar reaböcker köper dem genom näthandlare.

VINNARE. Den digitala läsningen ökar mest.
VINNARE. Den digitala läsningen ökar mest.Foto: Foto: Mostphotos

Först nästa vecka, tisdag den 27 februari, startar årets bokrea. Den bekväma har dock sedan länge kunnat göra förhandsbeställningar via sin näthandlare. Och det är just reaförsäljningen genom denna kanal som ökar kraftigt, 8,2 procent förra året, enligt färsk branschstatistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.

Internethandeln, som i statistiken också inkluderar bokklubbar, var rentav den enda försäljningskanal som ökade sin försäljning under förra årets rea där tryckta böcker säljs. Försäljningen i den fysiska bokhandeln minskade med 3,4 procent under den treveckorsperiod som rean pågick och i dagligvaruhandeln var tappet 14 procent.

Sammantaget innebar detta att reaförsäljningen, i kronor räknat, minskade med 1,9 procent eller 6 miljoner kronor, till 304 Mkr.

”Rean är fortsatt viktig och något som förlagen och handeln satsar på, även om vi är inne i ett digitalt skifte”, säger Kristina Ahlinder, vd för Förläggareföreningen.

”Bokrean är en institution som funnits väldigt länge, det är en runt 100 år gammal företeelse.”

Februari brukar vara årets näst starkaste månad försäljningsmässigt efter julhandeln i december. Så var det 2017 sett till antal böcker, men inte när det gäller omsättningen. Backar man ett år var februari näst störst både sett till antal böcker och till försäljningskronor.

Att februari som försäljningsmånad tappar beror på att rean startar allt senare. Förra året drog den i gång den 22 februari, i år startar den först den 27 februari. Årets rea pågår alltså i huvudsak under mars månad.

I statistiken räknas all försäljning under tre veckor som bokrea, det vill säga även böcker som säljs till ordinarie pris.

Sett över helåret håller trenderna från senare år i sig, det vill säga:

Den fysiska bokhandeln tappar, nedgången 2017 blev 4,5 procent.

Internetbokhandeln ökar, plus 5 procent, och är den klart största försäljningskanalen med över 2 miljarder kronor i omsättning, motsvarande hälften av all bokförsäljning i Sverige.

Sämst utvecklas försäljningen i dagligvaruhandeln, som rasade med drygt 11 procent förra året. I dagligvaruhandeln utgör pocketböcker en stor del av sortimentet, och pocket är det format som har det kämpigast med en nedgång på närmare 4 procent.

Pocketboksläsandet ersätts i hög grad av digitala strömmade abonnemangstjänster, som Storytel, Bookbeat och Nextory. Dessa, som är bokbranschens stora vinnare, fortsätter öka sin försäljning kraftigt – med 50 procent. Digitala ljudböcker omsatte förra året 473 Mkr, motsvarande 11 procent av den totala försäljningen.

Jämfört med strömmade musiktjänster är det fortfarande en liten andel. När det gäller musikförsäljning närmar sig Spotify, Apple Music och andra en marknadsandel på 90 procent.

Sammantaget ökade bokförsäljningen med 4,2 procent förra året till 4,2 miljarder kronor. De digitala strömningstjänsterna står för hela ökningen. Försäljningen av tryckta böcker var oförändrad jämfört med 2016 - i kronor räknat. Räknat i antal böcker noteras en liten minskning på 1 procent, vilket indikerar att snittpriset på fysiska böcker ökat något.

Förra årets bäst säljande bok var precis som väntat David Lagercrantz ”Mannen som sökte sin skugga”. Liksom de allra flesta böcker på den skönlitterära topplistan ingår Lagercrantz bok i en serie, i det fallet Milleniumserien.

Alla fyra delar av Elena Ferrantes romanserie från Neapel tillhör årets mest sålda skönlitterära böcker.

När en romanförfattare åter fick Nobelpriset i litteratur visade det sig i kraftigt ökad försäljning för en bok som utkom för länge sedan. Kazuo Ishiguros ”Återstoden av dagen”, publicerad på svenska 1990, var årets tionde mest sålda skönlitterära bok.

”Där ser man vad ett litterärt pris kan betyda för uppmärksamheten. Det är en kvalitetsstämpel”, säger Kristina Ahlinder.

Augustprisvinnaren Johannes Anyurus ”De kommer att drunkna i sina mödrars tårar” hamnade på sextonde plats på årstopplistan.

Inom facklitteratur sålde Fanny Hägerstam och den nyligen avlidna professorn Hans Rosling bäst med ”Hur jag lärde mig förstå världen”. Även här placerade sig en Augustprisvinnare högt, nämligen Fatima Brenners ”Ett jävla solsken: en biografi över Ester Blenda Nordström”, som kom på plats 14.

Löneglappet minskar i bokbranschen

Kvinnorna närmar sig männen i bokbranschens löneliga.

Enligt tidskriften Svensk Bokhandels nya lönegranskning är inkomstskillnaden nu 15 procent, en minskning med 3 procentenheter på ett år. För fem år sedan var lönegapet hela 47 procent.

De största skillnaderna finns längst upp på vd-nivå. Här skiljer lönerna sig med 22 procent mellan könen. Samtidigt har andelen kvinnliga vd:ar ökat med 10 procent sedan år 2011.

Undersökningen baserar sig på närmare 700 personer inom förlag, bokhandel, agentur och distribution inom bokbranschen och deras inkomstuppgifter för 2016. (Svensk Bokhandel)

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera