Di Weekend NYHETER

Blondinbella samarbetar med konkurrent

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

DRIVER DIGITALT INNEHÅLL. Corinne Henriksson (till vänster), Matrix-ambassadör och grundare av Corinne & Friends, och LCC:s Isabella Löwengrip är konkurrenterna som samarbetar över varumärkesgränserna.

Foto: Löwengrip Care & Color

Bloggdrottningen Isabella ”Blondinbella” Löwengrips kosmetikabolag Löwengrip Care & Color, LCC, inleder ett samarbete om digitalt innehåll med konkurrenten Matrix, som ägs av L’Oréal.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Uppgörelsen mellan Löwengrip Care & Color och Matrix, Nordens största hårvårdsmärke på frisörmarknaden och ägt av världsledande L’Oréalkoncernen, är ett pilotprojekt.
Faller konceptet väl ut kan det bana väg för nya samarbetsformer för att skapa digitalt innehåll till betalningsvilliga konsumenter.

Samarbetet mellan LCC och Matrix omfattar den nordiska marknaden och går ut på att de konkurrerande varumärkena producerar gemensamma filmer, poddar och texter, som sprids digitalt med Isabella Löwengrip och Corinne Henriksson, Matrix-ambassadör och grundare av skönhetssalongerna Corinne & Friends, som programledare.

De första filmerna och podcast släpps i slutet av maj, och alla parter räknar med ökad försäljning.

”Öppenhet och transparens är A och O i dagens sociala mediesfär. Vi vill informera och inspirera konsumenter genom att öppet visa bra produkter från även andra varumärken. Ungefär som när jag lägger upp en tutorial, konkreta utbildningstips, kring vår hårvård och är osminkad”, säger Isabella Löwengrip.

Hennes blogg är störst i Norden med över en miljon unika läsare per vecka. 2012 grundade hon och Pingis Hadenius kosmetikabolaget Löwengrip Care & Color.

”Jag skulle tro att vi är först internationellt med att göra något så modigt och annorlunda som detta. Det ligger i tiden att samarbeta över varumärkesgränserna. Vi hoppas att filmerna får global spridning och sätter en ny form av ’digital content’ på kartan”, säger vd Pingis Hadenius.

Även Matrix sjunger testsamarbetets lov.

”Alla företag söker hur man ska driva digitalt innehåll till konsumenter. Historiskt har vi mest fokuserat på våra B2B-kunder, men slutkonsumenterna efterfrågar handfasta tips, oftast i korta utbildningsformat, och då måste vi öppna för nya konstellationer och digitala mötesplatser, som väcker deras intresse och driver skönhetsindustrin framåt”, säger Matias Ristiniemi, nordisk marknads- och varumärkesdirektör på L’Oréal produktdivision.