Di Weekend NYHETER

»Biodöden är påhittad«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jack Mikrut

Tv:n, videobandspelaren och internet – alla skulle de döda biografen. Toppab, som driver två historiska biografer i Blekinge, fortsätter ändå att slå besöksrekord.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Ovanför entrén till Centrumbiografen i Ronneby hänger en ny neonskylt i gammal stil. Under biografnamnet markerar svarta bokstäver mot en vit bakgrund vilka filmer som visas för närvarande.

”Neonskylt och svarta bokstäver, det andas så mycket film. Det finns ingen annanstans”, säger Tomas Forsberg som tillsammans med kollegan Peter Johansson äger och driver biografbolaget Toppab.

Ända sedan 1960-talet har biografens död förutspåtts. Först var det tv:n, sedan VHS-spelarna och internet som skulle ta död på svenskarnas biobesök.

De senaste två åren har visserligen antalet biobesök i landet minskat något men ligger fortfarande något över 2014 års nivåer. Totalt gick svenskarna på bio 16,4 miljoner gånger förra året enligt statistik från Svenska filminstitutet.

Centrumbiografen i Ronneby har däremot satt besöksrekord tolv år i rad.

”Biografdöden är påhittad. Biografvärlden är starkare än någonsin”, säger Tomas Forsberg.

Han jämför kontrasten mellan ett biobesök och att se film hemma med den mellan att gå på en restaurang och att laga mat själv.

Därför gäller det att erbjuda en upplevelse som ett hemmabiosystem inte kan konkurrera ut.

”Soffan är vår enda konkurrent”, säger Tomas Forsberg.

Han och Peter Johansson tog över Centrumbiografen 2006.

”Teknikmässigt var det i botten men det var fortfarande en fin biograf”, säger Tomas Forsberg.

Efterlängtade nöjen öppnar

De rustade upp och installerade bland annat Dolby Atmos som Tomas Forsberg beskriver som världens bästa ljudsystem. Originalprojektorn från 1937 då biografen öppnade blev kvar till 2010 innan den byttes ut mot en ny, digital variant.

Den gamla projektorn står kvar i projektorrummet ovanför den stora salongen på Centrumbiografen. Väggarna är fyllda av gamla filmaffischer, bland annat ”Ghost Busters 2”, den första filmen Tomas Forsberg såg på bio.

Några år efter att han och Peter Johansson tog över biografen i Ronneby tog Toppab också över driften av biografen Metropol i Karlshamn. Den nu 96 år gamla biografen renoverades och digitaliserades 2011.

Sedan dess har Tobbab knappt dubblat omsättningen till strax över 10 miljoner kronor.

Förutom vanliga privata besökare satsar Toppab också på företagsevenemang där hela salonger hyrs ut. Satsningen på vip-salongen med 38 platser, som invigdes våren 2017, har öppnat upp för bokningar från mindre företag.

Att kunna konkurrera med upplevelser handlar inte bara om att hålla den tekniska utrustningen uppdaterad. Mycket möda har lagts på att skapa biokänsla från det att besökarna kliver in genom dörren.

Det första som möter dem som kliver in på Centrumbiografen är en staty i full skala av skådespelaren Arnold Schwarzenegger som karaktären Terminator från filmserien med samma namn, instoppad bakom den gamla biljettkassan.

Det är en av flera stora statyer som tillverkats av Karlshamnsbaserade Elm Studios. På väg in till vip-salongen står bland annat en kopia av Han Solo från ”Star Wars”-filmerna. Inne i den stora salongen syns Indiana Jones och Batman i full storlek.

Turismofobin sprider sig i världen

Ovanför kiosken i entrén har Tomas Forsberg målat en scen ur ”King Kong” över hela väggen. Ett flygplan i papier maché sticker ut ur väggen.

Även i entrén har det gamla bevarats. Inramade affischer med gamla Hollywoodstjärnor hänger kvar från de tidigare ägarna.

Han tror att ägarnas engagemang smittar av sig hos besökarna.

”De här grejerna fungerar inte i en kalkyl. Ibland får man bara köra på drömmar och bygga”, säger han.