Hoppa till innehållet

Barnpassare tar nya vägar

Barnpassningsföretagen söker nu nya vägar för att fånga upp förlorade intäkter sedan rutavdraget halverats. Samtidigt spår branschen ett växande behov och konkurrensen ökar.

KÄMPAR PÅ. Barnpassarbranschen utgörs av ett trettiotal aktörer, varav de flesta är Stockholmsbaserade. Av de fem största omsätter Nannynu cirka 27 Mkr, och de övriga fyra mellan 4 Mkr och 8 Mkr.
KÄMPAR PÅ. Barnpassarbranschen utgörs av ett trettiotal aktörer, varav de flesta är Stockholmsbaserade. Av de fem största omsätter Nannynu cirka 27 Mkr, och de övriga fyra mellan 4 Mkr och 8 Mkr.Foto: Foto: Mostphotos

”Städhjälp blir något helt nytt för oss och vi får en helt ny kundgrupp, inte bara föräldrar med barn upp till sex år. Med städ kan även ensamstående och äldre anlita oss, och på så sätt hoppas vi fylla det intäktsgap som kan uppstå 2017”, säger Sara Nasiell, grundare och vd för barnpassningsföretaget Charlies bästa änglar.

Charlies hemma heter det nya affärsområdet för städhjälp, som företaget lanserar i vår. Det ska förhoppningsvis hjälpa den minskade efterfrågan på barnpassning som uppstod till följd av halveringen av rutavdraget i januari 2016.

”Vi behöver inte utöka våra tjänster för att överleva, i Stockholm finns det mycket småbarnsfamiljer och ännu ganska få barnpassningsföretag. Men med ytterligare ett ben blir vi mindre sårbara”, säger hon.

Sara Nasiell är för tillfället föräldraledig med sitt femte barn, men ser på 2017 med tillförsikt. Hon är journalist i grunden, men startade eget 2008, när hon själv behövde hjälp med barnpassning.

”Det enda folk pratade om var att de inte hade tid eller inte kunde gå bort för de inte hade barnvakt. I samma veva skulle rut införas, och jag tyckte att det fanns så många bra ungdomar som skulle tycka att det var toppen att jobba med detta”.

Andra tänkte samma tanke, och Charlies bästa änglar har tillsammans med sina branschkollegor kämpat för att förändra inställningen till att anlita professionell barnvaktshjälp och göra det mer accepterat. Marknaden har också vuxit stadigt. Men sänkningen av rutavdraget innebar en kraftig inbromsning och kampen om barnfamiljernas rutpengar har blivit hårdare.

”Tidigare hade vi en tillväxt på runt 20 procent varje år. Den siffran har nu avtagit. Tidigare köpte en kund i snitt 16 timmar per månad. Efter sänkningen minskade det snabbt till tolv”, säger Per Danckwardt som är vd för marknadsledaren Nannynu.

Charlies bästa änglars kunder erbjöds kraftiga rabatter under de sista månaderna 2016, och därigenom klarade sig bolaget från att inte gå med förlust.

Branschen utgörs av ett trettiotal aktörer, varav de flesta är Stockholmsbaserade. Av de fem största omsätter Nannynu cirka 27 Mkr, och de övriga fyra mellan 4 Mkr och 8 Mkr.

Att de flesta bolagen fortfarande är relativt små beror på branschens komplexitet, och en svårighet att professionalisera, menar Per Danckwardt på Nannynu.

”Vårt uppdrag bygger på att vinna förtroende. Du har väldigt krävande kunder, du ska ha kapacitet att rekrytera, få din personal att prestera och vidareutvecklas, samtidigt som du bara fakturerar varje kund för tio timmar i månaden. Det är svårt att få lönsamhet och få det att fungera affärsmässigt”.

Marknadens exakta storlek är svårbedömd tack vare att en stor andel barnpassning är svart arbete.

Elin Kvist, forskare vid Sociologiska institutionen på universitetet i Umeå, som har forskat på städtjänster, menar att det finns en försiktighet när det gäller professionell barnpassning.

”Att sälja ruttjänster handlar om att etablera förtroende. Eftersom barnpassning handlar extra mycket om tillit och förtroende, så kanske många väljer att anlita bekantas tonårsbarn svart istället för att köpa tjänsten vitt från ett företag”, säger Elin Kvist. 

Om 2016 var ett stålbad, kan 2017 bli året då de företag som finns kvar breddar sitt tjänsteutbud.

Nannynu var förutseende och rullade redan sommaren 2016 ut städtjänsten Tidynu.

Per Danckwardt tror på en svag återhämtning det kommande räkenskapsåret.

”Jag tror att vi har tagit oss igenom den största osäkerheten, vilket märks på våra ägare som är villiga att satsa igen. Vi ser också att efterfrågan på vår städtjänst har kommit igång bra”.

Även Sara Nasiell ser goda möjligheter till tillväxt framöver, både för sitt eget bolag, och för marknaden. Fler kundgrupper köper barnvaktstjänster nu, säger hon, inte minst den växande 1980- och 1990-talistgenerationen småbarnsföräldrar.

”När jag startade var det fortfarande uppseendeväckande och betraktades som en överklassgrej. Idag har vi betydligt fler typer av människor som anlitar oss.”

Ett annat företag som ser en möjlighet att växa är städjätten Hemfrid, som också gör en större satsning på sin barnvaktstjänst. Under våren ska man bygga en större organisation för sina barnvaktstjänster och investera mer i marknadsföring.

”Vi ser en ökad efterfrågan på barnpassning. Allt fler har behov av att lösa livspusslet och få ihop jobb och familj. Få känner till att vi haft barnpassning i vårt utbud sedan starten 1996”, säger Frida Koff, kommunikationschef på Hemfrid.

Att denna marknad inte har fler större aktörer beror delvis på att svenskarna inte varit vana vid att köpa barnpassning, menar Frida Koff.

”Det är först på senare år har det blivit mer accepterat. Få företag vågar investera på en spelplan där politikerna ändrar reglerna hela tiden. För att etablera sig på en ny marknad behövs stabila, långsiktiga förutsättningar. Därutöver är svårt att bygga upp en ny tjänsteorganisation, det krävs både tid och resurser.”

Innehåll från EncareAnnons

Så kan patientresultaten inom kirurgi förbättras – till en lägre kostnad

Från vänster: Rasmus Waller, vd. Olle Ljungqvist, grundare.
Från vänster: Rasmus Waller, vd. Olle Ljungqvist, grundare.

Genom att införa evidensbaserade best practice-lösningar inom kirurgi förbättras resultat och återhämtning för patienter efter operation. Svenska Encare har en SaaS-baserad lösning för detta.
– Det höjer kvaliteten på vården radikalt samtidigt som det sänker kostnaden, säger Rasmus Waller, vd på bolaget.

Kirurgi är den vanligaste livräddande behandlingen i världen. Av alla de som dör av sjukdom globalt skulle runt en tredjedel behöva kirurgisk behandling för att överleva. Samtidigt står kirurgi för cirka 30 procent av sjukvårdens samlade kostnader. Att effektivisera kirurgivård är således av största vikt.

Encare har ett unikt samarbete med den medicinska organisation ERAS Society, som har utvecklat riktlinjer för kirurgi baserade på tillgänglig litteratur och insamlat data från en mängd kirurgiska ingrepp, från operation till eftervård. Riktlinjerna är tillgängliga genom ett interaktivt och SaaS-baserat informationssystem – EIAS - ERAS Interactive Audit System – som Encare har utvecklat.

– Dessa riktlinjer är den oomtvistliga guldstandarden för hur kirurgi ska bedrivas. Med dem blir patientresultaten mycket bättre, säger Olle Ljungqvist, grundare av såväl ERAS Society som Encare och tillika professor emeritus kirurgi vid Örebro Universitet och Karolinska Institutet.

Lösning från Encare förbättrar vården

En mängd publicerade vetenskapliga artiklar visar att följsamhet till dessa riktlinjer leder till en rad mätbara förbättringar. Antalet komplikationer i samband med operationer minskar med upp till 50 procent samtidigt som vårdtiden reduceras med i snitt 30-50 procent. Bara i Sverige leder det till en besparing per operation på cirka 20 000 kronor.*

– För till exempel en tarmoperation minskar tiden en patient behöver vistas på sjukhus från åtta dygn till fyra dygn, vilket i snitt sänker kostnaderna med 30 procent. Samtidigt mår patienten mycket bättre efter operationen, säger Olle Ljungqvist.

I världen utförs cirka 300 miljoner större operationer per år och i Sverige cirka en halv miljon.

– Här finns en enorm besparingspotential samtidigt som vården blir bättre, avslutar Olle Ljungqvist.

Om Encare 

Encare är ett svensk healthtech-bolag som erbjuder en SaaS-tjänst för att kontinuerligt förbättra vårdgivares processer och därmed kirurgiska patientresultat.

I dag använder runt 150 sjukhus i 30 länder lösningen från Encare. 

Encare grundades 2009 och har i dag ett 30-tal anställda.

Läs mer på: www.encare.net

*https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28097305/

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Encare och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera