Hoppa till innehållet

»Årets blomma reflekterar tiden«

Sju frågor till Tove Lindahl Greve, Majblommans nya generalsekreterare, som på onsdagen med och avtäckte årets Majblomma i Katarina Södra skola i Stockholm.

SVART & GULD. Årets majblomma har guldiga och svarta blad.
SVART & GULD. Årets majblomma har guldiga och svarta blad.Foto: Foto: Lisa Barryd

Vad symboliserar Majblomman för dig?
”Jag tycker att den symboliserar något väldigt djupt. Tittar man på samhällets förutsättningar att klara sig över tid så är frågan om hur barnen har det helt avgörande.”

Vad tar du med dig från din tid som verksamhetschef på Ung Cancer?
”Den inblick jag fick på Ung Cancer i ungdomars värld gjorde mig varse om hur ekonomiska skillnader är utslagsgivande för hur man påverkas av sjukdom och hur lite som krävs för att ställa allt på ända om man lever på marginalen.”

Vad tar du med dig från din företrädare Lena Holms 20 år i Majblomman?
”Jag tar med mig tänket kring att de frågor som vi bedriver ska vara förankrade i verkligheten. Se vad barnen behöver på riktigt. De frågor som är naturliga att driva vidare och kanske höja upp ännu högre på agendan är till exempel alla barns rätt till en avgiftsfri skola och en meningsfull fritid.”

Hur mycket pengar får Majblomman in varje år ungefär?
”Förra året drog vi in 64 miljoner genom enbart insamlingen. Pengarna gör att barn kan vara med i gemenskapen i skolan och på fritiden. Allra flest bidrag delar vi ut till kläder och fritidsaktiviteter.”

Tror du folk har koll på vilken stor organisation Majblomman egentligen är?
”Nej, det är jag rätt säker på att folk inte har. Vi verkar ju i dag väldigt mycket i det tysta. Tusentals volontärer är ryggraden för verksamheten. Det är ett maskineri som tickar året runt, men som bara syns två veckor om året inför första maj.”

Hur uppmuntrar ni barn till att sälja blommor?
”Vi försöker jobba så mycket som möjligt utifrån barnens perspektiv. Som exempel har vi en app där barnen kan spela spel och vara med och bestämma hur nästa års blomma ska se ut, vi har en premiärshow varje år med artister och aktiviteter som barn bjuds in till men framför allt är vi ute på skolor och informerar. Barnen får även tio procent av det de säljer för, vilket för vissa innebär det enda sättet att få egna fickpengar. Sedan är drottningen vår högsta beskyddare – det tycker många barn är roligt.”

Vad tycker du är speciellt med årets blomma?
”Jag tycker att den är snygg. Den reflekterar tiden och är en ganska stor kontrast från förra årets prickiga. Den är stram, men har ett tydligt statement.”

Innehåll från EKNAnnons

Svenska bolaget räddar amerikanska tak – växer så det knakar

Moa Mossberg är kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.
Moa Mossberg är kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.

När orkanerna river taken av Floridas villor får Nyköpingsföretaget ABECE fullt i orderboken. Så här rodde de hem en affär värd 100 miljoner kronor med hjälp av statliga EKN, Exportkreditnämnden.

EKN finns till för alla svenska företag, stora som små, i alla branscher – läs mer

Florida innehar rekordet som USA:s mest orkandrabbade delstat; av de 301 orkaner som slagit mot USA mellan 1851 – då man började räkna – och 2022, har 120 träffat Florida. För de flesta är orkanerna synonyma med allvarliga skador och stora förluster. För tillverkare av takpannor är de en guldgruva.

– Florida har i många år varit en ”sold out market”, vilket innebär att takpanneproducenterna säljer slut på allt de hinner tillverka. Orkanerna bidrar absolut till det, liksom faktumet att det byggs så många villor här. Det finns helt enkelt gott om tak som kan flyga av, säger Moa Mossberg, kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.

Från smedja till storspelare

Efter orkanen Ians härjningar år 2022 bestämde sig ägaren till en av dessa takpanneproducenter, Crown Roof Tiles, att det var dags att expandera. Ägaren ville fördubbla sin produktionskapacitet med en ny fabrik, och för produktionslinjen vände han sig till just ABECE – ett företag som startade som smedja i Nyköping 1919 och började utveckla sina maskinsystem på 60-talet. Affären skulle landa på drygt 100 miljoner kronor, mer än hälften av ABECE:s omsättning.

– För utomstående kan det låta konstigt att Crown Roof Tiles vände sig till oss med en så stor affär. Men vi har hållit på med det här så länge och drivit utvecklingen så pass att vi idag har en världsledande marknadsposition. Det är främst vi och ett italienskt företag som levererar de här systemen globalt – och jag vågar säga att vi är mycket bättre än italienarna, säger Erik Lindeberg, vd för ABECE.

Erik Lindeberg, vd för ABECE.
Erik Lindeberg, vd för ABECE.

Samarbetar med EKN

ABECE:s storaffär med Florida innefattar att bygga en hel produktionslinje, skeppa den över Atlanten, montera den på plats och utbilda personalen. Sedan ska det gå som på löpande band: I en produktionslinje från ABECE kommer sand, cement och vatten in – och härdade, målade och paketerade betongpannor kommer ut. Maskinsystemet producerar 140 pannor per minut – det blir 50 000 pannor på ett skift – och automationsgraden är hög.

– Vi har varit på plats sedan i augusti 2023 och är nu i slutskedet: Vi trimmar in systemet och snart är de uppe i full produktion. Då har de en av de bästa produktionslinjerna i världen, säger Erik Lindeberg.

Eftersom investeringen var så pass stor ville kunden i Florida köpa produktionslinjen på avbetalning, något som hade varit svårt för ABECE att erbjuda på egen hand. Därför ansökte de om en garanti från statliga EKN, Exportkreditnämnden, vars uppdrag är att stötta svensk export.

– Med garantin kunde vi erbjuda kunden en avbetalningsplan på tre år samtidigt som vi får betalt direkt av vår bank, detta genom ett lån med EKN:s garanti som säkerhet. Kunden betalar i praktiken sedan av till vår bank via oss – och skulle de av någon anledning inte kunna betala är det EKN som tar risken, säger Moa Mossberg.

95 till 98 procent av ABECE:s omsättning kommer från export och därför är den här typen av samarbeten vanliga för företaget. Kunden får en attraktiv finansieringslösning samtidigt som ABECE direkt kan återinvestera betalningen i sin nästa affär.

– Vi håller redan på att bygga nästa linje som ska till England – det är så vi kommer att gå från 175 till 200 miljoner kronor i omsättning i år, avslutar Erik Lindeberg.

Kolla om EKN kan hjälpa er att få JA från banken

 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera