Di Weekend NYHETER

App på konstens sida

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

KNYTER KONTAKT. Henrik Mäkinens app är tänkt att vara ett slags konstvärldens Lendo, där säljaren snabbt kommer i kontakt med flera olika auktionshus.

Joey Abrait

Med den nya appen Estimy ska Henrik Mäkinen digitalisera och förenkla privatpersoners konstförsäljning. Samtidigt spår han att de traditionella auktionshusen får ett nytt intäktsben: ”De kommer tjäna mycket pengar genom oss.” 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

I drygt åtta år har Henrik Mäkinen arbetat inom konstens affärssida. Som både anställd och entreprenör har han sökt fram dyrgripar som exempelvis en gitarr som tillhörde Elvis Presley eller Marie Antoinettes och Axel von Fersens porslin.

”Som konsthandlare har jag varit lite nischad på att luska fram bortglömda verk som kan vara av stort värde. Det brukar många tycka är spännande”, säger Henrik Mäkinen.

Under sin tid inom branschen har han sammanfört ägare till potentiellt värdefulla objekt med auktionshus i såväl Stockholm som London. 

”Det är egentligen två observationer jag har gjort medan jag har jobbat med konstauktioner: Den ena är att auktionshusen vill ha fler föremål att auktionera ut. Den andra är att säljaren upplever många trösklar innan man når auktionshusen. Man kanske fick verket i arv och inte vet något om värdet, eller ens konstnären. Man kommer aldrig till skott med att sälja”, säger Henrik Mäkinen.

I auktionshusens och antikvitetssäljarnas huvudbryn hittade Mäkinen möjligheter. 

FAKTA
Henrik Mäkinen

Ålder: 34.

Bor: Enebyberg.

Familj: Sambon Cathrine och dottern Caroline.

Favoritkonstnär: Eugène Jansson.

Främsta minne inom auktionsbranschen: ”När jag hittade Elvis-gitarren på en auktion i Memphis”.

VISA MER

”Då fick jag en idé som skulle råda bot på båda de här problemen. Ett sätt att minska avstånden mellan säljare och hus så mycket som möjligt.”

Tillsammans med Wilhelm Arnör och Lars-Yngve Dahlbom, som står för både kapital och programmering, skapade Henrik Mäkinen den digitala tjänsten Estimy. 

”Det tog tio veckor från vårt första möte till vår första kund. Det var nästan chockerande att det gick så fort.”

Vad Estimy gör är att länka samman konstinnehavare och potentiella säljare med auktionshus. 

”Både jag, mina kolleger och de kunder vi har haft blev förvånade över att den här tjänsten inte fanns innan. Det fanns rena värderingstjänster, men inte en sådan här paketlösning.”

Porslinsdröm går inte i kras

För att sälja konst via Estimy laddar man upp eller tar en bild via appen. Man skriver in höjd- och breddmått exklusive ram, samt ett prisförslag. Konstkännaren och nyblivna techentreprenören Henrik Mäkinen studerar verket, och värderar han det till över 3 000 kronor skickar han vidare tavlan till de auktionshus som än så länge är anslutna, exempelvis Bukowskis, Metropol och Uppsala Auktionshus.

De får i sin tur värdera konsten och om de är intresserade skickar de ett bud med tydligt angiven provision som de tar ut. Frakten från ägare till auktionshus står Estimy för.

”Jag har fått höra att appen är lite som konstens Lendo. Ska man åka runt till alla auktionshus och få sin värdering tar det ju två dagar. Via Estimy kan man nå auktionshusen på 30 sekunder.”

I skrivande stund har Estimy hittills haft en handfull kunder och responsen har varit övervägande positiv respons. Från auktionshusen däremot låter det inte helt och hållet muntert. 

”Jag tror att vi kan uppfattas som lite störande, men så är det väl när man kommer med något nytt inom en gammal bransch. Jag skulle vilja förklara ytterligare för auktionshusen att vi inte är här för att ta några kunder, utan vi kommer att växa tillsammans. De kommer att tjäna mycket pengar genom oss”, säger Henrik Mäkinen och fortsätter: 

”Jag vet att auktionshusen får in många objekt som inte är lämpade för att säljas på auktion. Genom oss är det sorteringsarbetet som krävs redan gjort.”

Estimy ska alltså underlätta för både försäljare som auktionshus. Hur ser det ut för er då, alltså mellanhanden?

”Det är ju en traditionell förmedlingsprovision. Vi får en procentsats på det klubbade beloppet från auktionshuset. Det är sedan gammalt i branschen, men det är första gången det görs digitalt. Satsen varierar från både hus till objekt. Det handlar om att hitta en vinn-vinn-balans för både oss och auktionshus. Den brukar ligga omkring 5–10 procent av klubbat belopp”, säger Mäkinen.

Öppnar dörren till arbetslivet

Genom att vara en digital aktör på en, enligt Mäkinen, fortfarande för analog marknad tror Estimys ägare och vd att appen är det senaste dyrgripen han vaskat fram. 

”Auktioner har ju givetvis digitaliserats. Man kan handla via nätet, men säljsidan har halkat efter. Det fanns för många trösklar. De tar vi bort och blir en naturlig mötesplats mellan auktionshus och konstsäljare.”

Var är ni om 10 år?

”Då tror jag att vi har expanderat i Europa och finns i både Nordamerika och Asien. Vi har hittat en orörd mark i auktionsbranschen.”