Di Weekend NYHETER

App fyller salongerna

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

TAR IN MER PENGAR. Jacob Hvid har grundat Abundo, en digital biljettjänst med mål att få fler att lämna skärmen och gå mer på live-evenemang som teater, opera och konsert.

Patrik Olsson

På landets teatrar och konsertarenor står stolar tomma varje kväll. Samtidigt vill många svenskar uppleva kultur oftare. Den ekvationen försöker biljettjänsten Abundo lösa. Nu ska bolaget ta in mer pengar för att fortsätta växa.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

De senaste åren har strömningstjänster upplevt en explosiv utveckling. I Sverige tittar till exempel 46 procent av befolkningen på strömningstjänsten Netflix varje vecka, enligt rapporten Svenskarna och internet från 2017. Bland unga (16-35 år) är siffran ännu högre, där tittar en fjärdedel på Netflix dagligen.

”Samtidigt ser vi i undersökningar att en stor majoritet av svenskarna svarar att de går på livekultur, som teater, opera och konsert, någon gång per år men skulle vilja gå oftare”, säger Jacob Hvid.

Han är grundare till Abundo, en digital biljettjänst, där ett av målen är att få fler att lämna skärmen och gå mer på live-evenemang. Men upptakten till hans bolag började egentligen med en helt annan statistisk siffra.

I samband med ett projekt som han arbetade med för några år sedan fick Jacob Hvid veta att beläggningen i liveindustrin är mellan 50 och 70 procent. Det vill säga att uppåt hälften av stolarna på teatrar och konsertscener står tomma – varje kväll. Och precis som i hotellbranschen är en osåld stol ett intäktsbortfall som aldrig kan tas igen.

”Men de tomma stolarna påverkar inte bara ekonomiska värden. Din upplevelse som publik, och även artistens eller skådisarnas, påverkas av att salongen är halvfull.”

När Jacob Hvid började undersöka vilka lösningar som redan fanns i Sverige var den enda han hittade webbtjänsten Teaterlistan, som hade startat som en faxtjänst i början av 1990-talet med rabatterade teaterbiljetter. Han köpte den av ägarinnan för 1 miljon kronor och tog in Oskar Linse, som hade startat evenemangstjänsten Spontano, som medgrundare.

I dag fungerar Abundo som en prenumererande betaltjänst, liknande den modell Spotify eller Netflix använder. För en månadskostnad från 290 kronor kan användaren gå på aktuella konserter, teater-, opera- eller dansföreställningar och lösa entré till ett flertal museer i Stockholm och Göteborg.

”Vi tror att om man ska utmana Netflix och annan skärmkultur måste man göra det på samma premisser som de har”, säger han och fortsätter:

”Men när vi lanserade den nya betalmodellen fick vi en del kritik för att vissa tyckte att priset var för saftigt. Men det finns ett stort värde i att man kan gå på något varje kväll om man vill, och vissa av föreställningarna kan kosta uppåt 1000 kronor.”

Tjänsten lanserades skarpt i februari i år, men redan nu har användarna kunnat ta del av ett tusental evenemang. Generellt fungerar det så att producenten, av till exempel en show, avsätter ett antal biljetter till Abundo. Det antalet går sedan att öka och minska beroende på efterfrågan, och efter föreställningen får producenten betalt baserat på hur många som har gått via appen.

Hippast på operan i sommar

”Det som har förvånat mig mest är nog hur öppen branschen har varit för ny teknik. Jag trodde att institutioner som Operan eller Dramaten skulle vara konservativa när det gäller att testa nya affärsmodeller, men de har varit modiga och hoppat på nästan direkt.”

Går du på fler evenemang nu än du gjorde tidigare?

”Jag har absolut börjat gå mer, framför allt på opera och teater som jag inte gått på så mycket tidigare. Men samtidigt är jag är småbarnsfar också, så jag hinner inte så mycket som jag skulle vilja, tyvärr.”

I dag har appen cirka 3 000 användare och redan nu verkar den ha gett önskad effekt. Medlemmarna svarar att de i genomsnitt går på kulturevenemang 3–4 gånger mer än vad de gjorde tidigare.

”Det är också roligt att de flesta väljer sådant de inte skulle ha gått på annars, vilket vi ser som ett jättevärde, eftersom ett av våra mål är att sänka barriärerna till att faktiskt komma ut och uppleva mer.”

Vad omsättningen för året landar på är för tidigt att säga, tycker Jacob Hvid. Men ett nyckeltal som de kommunicerat tidigare är att den användarbas de har nu ger en årsomsättning på omkring 10 miljoner kronor.

”Och vi växer med 10–20 procent varje månad.”

»Förnuft – och känsla – bakom Netflix segertåg«

Sedan tidigare har bolaget tagit in 1,5 miljoner kronor av bland annat Johan Nordenström, vd för konsultbolaget Kaplan, Joakim Wållgren, grundare av reklambyrån Ahlstrand & Wållgren, och Svante Bergström, grundare och vd för fondförvaltaren Lynx.

Just nu genomför bolaget en ny kapitalrunda.

”Med pengarna kan vi fortsätta växa och vi har planer på att lansera utomlands, men när det blir kan jag inte säga.”