Di Weekend NYHETER

Antikt 1900-tal ska locka yngre publik

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

TRYGGA HÄNDER. Jan Ribbhagen från Kurt Ribbhagen Antikhandel och Mårten Castenfors, chef för Liljevalchs, bär in en målning av Torsten Esbjörnsson, målad 1991 med tillägg 2009. Pris 120 000 kronor.

Jack Mikrut

På torsdagen invigs mässan Grand Antiques, i år med tillägget Art and Design, på Liljevalchs konsthall i Stockholm. Tanken är att 1900-talskonst- och design ska locka den yngre publiken.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Under fyra dagar intar det som brukar kallas Nordens finaste antikmässa nyrenoverade Liljevalchs på Djurgården.

Mässan grundades på Grand Hôtel i Stockholm och har sedan ägt rum på bland annat Nordiska museet, Millesgården och i Eric Ericson-hallen, tidigare Skeppsholmskyrkan.

Idén att hålla mässan på Liljevalchs kommer från Jan Ribbhagen, som är ordförande i Sveriges Konst- och antikhandlareförening.

”Vi som jobbar med Antikrundan i SVT gjorde en utställning här för sju, åtta år sedan, då vi fick komponera var sitt drömrum. Därför känns det roligt att komma tillbaka hit med Grand Antiques nu när konsthallen är nyrenoverad och fräsch”, säger han.

Enligt Jan Ribbhagen har intresset för 1900-talets konst och design ökat de senaste decennierna, vilket förklarar namnbytet till Grand Antiques, Arts and design.

”Det ökade intresset för 1900-talsföremål syns också i det sortiment som våra handlare erbjuder, och vi hoppas att detta ska locka den unga publiken till mässan”, säger han.

FAKTA
Grand Antiques, Art & Design

Pågår: 20–23 september 2018.

Plats: Liljevalchs konsthall.

Utställare: 31 antikhandlare från Sveriges Konst- och Antikhandlareförening.

Grundades: 1987 i Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm.

VISA MER

Sveriges Konst- och antikhandlareförening har 46 medlemmar, av dessa är 31 representerade på mässan.

Det totala värdet på de saker som ställs ut är omkring 100 miljoner kronor. Det dyraste föremålet är en gouache av Marc Chagall, som säljs av Mollbrinks konsthandel och kostar 4,5 miljoner kronor.

Ambitionen är att mässan ska erbjuda det bästa som finns till salu inom konst, antikviteter och design i Norden.

”Det är vårt anseende som står på spel här. I den här branschen skapar man sig inte ett namn på en dag, men man kan ruinera det på en dag. Därför är det viktigt att alla föremål är av mycket hög kvalitet”, säger Bo Knutsson från Knutsson Antik- och konsthandel.

Han påpekar att mässan inte är någon museiutställning, vilket innebär att kunderna får ta och känna på sakerna.

”Det gör att kunderna verkligen får kontakt med grejerna, vilket de brukar tycka är roligt. I min monter kan man till exempel få hålla i romerska glas som är 2 000 år gamla om man vill. Det är häftigt.”

Mårten Castenfors, chef för Liljevalchs konsthall, räknar med att det kommer 5 000 – 7 000 besökare under mässans fyra dagar. Han tror också att Grand Antiques, Art and Design, kan bli ett återkommande evenemang på Liljevalchs de kommande åren.

”Det primära för oss är kanske inte att konst- och antikhandlarna säljer, utan vårt uppdrag är att skapa intresseväckande utställningar för stockholmarna och dess besökare. Det tycker jag att den här mässan gör och den skapar en spännande mix tillsammans med vårsalongen, konstmässan Market och vår sommarutställning. Det finns en skojig rytm i det”, säger han.

Själv har han redan utsett en personlig favorit bland föremålen på Grand Antiques Art and Design. Det är en tavla av Sven X:et Erixson som säljs för 90 000 kronor.

”Tavlan är från 1926, vilket var en mycket bra period för honom. Den borde vara värd mer, å andra sidan var han en väldigt produktiv konstnär. Den tavlan skulle jag gärna vilja ha själv”, säger han.