Hoppa till innehållet

Alfredson mer än Blommig falukorv

Fun dining – har det verkligen gjort kroglivet roligare?
Det skriver Göran Jonsson, reporter på Di Weekend, i en krönika.

Hans Alfredson satt vid tallrik nummer sex i Gastronomiska Akademien.
Hans Alfredson satt vid tallrik nummer sex i Gastronomiska Akademien.Foto: Jack Mikrut

En aspekt av den nyligen avlidne Hans Alfredsons breda konstnärskap kom lite i skymundan när hans digra gärning sammanfattades: det gastronomiska.

Hasse Alfredsons passion och intresse för matkultur och krogliv var mer omfattande än de flesta kanske känner till. Det sträckte sig väsentligt längre än till den geniala barnvisan ”Blommig falukorv”.

”Varje dag en fest” med recept för årets alla dagar är en riktigt rolig kokbok med underhållande texter av Hasse Alfredson. För att inte om ”Hovtraktörens ABC-bok”, en födelsedagspresent till Tore Wretman.

Ett seriöst sammanhang var Gastronomiska Akademien där Hans Alfredson under många år var ledamot. Han satt vid tallrik nummer sex, som tidigare hört till en av akademiens grundare, Sten Broman.

Akademien har kunglig glans, Kung Carl den XVI Gustaf innehar tallrik nummer 17. Det är också antalet ledamöter, en färre än Svenska Akademien.

Den som segrar i Årets kock, Sveriges mest prestigefyllda kocktävling, vinner formellt Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld. 2005 satt Hans Alfredson i juryn och höll ett fantastiskt tal på banketten.

En annan humorist, Povel Ramel, medverkade vid bildandet av Gastronomiska Akademien 1958, där han var ledamot. Hasse Alfredson samarbetade med honom i bland annat revyn ”Tingel Tangel på Tyrol”. På restaurang Prinsen gjorde Alfredson därefter en minirevy, ”Prins Korv under taket”.

Då var det roligt att gå på krogen!

För några år sedan lanserades begreppet fun dining i motsats till fine dining, en trend som fått ett brett genomslag. Fun definieras i det sammanhanget som långbord, rätter som man delar på och en avslappnad och informell stämning.

Men har det verkligen gjort kroglivet roligare?

Tveksamt.

Det förment roliga har tyvärr allt för ofta inneburit att ambitionerna vad beträffar matlagningen sänkts. Och då är det ju lätt att hålla sig för skratt.

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera