Di Weekend NYHETER

Acnechef går in i Rodebjer

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

NY VD. ”Rodebjer är verkligen ett varumärke som har potential att lyckas stort på nya marknader”, säger Marie Nordin.

Josefine Stenersen

Efter tolv år som retailchef för Acne Studios kliver nu Marie Nordin in som ny vd för Rodebjer. Samtidigt presenterar Rodebjer sina bästa försäljningssiffror hittills.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Marie Nordin är en riktig doldis för allmänheten. Hon har aldrig gett en intervju och aldrig ens haft några sociala medier privat. Men i branschen är hon ett tungt namn. Efter att ha arbetat som retail director, det vill säga ansvarig för all butiksetablering och försäljning i butik, på Acne Studios i tolv år har hon varit med och tjugofaldigat modehusets omsättning, öppnat 60 butiker i hela världen och etablerat varumärket globalt. Nu lämnar hon företaget och kliver i stället in på Rodebjer som ny vd och delägare.

”Resan med Acne har varit fantastisk. Att få ha varit med och driva vår expansion internationellt har varit väldigt roligt och lärorikt. När jag har funderat över nästa steg för mig ville jag hitta en lika unik möjlighet. Av de svenska varumärkena var Rodebjer det enda jag kunde tänka mig att kliva på i en ny roll. Carin Rodebjer är en otroligt inspirerande, intelligent och driven designer och det är verkligen ett varumärke som har potential att lyckas stort på nya marknader”, säger Marie Nordin.

Vad är ditt uppdrag från styrelsen?

”Att gå vidare internationellt, men kvalitetssäkra på vägen och integrera, fördjupa och förbättra den fysiska och digitala miljön och hela kundupplevelsen.”

Michael Storåkers är styrelseordförande för Rodebjer sedan 2015. Han var med och rekryterade Rodebjers nu avgående vd Mia Hemmingson.

”När Mia tog över vd-skapet från Carin Rodebjer själv definierade vi en treårsresa som tog slut i våras. Mia Hemmingson överträffade verkligen våra förväntningar, hon professionaliserade hela verksamheten, fördubblade omsättningen och vi ligger i kraftig tillväxt. Men hon kände att de kommande tre åren kommer att se annorlunda ut och hon ville gå vidare”, säger Michael Storåkers.

FAKTA
Rodebjer

Grundades 2000 av designern Carin Rodebjer.

Gör dammode och säljs i fem egna butiker, har 250 återförsäljare, egen webbshop.

Omsättning helåret 2018/2019: 116,2 Mkr, en ökning med 24 procent från föregående år.

Resultat: 3,2 Mkr.

Ägare: Carin Rodebjer, kusinen Anders Rodebjer, Michael Storåkers, ett antal mindre delägare samt Marie Nordin som kliver in som ny delägare.

VISA MER
FAKTA
Marie Nordin

Familj: Dotter 15 år, son 13 år, särbo och två bonusbarn.

Bor: Nacka.

Bakgrund: Uppvuxen i Jämtland, har alltid idrottat och tränat mycket och började karriären som personlig tränare. Butikschef och retailuppdrag inom Varnergruppen i fem år. Retail director på Acne, 2007 till nu.

Aktuell: Ny vd på Rodebjer från den 1 oktober.

VISA MER

Vilket uppdrag Mia Hemmingson väljer är ännu inte klart.

”Jag har älskat att arbeta på Rodebjer och är jättestolt över vad vi har uppnått, men nu har jag bestämt att det är tid för mig att gå vidare. Jag tar just nu flera förfrågningar i beaktande, men ska också säkerställa en bra överlämning”, säger Mia Hemmingson.

Så blev Ganni hetast i Skandinavien

Innan Marie Nordin började på Acne arbetade hon med retail inom norska Varner-gruppen, som äger bland andra butikskedjorna Bikbok, Carlings och Cubus.

Hon började som butikschef hos Acne år 2007 och efter drygt ett halvår hade hon avancerat till retailchef för varumärket.

Acne har expanderat kraftigt internationellt och nu när Marie Nordin slutar går hon från ett företag med kring 800 anställda och drygt 2 miljarder i omsättning, till Rodebjer som har 57 anställda och enligt färska siffror omsatte 116,2 miljoner kronor under helåret 2018/2019. Det är dock dubbelt så mycket som Rodebjer omsatte för tre år sedan och företaget går med några miljoner i vinst, om än en ganska blygsam vinstmarginal på 2,7 procent.

I modebranschpress har det i många år talats om butiksdöd och svårighet att balansera e-handel och fysiska butiker. Nyligen gick det högprofilerade amerikanska varuhuset Barney’s omkull, i Sverige har under året kedjor som JC och Best of brands gått i konkurs. Ett omdebatterat ämne är hur den köpstarka millenniegenerationen – de födda mellan tidigt 1980-tal och slutet av 1990-talet – shoppar. Skönhetsmärket Glossier och streetmodemärket Supreme lyfts ofta fram som strategiskt lyckosamma, där ett gemensamt drag är framgång i sociala medier.

Elin Kling: »Vi har ingen som viskar i örat«

”Det finns just nu obalans mellan utbud och efterfrågan, med för många exponeringsplatser. Jag tycker det är en sund process när konkurrensen leder till en viss utrensning. Branschen blir mer professionell, får högre kvalitet och utbudet balanseras”, säger Marie Nordin och fortsätter:

”Delvis har lyxvarumärkena blivit markant dyrare och mer exkluderande, bland annat på grund av råvarupriser och tullar, och därmed öppnat upp för andra varumärken i mellanpris, som Rodebjer. Men det som gör Rodebjer speciellt är att det med hög modegrad är otroligt omtyckt och inkluderande. Viktigt framöver är att vi talar samma språk i alla led.”