Di Weekend NYHETER

6 ledarskapstips från Klarnas vd

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

GODA RÅD. Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna.

Foto: Jesper Frisk

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski har gjort "alla fel man kan göra som chef", berättar han i Di-podden Förnuft & Känsla. Här är hans sex tips för att undvika att göra samma misstag som han själv gjort.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

1. Våga anställa seniora personer
”Utmaningen i den här typen av bolag är att om du rekryterar för juniort kommer du lätt hamna i en situation där folk inte vågar säga emot. Därför måste man våga ha seniora personer omkring sig, och kanske människor som är betydligt äldre och mer erfarna, för att få en bra dynamik.”

2. Dela lika mellan medgrundare
”För mig var det viktigt att både Niklas Adalberth och Victor Jacobsson initialt hade samma lön och samma ägarandel som jag själv för att det inte skulle bli några diskussioner om engagemangsnivå och varför någon jobbar mer eller mindre än någon annan. Jag ville att alla skulle ha det lika.” 

3. Minska arbetsbelastningen – anställ personer du har förtroende för
”Över tid har jag samlat på mig ett gäng människor som också har extremt höga krav och ambitioner. Det gör det lättare för mig att delegera till dem, eftersom jag har förtroende för hur de kommer att hantera sina områden, och vet att jag inte kommer att behöva titta på detaljerna.”

4. Bygg organisationen som ett fotbollslag
”Att folk är engagerade i fotboll handlar om att reglerna är tydliga, man vet precis vad som krävs för att uppnå resultat och att framgång betyder att man gör mål, att fusk inte är tillåtet, att det är en lagsport och att alla har tydliga roller. Allt det är tecken på en bra organisation, och det kan man dra lärdomar från. ”

5. När drevet går: var transparent
”I stället för att välja att inte kommentera, inte svara och inte ta kritiken på allvar, när det började skrivas om oss, valde vi att göra tvärtom. Det kändes naturligt att vara transparent, och det visade sig vara mycket uppskattat.

6. För att vara en effektiv beslutsfattare - var tydlig med vad mötets syfte är
”Möten är till för att fatta beslut. Du kan ha brainstorming-sessioner när du vill få nya idéer, men när vi jobbar i projekt, mot ett mål, då är mötet till för att vi ska komma framåt. Det är mitt fokus.”

Ledarskapstipsen är hämtade ur Di-podden Förnuft & Känsla som varannan vecka intervjuar några av Sveriges mest innovativa och inspirerande ledare. Hela avsnittet kan du höra här:

http://embed.acast.com/fornuftkansla