Di Weekend NYHETER

20 modejättar härskar över all klädhandel

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

KLÄDFAMILJER. Inom modebranschen står 20 klädbolag för 97 procent av värdeskapandet. Flera av bolagen ägs till största delen av grundarfamiljerna, bland dem återfinns svenska H&M som till stor del ägs av familjen Persson.

Hasse Holmberg/TT

Total branschdominans av de största modebolagen, Kina för första gången världens största modemarknad och e-handeln i mobilerna hinner inte utvecklas snabbt nog. Det är några resultat av nya rapporten The State of Fashion 2019.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

För tredje året lanserar nu konsultfirman McKinsey och modenyhetsbolaget Business of Fashion sin rapport The State of Fashion, om läget i den globala mode- och retailbranschen för det kommande året. I dag introduceras den svenska modebranschen för rapporten på en middag på Alma i Stockholm, med representanter från alla stora bolag närvarande.

Undersökningen bygger bland annat på analyser av McKinsey Global Fashion Index, en databas med drygt 500 noterade och onoterade modebolag i världen, liksom en undersökning baserad på intervjuer med 270 branschledare.

”Vi har kunnat dra fyra-fem större slutsatser från årets rapport. Det första är att tekniklösningarna inte hinner med kundernas krav på snabbhet och digital tillgänglighet. Utvecklingen är helt konsumentdriven och många av företagen försöker komma ikapp”, säger Johanna Andersson, associate partner på McKinsey i Stockholm och en av författarna till rapporten.

Rapporten konstaterar också att modebranschen har på några år blivit i ännu större utsträckning koncentrerad till några få bolag. 20 bolag står för 97 procent av värdeskapandet i branschen – 2010 var samma siffra 70 procent. 

”De som går bra har fortsatt att växa och de som har det tufft fortsätter att backa”, säger Johanna Andersson.

FAKTA
Världens största modebolag

De 20 största bolagen i fallande ordning: Inditex, Nike, LVMH, TJX Companies, Hermès, H&M, Richemont, Ross, Adidas, Kering, LBrands, Pandora, Fast retailing, Next, VF Corporation, Luxottica, Michael Kors, Gap, Hanes Brands Inc, Burberry. Bolagen rangordnas av McKinsey efter ”Economic profit”, värdeskapande, i rapporten är vinsten minus alternativkostnader.

McKinsey & Company och Business of fashion har i tre års tid tagit fram den årliga rapporten The State of Fashion, vilken lanseras med onlinepresentationer och middagar i 15 länder.

The State of Fashion 2019 går att ladda ned gratis på Businessoffashion.com.

VISA MER

Störst i världen är Inditex, spanska bolaget med Zara som ledande kedja, vilken fortfarande ägs till 59 procent av grundaren Amancio Ortega, en av världens rikaste personer. Inditex följs av Nike, LVMH, TJX Companies, Hermès och svenska H&M. Anmärkningsvärt är att också LVMH ägs till hälften av familjen Arnault, Hermès ägs till 65 procent av grundarfamiljen Dumas och H&M ägs till stor del av familjen Persson, vilket gör att majoriteten av den globala vinsten i modevärlden är koncentrerad till en handfull familjer.

Han visar vägen till millenniegenerationen

Tillväxten i branschen har ökat de senaste åren och i år globalt landar den på 4–5 procent, men förväntas bli 3,5–4,5 procent 2019 – men något lägre i Europa, kring 1,5 – 2,5 procent. Till orosmålen hör vad som kommer hända med exempelvis USA:s och Storbritanniens nya handelsfördrag. Kina blir under 2019 världens största modemarknad, och passerar för första gången USA. Den marknad som dock har allra störst tillväxtpotential är Indien.

”Indien är som Kina var för 10 år sedan. Nu öppnas allt fler shoppingcenter där vilket gör att fler internationella kedjor öppnar butiker – men e-handel kommer att vara en av de främsta kanalerna, tack vare det indiska bolaget Myntra”, säger Johanna Andersson. 

Radikal transparens när det gäller produktion, hållbarhet och politiska åsikter är också viktiga punkter. Om automatiserad produktion går att genomföra i större skala kommer sannolikt flera bolag flytta ”hem” sin produktion närmare huvudmarknaderna, både för att snabbt kunna producera mer av särskilt efterfrågade plagg, men också för att kunna ha ett tätare kretslopp mellan produktion och återvinning av kläder.

Mode: Shoppingfesten tog slut

Att bolagen också behöver ta sitt samhällsansvar i alla delar av företaget gjordes extra tydligt nyligen, när Stefano Gabbana, ena halvan av modeduon Dolce & Gabbana, förolämpade Kina och kallade kineser ”smutsiga” i kommentarer på Instagram – vilket ledde till att de fick ställa in sin modevisning i landet samma vecka. Flera stora återförsäljare tog bort varumärket och förlusten i försäljning uppskattas nå miljardbelopp.

”Det är en läxa, att man kan bygga ett varumärke i decennier och sedan rasera det på 48 timmar på grund av den snabba spridningen i sociala medier”, säger Johanna Andersson.