Di Weekend NYHETER

1970-talets möbler är tillbaka

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

NOSTALGISK. ”Jag är väldigt glad i bilar och ville ha lite lyxkänsla, vilket man får när man arbetar med skinn”, säger designern Andreas Engesvik. Soffan Dini, designad för Fogia, är inspirerad av sportbilen Lamborghini Miura.

Hampus Andersson (Di)

I vår gör 1970-talet och det trärena matbordet comeback i heminredningen.
Samtidigt visar statistik att vi gärna importerar möblerna vi vill se i vårt hem.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

”Överlag kan man säga att möbelbranschen mår väldigt bra. Vi lägger pengar på möbler och det är något vi tycker är viktigt. Men jag kan tycka att den svenska möbelbranschen är lite feg, det är spännande när vi får in lite mer influenser från utlandet”, säger trendexperten Stefan Nilsson.

Han var med och grundade pr-byrån Trendgruppen för tio år sedan och driver i dag ett eget designgalleri och föreläser om inredningstrender. Enligt honom är tre av de tydligaste trenderna den här säsongen matbordets återkomst, 1960- och 1970-talsinfluenser, och den rosa färgskalan.

”Vi ser stora inslag av 1960- och 1970-talen och lämnar den gulliga nostalgin, det blir mer brutalistiskt. Det är både det furuaktiga, demokratiska och tillgängliga, men också den konstiga 1970-talslyxen som är lite mer cocktail- och loungeaktig”, säger Stefan Nilsson.

Han pekar ut en stol klädd i lammskinn, en knallröd, fyrkantig fåtölj och ett lågt bord med dovt, rökfärgat glas – alla typiska 1970-talsreferenser.

Varför kommer 1970-talet tillbaka just nu?

”Vi har haft en period på nästan tio år när allt har varit väldigt gråvitt. Det finns en längtan efter något annat, andra färger och andra uttryck. Det handlar om att vi ändrar värderingar och nu vill vi ha något mer personligt.”

Under veckan har Stefan Nilsson, tillsammans med formgivare och möbeltillverkare, samlats på Stockholm Furniture and Light Fair på Älvsjömässan i Stockholm. Drygt 700 företag ställer ut på mässan, som i morgon, lördag, är öppen för allmänheten.

En stor del av de möbler vi köper till hemmet är importerade. Enligt Cecilia Ask Engström, branschexpert på Trä- och möbelföretagen, TMF, importerar vi framför allt möbler för privat bruk – och exporterar möbler för offentlig miljö. Särskilt svenska kontorsstolar säljer bra på den internationella marknaden.

Under 2016 beräknas möbelproduktionen i Sverige ha omsatt 22,8 miljarder kronor, och exporten av möbler 16 miljarder kronor. Det är en marginell ökning jämfört med föregående år, visar preliminär statistik från TMF. Butikshandeln för möbler ökade med 4 procent till 35 miljarder kronor under 2016 jämfört med 2015.

”Det vi ser är ett skifte mot cirkulär ekonomi, där fler och fler företag ställer om till en hållbar produktion. För att kunna ha ett cirkulärt tänk krävs nya affärsmodeller, till exempel att man hyr möblering. Den cirkulära ekonomin är på stark frammarsch och kommer att förändra hela branschen”, säger Cecilia Ask Engström.

Men enligt Stefan Nilsson pratar man i dag mer om återbrukningsbara möbler på de internationella mässorna. Något han önskar hade synts mer i Skandinavien.

”Internationellt pratar man mycket om få materialblandningar. Plast är nästan okej, så länge det bara är plast. Det ska vara lätt att slänga i rätt återvinning”, säger Stefan Nilsson.

En stor trend enligt honom är tropiska referenser. Gigantiska krukväxter och uppstoppade fåglar var några av de saker som visades på inredningsmässan Maison & Objet i Paris i januari. Men den trenden verkar inte ha nått den skandinaviska marknaden än.

Årets trendutställning på möbelmässan är signerad stylisten Lotta Agaton och kontraster är det genomgående temat. Stora delar av utställningen går i olika nyanser av rosa, som enligt Stefan Nilsson är den trendigaste färgskalan just nu, allt ifrån ljust gammelrosa, till mörkt lila.

Den möbel som får mest uppmärksamhet i vår är matbordet, menar Stefan Nilsson. Tidigare mässor har kretsat mycket kring olika lösningar på det öppna kontorslandskapet.

Nu är den stora utmaningen att samla familjen. Matbordets betydelse har också att göra med att vi arbetar mer hemma. Hemmets arbetsplats är inte längre arbetsrummet, utan köket.

”När man läser av mässan handlar det om vilka problem vi måste lösa. Nu finns det en tydlig längtan efter att samla familjen. Vi ser få glas- och stenbord, och mer trä där man nästan kan känna ådringen. Det är varmt och inbjudande. Man vill släppa mobiltelefonen och ta på bordet i stället”, säger Stefan Nilsson.

Ett exempel är ett långt träbord från möbelsnickeriet Tre Sekel som fick utmärkelsen ”Årets produkt” av tre olika inredningsmagasin förra året.

”Det är smalare än ett vanligt bord för att man ska kunna sitta närmare varandra och prata. Kanterna är mjuka och runda för att vara mer välkomnande”, berättar designern Emma Olbers.

Justerbara möbler som soffor, fåtöljer och matbord blir också mer trendigt. Den moderna familjen kräver flexibilitet.

”Vi förändrar familjestorleken så ofta, ibland är man 15 personer vid bordet och ibland är man två. Det syns på möblerna”, säger Stefan Nilsson.