Hoppa till innehållet

101-åringen är tillbaka

Enligt lokala rykten kommer ett gäng trogna fans att övernatta i sovsäck i Norberg natten till den 7 maj. Men nej, det är ingen rockartist som kommer på besök. Det är anrika Elsa Andersons konditori som öppnar igen, efter en ödesdiger brand för snart två år sedan.

DAGS FÖR NYA BULLAR. Elsa Andersons konditori fick aldrig fira sin 100-årsdag på grund av en mordbrand. Nu återinvigs kondiset på 101-årsdagen i stället. Klassiskt kondis återuppbyggt från grunden efter storbrand
DAGS FÖR NYA BULLAR. Elsa Andersons konditori fick aldrig fira sin 100-årsdag på grund av en mordbrand. Nu återinvigs kondiset på 101-årsdagen i stället. Klassiskt kondis återuppbyggt från grunden efter storbrand
DET VAR DÅ. Elsa Andersons konditori före branden.
DET VAR DÅ. Elsa Andersons konditori före branden.Foto: TT
ÅTERSKAPAT. Inredning i gustaviansk stil och i allmogestil.Foto: Di
Kristina Leijonhufvud, ägare till Elsa Andersons konditori.Foto: Anna Byström
Lotta Gröning, journalist från Norberg.
Lotta Gröning, journalist från Norberg.Foto: Anna Byström

Den 21 augusti 2015 brann Elsa Andersons konditori, som var ett av Västmanlands populäraste turistmål, ned till grunden.

Men nu reser sig det kulturhistoriska kondiset ur askan till sin egen 101-årsdag, som infaller den 7 maj.

”Då blir det folkfest i Norberg, med olika evenemang och alla affärer kommer att hålla öppet trots att det är en söndag”, säger journalisten och historikern Lotta Gröning, som är född i Norberg och ordförande i den ideella föreningen ”Elsas vänner”.

”Enligt uppgift vill de som övernattar komma först över tröskeln på invigningen” fortsätter hon och skrattar.

Kristina Leijonhufvud, konditoriets ägare, lovar att nya ”Elsas” kommer att servera samma klassiska utbud av bakverk som tidigare, inklusive mandelringar och tangotårta.

Hon lovordar också de hantverkare som började bygga huset så sent som i december, när uppgörelsen med försäkringsbolaget var klar.

”De har gjort ett fantastiskt jobb. Kanske beror engagemanget delvis på att vi nästan bara har haft lokala hantverkare”, säger hon.

Den gamla byggnaden hade anor från 1700-talet, och ambitionen har varit att den nya ska bli så lik den gamla som möjligt.

”Utsidan ser nästan precis likadan ut. Däremot har det inte gått att återskapa samma interiörer, de hade ju vuxit fram under hundra år och vi har bara haft fyra månader på oss att inreda kondiset på nytt”, säger Kristina Leijonhufvud.

Den ena delen är inredd i allmogestil med kurbitsmöbler, medan den andra går i gustaviansk stil. Även detaljer som dörrlister, fönsterhakar och strömbrytare är gjorda i gammal stil.

”Jag har åkt runt på auktioner och loppisar och letat efter grejer. Det har varit mycket jobb, men väldigt roligt”, konstaterar Kristina Leijonhufvud.

Hon är född och uppvuxen i Norberg, men till vardags jobbar hon som projektledare på Nordeas kortverksamhet i Stockholm.

”Sedan jag köpte kondiset har jag jobbat med det vid sidan om, och när återuppbyggnaden är klar kommer jag att lämna över mycket av den dagliga driften till mina anställda igen.”

Ett tiotal av det gamla kondisets stammisar har fortsatt att träffas hemma hos varandra efter branden. De brukade alltid sitta vid samma blåmålade bord, och nu har de tillverkat ett likadant som ska stå i den nya byggnaden.

”Utan det engagemang vi har sett från hela samhället hade det aldrig gått att bygga upp det här igen. Folk har skänkt möbler, kopparsaker och pengar”, säger Kristina Leijonhufvud.

Föreningen ”Elsas vänner”, som bildades efter branden, har samlat in 1,6 miljoner kronor som har gått direkt till återuppbyggnaden.

Det är bevisat att branden var anlagd, men polisen har lagt ned utredningen. Kristina Leijonhufvud och hennes dotter låg och sov på övervåningen när det började brinna, men de hann ta sig ut i tid.

”Det är otroligt tråkigt att inte ha fått ett svar på varför det här hände. Motivet är helt obegripligt”, säger Kristina Leijonhufvud.

Branden blev också ett hårt slag för hela bygden, eftersom det gamla fiket drog dit över 120 000 besökare om året – besökare som man nu hoppas få tillbaka.

”Jag känner mig väldigt ödmjuk inför den uppgiften, och jag hoppas att många turister börjar ta sin vanliga runda förbi Norberg i sommar igen. Det är redan flera bussbolag som har hört av sig”, säger Kristina Leijonhufvud.

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera