nyheter

Lyxdesign spelar sig in i vardagen

Pata negra, lyxmöbler och försoningssex på Östermalm. Det rör sig om ett vågat försök till performancekonst för att presentera det exklusiva designföretaget De La Espadas nya möbelkollektion.

Hon surfar på veganvågen

Therese Lindgren är en av Sveriges största youtubers, en av de största svenskarna på Instagram och dessutom bästsäljande författare. Nu följer hon i spåren av en lång rad andra influencers och lanserar ett eget skönhetsmärke.

Polarpristagaren »tror på kraften i musiken«

Musik sägs vara en fråga om liv och död. Men för Ahmad Sarmast, som startade Afghanistan National Institute of Music, skolan som är en av årets två Polarpristagare, är uttrycket inte symboliskt utan verklighet.

Hårdkokt guldhopp

Svensk curling prenumererar på OS-medaljer. Bakom framgångarna står en oväntad trio näringslivsprofiler, som på senare år har bidragit med mångmiljonbelopp till sporten. En av dem är en 71-årig äggmagnat från Linköping.

Databas för spel tar in miljoner

Göteborgsbaserade 8 Dudes in a Garage, som byggt en databas för dataspel, tar in 10 miljoner kronor i nytt kapital. Bland investerarna finns Goodbye Kansas Game Invest, Almi Invest Väst samt befintliga ägare: Nascent Invest och Coffee Stain-grundaren Anton Westbergh.

Dukat för en kulinarisk 3D-show

Restaurangbesök handlar i allt större utsträckning om mer än maten – det får gärna vara en upplevelse i fler bemärkelser. Just nu har Stockholm besök av pop up-restaurangen Dinner Time Stories, med sin tredimensionella lilla kock.

Gör misstag till designklassiker

Det är en legendarisk formgivare som bjudits in som hedersgäst till årets designvecka. Mitt bland hennes färgspäckade mönster och former i ett provisoriskt atrium möter Di den italienska designern Paola Navone. ”Inget jag gör är avsiktligt. Man skulle kunna säga att det är en samling av olyckshändelser”.

Han trollar fram miljoner i Vegas

Gigantiska eldkastare, jet-motorer och en man som blir delad i nio bitar. Magikern Joe Labero har i sin karriär tagit sig hela vägen från Alvesta till Las Vegas. Nu har han haft premiär med showen ”Inferno” i spelmeckat.

Företagens nya arena

För första gången i OS- sammanhang har Sverige en nationell paviljong på plats i Pyeongchang under vinter-OS. Huset kallas Sweden Arena och ska fungera som mötesplats för svenska intressen. Det finansieras av sponsorer och drivs av Sveriges Olympiska Kommitté, SOK.

Digital konst gav boken liv

Under stort hemlighetsmakeri har utställningen The minefield girl förberetts på Fotografiska i Stockholm. Den digitala och experimentella utställningen med rörliga motiv är ett samarbete med Spotify och visas bara under drygt två veckor.

En coach för bra samtal

Barnrättsorganisationen Reach for Change har utsett årets Change Leaders. En av dem är Locker Room Talk som grundades av de två unga entreprenörerna Shanga Aziz och Rogerio Silva för att bidra till jämställdhet i samhället – med start i killarnas omklädningsrum.

Designjätten checkar in

Det är bra studs i sängarna och ursnygg minimalistisk design. Men den övergripande upplevelsen faller platt. Di har besökt Mujis hypade och helt nyöppnade designhotell i Kina – dess första i världen.

»Årets blomma reflekterar tiden«

Sju frågor till Tove Lindahl Greve, Majblommans nya generalsekreterare, som på onsdagen med och avtäckte årets Majblomma i Katarina Södra skola i Stockholm.

Henrik Dorsin: »Det mörka tilltalar mig«

Betala för en, få åtta. På torsdagen är det Stockholmspremiär för den hyllade humormusikalen Gentlemannen med Henrik Dorsin i åtta roller.

Trendguru spår dyster framtid

Ikea, kapitalförvaltare och kända politiker. Alla vill ha hjälp av världens främsta trendanalytiker för att utkristallisera framtiden. ”Ekonomin vi lever i är föråldrad”, säger Li Edelkoort.

Modebranschen samlar sig

Sveriges två stora intresseorganisationer för modebranschen går nu samman. ASFB, Association of Swedish Fashion Brands, och Swedish Fashion Council bildar en ny stor verksamhet. I och med det kommer även Fashion Week Stockholm att påverkas till hösten.

Här blir brödet till läskande öl

Går det att göra öl på bröd?Det tror i varje fall det lilla skånska bryggeriet Charlis Brygghus som släpper en ny lättöl, bryggd på brödsvinnet från Dafgårds bagerier.

Sittjeans utmanar modevärlden

Louise Linderoths examenskollektion från Textilhögskolan i Borås gav eko över hela världen och blev hyllad av Vogue. Nu backas hon av jeansmärket Dr. Denims nystartade fond, för att göra jeans till dem som sitter ned.

Gammalt möter nytt på årets vårsalong

”Underfundig”. Så beskriver Liljevalchschefen Mårten Castenfors Vårsalongen 2018. På fredag öppnas portarna till 283 nya konstverk.

AIK litar på näringslivet

AIK Ishockey tar rygg på ärkerivalen Djurgården för att få en kapitalinjektion. Solnaklubben satsar på att ta sig tillbaka till högsta hockeyserien via gräsrotsfinansiering som i bästa fall kan ge 16 miljoner kronor.

Rena tänder med bambu

Den nedbrytbara svenska tandborsten Humble är inte bara ett slag för miljön utan hjälper till att förbättra barns tandhälsa.

Utmanar eliten med smalt mode

Med en progressiv look och ett konstnärligt uttryck vill svenska L’Homme Rouge få modebranschen att ifrågasätta bilden av den moderna mannen. På tisdagen har modemärket chans att ta hem samma pris som Yves Saint Laurent, när man tävlar i International Woolmark Prize.

Suddar ut gränsen mellan botar och människor

Chetan Dubes artificiella intelligens Amelia tar hand om svenska kunder på både SEB och Nordnet. Men Ipsofts grundare stannar inte där. Han tror stenhårt på AI som en bärande stomme i framtidens samhälle, både på jorden och bortom denna planet.

Unga Klara växer upp

Unga Klara tar nu plats i rampljuset som Sveriges nya nationalscen och står redo med två urpremiärer till våren. Men hade uppgraderingen uteblivit hade den legendariska barn- och ungdomsteaterns historia kunnat sluta i tragedi. ”Vi var redo att göra ett sista ryck”, säger Nisha Besara, som är vd på Unga Klara.

Nyårslöftet kan vara en pengafälla

Att träna mer och äta hälsosammare, toppar som svenskarnas populäraste nyårslöften. Det visar en ny undersökning från Nordea. Men bankens privatekonom Ingela Gabrielsson varnar för att löftena kan innebära onödiga utgifter.

Inga fler artiklar tillgängliga